Vol. 9 (2004): Fundamental and applied aspects of school organization
Artículos

Attention to cultural diversity: the challenge of school organizations

Published October 15, 2015

Keywords:

Cultural diversity, ethnic rninorities, school organization, intercultural schools.
How to Cite
Rodríguez Izquierdo, R. M. (2015). Attention to cultural diversity: the challenge of school organizations. Tendencias Pedagógicas, 9, 189–202. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1846

Abstract

Cultural diversity is a characteristic of our society reflected in our schools. The educational institution, born with a purpose of assimilation, is now challenged to give an answer to the increase of cultural diversity. Besides.the "dominant culture", minority ethnic pupils coming frorn different countries have the right to be able to identify their cultural attributes in the curriculurn and in the school organization. The aim of this article is to elicit the reflection about a daily and ernerging issue which rnanifests through the increase presence of ethnic rninorities, various religions and diversity of cultures in our educational systern. First of all, we try to gather sorne of the key issues of our social and cultural realities. What are the new educational challenges in this era characterized by cultural diversity? Secondly, we will develop the role of educational organization in order to give an answer to cultural diversity and we will analyze sorne of the solutions given to this phenornenon. Thirdly, we will offer sorne outlines about the educational rnodel for intercultural schools. Lastly, in spite of not having rnany irnrnediate answers, we will conclude with the hopeful cry, anoiherschool is possible!".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartolomé, M Yotros (1989). Concepción metodológica de laeducación popular. Eje Cultural, N° 20. Madrid: CEVE.

Bartolomé, M. (Coord.) (2002). Identidad y ciudadanía. Un reto a laeducación interculturalo Madrid: Narcea.

Bolívar, A. (2001). Del aula al centro y vuelta: Redimensionar el asesoramiento. En J.

DOMINGO (Coord.). Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la institución.Barcelona: Octaedro.

Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones queaprenden. Madrid: La Muralla.

Brihouse, T. y Wooeds, D. (2001). Cómo mejorar los centros docentes. Madrid: La Muralla.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación. Madrid: Santillana.

Faris, R. y. Peterson, W. (2000). Learning Based Communiiies: Lessons learnedJorBritish Columbia, Paper submitted to the Ministry of Cornmunity Development, Cooperative and Volunteers. Canada, [uly, 2000.

Freire, P. (1997). A lasombra deesteárbol. Barcelona: El Roure.

Fullan, M. (2002). Los nuevossignificados delcambio. Barcelona: Octaedro.

Gairín, J. (1998). Estadios de desarrollo organizativo: De la organización como estructura a la organización que aprende. III Jornadas Andaluzas sobre Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada, 14-17 de Diciembre de 1998. En M., Lorenzo y otros (coord.) (1999). Enfoques comparados en Organización

y Dirección de Instituciones Educativas. Volumen 1.Granada: Grupo Editorial Universitario,

p.p. 47-91.

Gairín, J. (2000). La investigación sobre enfoques organizativos en educación. VI Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas. Granada, Diciembre. En M., LORENZO Y otros (Coord.). Las organizaciones educativas

en la sociedad neoliberal. Volumen 11. Granada: Grupo editorial Universitario, p.p. 867-918.

Gairín, J. (2000). Una escuela para todos: Un reto social y educativo. Congreso Internacional sobre Educación para la diversidad en elsiglo XXI. Universidad de Zaragoza, Asociación Aragonesa de Psicopedagogía, Zaragoza, 4 - 8 julio del 2000. (ponencia

multicopiada).

Galeano, E. (1998). Patas Arriba. LaEscuela del mundo alrevés. Madrid: Siglo XXI.

Gimeno Sacristan, J. (1995). " ¿Qué son los contenidos de enseñanza?". En J. Gimeno Sacristan. y A. Pérez Gómez, Laenseñanza, su teoría y su práctica. Madrid: Aka1.

Hopkins, D. (2001). Meeting the Challenge. An lmprouemeni Cuide for Schools Facing Challenging Circumstances. London: Department for Education and Skills,

IMSERSO (2003). Red de menores extranjeros escolarizados. Acciones positivas para la integración socioeducativa. Madrid.

Joyce, B.;Calhoun, E. y Hopkins, o. (1999). The Neto Structure 01 School lmprooement. Ballmoor, Bucks: Open University Press.

Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidós.

Le gal (1999). Cooperer pour déveloper lacitoyenneté. Paris: Hatier.

Max- Neef, M. A. (1994). Desarrollo a escala humana. Barcelona: Icaria.

MIR (Coord.) (1998). Cooperar en laescuela. Barcelona: Graó.

Muñoz Sedano, A. (1997). Educación Intercultural. Teoría y práctica. Madrid: Escuela Española.

Ovejero, A. (1990). El trabajo cooperativo como solución a los problemas escolares. En Psicología Social y Educación. Universidad de Oviedo: ICE.

Santos Guerra, M. A. (2000). Laescuela queaprende. Madrid: Morata.

Santos Rego, M. (1994). Teoría y práctica de laeducación intercultura1. Barcelona: Servicios de Publicaciones e Intercambio Científico Universidad de Santiago/PPU:

Promociones y Publicaciones Universitarias, S.A.

Shor.L (1992). Empowering Education. USA: University of Chicago Press.

Stoll, L. (1999). Realizing our potential: understanding and developing capacity for lasting improvement'. School Effectiveness and School Improvement, 10(4), pp. 503-

Tedesco, J. C. (1995). El nuevo pacto educativo. Madrid: Santillana.

UNESCO «1990). Declaración Mundial sobre "Educación para todos" y marco de acción para Satisfacerlas necesidades básicas de aprendizaje. Conferencia Mundial sobre Educación para todos. Jomtien, Tailandia, 5 al 9 de Marzo, 1990. www.oeLes/efa2000jomtien.htm.