Vol. 17 (2011): Learning communities
Educational Experiences

THE TEACHING OF SECOND LANGUAGES THROUGH TASKS: A DIDACTIC PROPOSAL FOR 1º OF THAT BILINGUAL

Published October 19, 2015

Keywords:

Task-based approach, bilingual education, foreign language teaching, learning task.
How to Cite
Cantero, V. (2015). THE TEACHING OF SECOND LANGUAGES THROUGH TASKS: A DIDACTIC PROPOSAL FOR 1º OF THAT BILINGUAL. Tendencias Pedagógicas, 17, 133–156. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1964

Abstract

In this collaboration is offered the reader a realization of the “task-based approach”, understood this as a central element of the work in organizing the activities of the bilingual classroom. As an exemplification of the adventages of this approach presents the reader a didactic unit proposal for the first year of Secondary Education, organized according to the communicative approach and the execution of tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borrull, M. N. et alt. (2008). ‘‘La enseñanza del inglés como lengua extranjera basada en contenidos. Percepciones del profesorado de educación secundaria en las Islas Baleares”, Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa y Socioeducativa, Vol. 1, n. 0.

Breen, M. P. (1987). ‘‘Learners Contributions to Task design”, en Candlin, C y D. Murphy (eds).

Breen, M. P. y C. Candlin (1980). “The essentials of communicative curriculum in language teaching” Applied Linguistics 1 (2), 89-112.

Bruton, A. (1993). “Task as a basis for sillabus?”, Revista Española de Lingüística Aplicada, Vol. 9, 17-25.

Bruton, A. (1994). “What grammar in foreign pedagogy?”, Revista Española de Lingüística Aplicada, Vol. 10.

Estaire, S. (2004). ‘‘La programación de unidades didácticas a través de tareas”. Revista Electrónica, redELE, 1.

Estaire, S y J. Zanón (1994). Planning classwork. A Task-Based Approach. Oxford. Heinemann.

Fernández Martín, P. (2009). “Las influencias de las teorías psicolingüísticas en la didáctica del español como lengua extrajera: reflexiones en torno entorno a la enseñanza del español como L2”. MarcoEle, 5.

Fernández Sierra, M. A. (2996), “Experiencia en el IES Valldemoso” en CLIL in Catalonia, from Theory to Practice, APAC, Barcelona.

Halliday, M. A. K. (1973). Explorations in the Functions of Language. Edward Arnold: London.

Hymes, D. (1967). “Models of the interaction of language and social settings”. Journal of Social Issues, 23 (2).

Khrashen, S. D. (1982). Principles and Practice in Second Language Teaching, Oxford: Pergamon.

Long, M. (1985). “The Design of Classroom Second Language Acquisition: towards Task-based Language Teaching”, en K. Hyltenstam y M. Pienemann (eds,), Modelling and Asessing Second Language Acquisition. London. Multilingual Matters.

Long, M. (1994). Task-Based Language Teaching, Oxford: Basil Blackwell

Martín López. E. (2009). “El enfoque por tareas y la didáctica de la lengua inglesa en el nuevo Grado de Magisterio. DiLL, 21.

Nunan, D. (1989). Designing Tasks for the Communicative Classroom, Cambridge: C.U.P.

Ortega, L. (2004). “Aproximaciones cognitivo-interaccionistas al aprendizaje de segundas lenguas mediante tareas”, Elia, 5.

Roca, J. et alt. (1990). “Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza de los idiomas modernos: el enfoque por tareas”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8.

Ruiz Hernández-Reinoso, F. (1999). “Los métodos de enseñanza de las lenguas y las teorías de aprendizaje”. Encuentro: Revista de Investigación e Innovación en clase de idiomas, 1.

Sevilla Muñoz, M. et alt. (2003). “Propuesta de una unidad didáctica de traducción científico-técnica, dirigida a alumnos universitarios”. Cuadernos de Traduçao, 12.

Silverstein, M. (1985). “The funcional statilication of language ontogenesis”. En T. V.

Werstch (Ed). Culture, communication and cognition. Vigotskian Perspectives. Cambridge, C.U.P.

Stern, H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxfor, O.U.P.

Zanón, J. (1990). “Los enfoques por tareas para la enseñanza de las lenguas extranjeras”. Cable, 5

Zanón, J. (2007). “Psicolingüística y didáctica de las lenguas: aproximación histórica y conceptual”. MarcoEle, 5.

Zanón, J. (1995) “La enseñanza de lenguas extranjeras mediante tareas”, Signos. Teoría y Práctica de la Educación, 14.