Vol. 15 (2010): Innovative experiences
Artículos

THE DISCOURSE OF QUALITY IN EDUCATION: SCHOOLS ISO 9001/2000?

Published October 19, 2015

Keywords:

Quality, education, market-led approaches, reflective practice.
How to Cite
Molina Fernández, E., & Villena Higueras, J. L. (2015). THE DISCOURSE OF QUALITY IN EDUCATION: SCHOOLS ISO 9001/2000?. Tendencias Pedagógicas, 15, 112–123. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1935

Abstract

In the last few years, on our road towards the dreamed school, we have been repeatedly diverted to a cul-de-sac called quality. No doubt education is an extremely hot topic: in the same way nobody would be against quality health systems or quality nutrition, nobody would stand against quality education. This biased approach has stood behind the fact that the quality discourse has taken deep root in the socio-educative context, its language, its institutions and even legislation. This is a slow process, but a sure one, a market-led process. In this paper, we reflect on the subtle effects of the quality process, we try to counteract its distracting effect, and we have an insight into its origins, background and foundations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabrera, D., Funes, J. y Brullet, C. (2004). Alumnado, familias y sistema educativo. Madrid: Octaedro-Fies.

Dahlberg, G.; Moss, P. y Pence, A. (2005). Más allá de la calidad en Educación Infantil: perspectivas posmodernas. Barcelona: Graó.

Hamilton, D. (2001) Los ídolos del mercado. En Slee, R.; Weiner, G. y Tomlinson, S. (Eds.), ¿Eficacia para quién? Crítica de los movimientos de las escuelas eficaces y de la mejora escolar (pp. 21-30). Madrid: Akal.

Lauder, H.; Jamieson, I. y Wikeley, F. (2001). Los modelos de la escuela eficaz: limitaciones y capacidades. En Slee, R.; Weiner, G. y Tomlinson, S. (Eds.) ¿Eficacia para quién? Crítica de los movimientos de las

escuelas eficaces y de la mejora escolar (pp. 69-93), Madrid: Akal.

Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa. Barcelona: Paidós.

Martínez Rodríguez, J.B. (1990): Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza. Granada: Universidad de Granada.

(2008). Globalización de los discursos de calidad y evaluación y su impacto en la identidad del profesorado. En Aróstegui, J.L. y Martínez Rodríguez, J.B. (Coords.) Globalización, posmodernidad y educación, (pp.15-46), Madrid: Akal.

Slee, R.; Weiner, G. y Tomlinson, S. (Eds.) (2001). ¿Eficacia para quién? Crítica de los movimientos de las escuelas eficaces y de la mejora escolar. Madrid: Akal.

Pérez Tapias, J.A. (2008). La ideología de la “calidad” en las propuestas educativas neoliberales. En Aróstegui, J.L. y Martínez Rodríguez, J.B. (Coords.) Globalización, posmodernidad y educación, (pp. 47-90), Madrid: Akal.

Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.