Keywords:
Interactive groups, educative inclusion, dialogic learning, school community.Abstract
Within the Learning Communities Project, the interactive groups are an enriching way of working in the classroom, which enhances learning and contributes towards improving the quality of education and coexistence at the school. In this article we will speak about the experience in a High School which, although it is not a Learning Community, it works with interactive groups. We will also deal with coordination aspects, the activities, about the proposals made and the qualitative analysis of the people and factors involved in its implementation. Based on dialogic learning, this proposal offers an inclusion approach which allows boys and girls to learn effectively, using all the available resources and enganging all the school community.Downloads
References
Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: ALJIBE
Elboj, C.; Puigdellívol, I; Sole,r M y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: GRAÓ.
Duran, D y Vida, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Un método de aprendizaje cooperativo para la diversidad en secundaría. Barcelona. GRAÖ
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona:El Roure.
INCLUD-ED (2007)Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education Integrated Project. Prácticas educativas efectivas en Europa. http://www.ub.edu/included/docs/4._D25.3_Synthesis%20Report.pdf
Moriña, A. y Parrilla, A. Criterios para la formación permanente del profesorado en el marco de la educación inclusiva. Revista de Educación, 339 , 517-539
Valls, R (2000). Comunidades de aprendizaje. Una práctica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información. Tesis doctoral no publicada. Universitat de Barcelona.
Varios, (2006) Trasformando la escuela. Comunidades de aprendizaje. Barcelona. Graó.
Vigotsky, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.