Vol. 11 (2006): Theories, approaches, and policies of education
Artículos

The evolution of education policy in Spain facing the challenge of immigration

Published October 16, 2015

Keywords:

Educational reforms, migration, civic education.
How to Cite
Gavari Starkie, E. (2015). The evolution of education policy in Spain facing the challenge of immigration. Tendencias Pedagógicas, 11, 223–232. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1874

Abstract

This article focuses on the legislative measures adopted in the Spanish education system to educate migrants. In first place an overview of the evolution of the European framework is offered. After this briefintroduction, this article analyses thoroughly the evolution of the three present guiding principles of the Spanish education system: equal opportunities; lifelong education and training; and diversity. It also provides with sorne particular difficulties of migrants to integrate into the school system. The study reveals a clear evolution ofthe legislation for the inclusion ofthe migrants in the education system in parallel to the massive arrival ofthem

Downloads

Download data is not yet available.

References

Directiva 77/486 de 25 de julio de 1977 relativa a la escolarización 'de los hijos de los trabajadores migrantes. (COM(88)787 final)

Ley Orgánica 8/1985 reguladora del Derecho a la Educación (LODE) (8/1985).

Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) (1/1990).

Ley Orgánica de Participación Evaluación y Gobierno de los Centros de los Centros Docentes LOPEG (9/1995).

Ley Orgánica de Calidad de la Educación (LOCE) (10/2002).

Proyecto de Ley Orgánica de Educación aprobado por el Pleno del Congreso de los Diputados en sesión celebrada el día 15 de diciembre de 2005

CIDE (1992): Las desigualdades en la educación en España. Madrid, CIDE.

Consejería de Educación (2002): Primer Plan integral para la inmigración en Andalucía 2001-2004. Sevilla, Junta de Andalucía.

De Puelles Benítez (coord.) (2005): Educación, igualdad y diversidad cultural. Madrid, Biblioteca Nueva.

Llorent Bedmar, V. (2004): "La inmigración magrebí en España" en Actas del Congreso la Educación en Contextos Multiculturales: diversidad e identidad. Valencia, SEP.

Martín. G., Valle y M. A. López (1996): El Islam y el mundo árabe. Guía didáctica para profesores y formadores. Madrid, Mundo Árabe e Islam, Agencia de Cooperación Internacional.

Martínez Muñoz, A. (2005): La educación intercultural en el contexto europeo. Inmigración y educación. Estudio comparado de Francia y España. Tesis doctoral, UNED.

Navarro, J.M. (1997): El Islam en las aulas, Barcelona, Icaria.