Vol. 12 (2007): Pedagogical diagnostics and educational guidance
Artículos

Diagnostic Assessment of Skills Social Activities of Children in Early Childhood Education: Teacher Training Project in Centers (Centro "La Inmaculada" of Hortaleza) -First part-

Published October 16, 2015

Keywords:

Social Abilities, Teacher competences, Teacher training, Socialization, Action research.
How to Cite
Aranda Redruello, R. (2015). Diagnostic Assessment of Skills Social Activities of Children in Early Childhood Education: Teacher Training Project in Centers (Centro "La Inmaculada" of Hortaleza) -First part-. Tendencias Pedagógicas, 12, 111–150. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1881

Abstract

Early Attention implies, in the First Stages of Education, the training of teachers, parents and educators who will take part in the child´s process of development. It also means the possibility of a positive influence in that development and in the improvement of the environment through all the educative actions with that target. This intervention in the process of learning will be defined by the enhancement and development of their physical, intellectual and social possibilities through systematic and sequenced programmes that include all the areas of the human development. At the same time, we will develop educative techniques whose target is the child and his/her family. To get this aim, we propose a project focusing on the teacher training in specific areas such as the teaching process, the methodology and action-research techniques in the centre so as it is useful both for teachers and students to develop social abilities. Social abilities are tightly related with the cognitive development and the learning the child acquires at school. Moreover, they are a necessary ingredient for the child to have a good socialization with his/ her mates and that is why we think it is necessary an attitude favouring the appearance of positive behaviours. Behaviour is clearly something neither parents nor teachers can ignore.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A y Álvarez, M.A. (1993). Desarrollo de habilidades sociales en niños de 3-6 años. Madrid: Visor.

Álvarez, Hernández, J (1996). Habilidades sociales en la educación infantil. Cuadernos de trabajo. Madrid: Escuela Española.

Caballo, V.E (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.

Caballo, V. E. (1991). El entrenamiento en habilidades sociales. En Manual de técnicas de terapia y modificación de conductas. Madrid: Siglo XXI.

Centro de Recursos de Educación Especial de Navarra (1998). Habilidades de interacción y autonomía social. Instrumento para la atención a la diversidad. Navarra: Gobierno de Navarra. Departamento de Educación y Cultura.

Díaz-Aguado, M.J. (1990). Programa para el desarrollo de la competencia social en sujetos con inadaptación socio emocional. Valencia: Promolibro.

Elliot, S. N. (1991). Social sicilis intervention auide. Circle Pines. Minesota: AGS.

Michelson, Sugai y otros (1987). Las habilidades sociales en la infancia (Evaluación y tratamiento). Barcelona: Martínez Roca.

García, E.M y Magaz, A (1992). Aprendiendo a comunicarse con eficacia. Madrid: CEPE.

Martinez Paredes, M. (1992). Aplicaciones del entrenamiento en habilidades sociales en prevención primaria. Tesis. Murcia.

Monjas, M. I y Arias, B (1990). Habilidades sociales y problemas de conducta. Simposium Internacional sobre Problema de Conducta en el Aula. Oviedo: MEC.

Monjas, M. I, Arias, B y Verdugo, M.A. (1991). Desarrollo de un código de observación para evaluar la interacción Social en alumnos de primaria. Congreso de Evaluación Psicológica. Barcelona.

Monjas Casares, I. (1996). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS). Madrid: CEPE.

Ovejero, A (1990). Las habilites sociales y su entrenamiento. Un enfoque necesariamente

psicosocial. Psiicothema.

Paula, I. (1998). Las habilidades sociales en el marco de la intervención psicopedagó-gica. En Manual de Orientación y Tutoría. Barcelona: Praxis.

Vallés, A (1996). Las habilidades sociales en la escuela. Una propuesta curricular. Madrid: EOS.

Verdugo, M. A., Monjas, M.I., Arias, B. (1992). Intervención sobre la competencia social de los alumnos con necesidades educativas especiales en Educación

Infantil y Primaria. Madrid: MEC.