Vol. 6 (2001): University didactics
Artículos

The application of new technologies in education

Manuel Santiago Fernández Prieto
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 15, 2015

Keywords:

educational innovation, new technologies, computer
How to Cite
Fernández Prieto, M. S. (2015). The application of new technologies in education. Tendencias Pedagógicas, 6, 139–148. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1811

Abstract

The presence of new technologies in all fields of our society inevitably conveys its use in educational environments, and therefore, requires an in depth reflection in the search of its best educational potentialities and its adaptation to the daily educational activity. The introduction of computers as an innovative project in aneducational centre conveys modifications in the different structures, in the organisation of the means, in the training of teachers, in their collaboration in common projects, etc. These changes imply a series of implications which affect the students as well: new means, new methodologies, new relationships with the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. (1998). Nuevas tecnologías e innovación educativa. Organización y gestión educativa, 1, pág 3-7.

Alonso García, C. y Gallego Gil, D. (1995). Formación del profesor en tecnología educativa en Gallego Gil, D. Yotros (Coord.): Integración curricular de los recursos tecnológicos. Barcelona, Oikos-Tau.

Alonso García, C. y Gallego Gil, D. (1998). Mundos Informáticos y Educación en de PABLOS, J. y otros (Coord.); Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Barcelona, Cedecs.

Area, M.; Castro, F. y Sanabria, A.L. (1997). ¿Tecnología Educativa es tecnología y educación? En Alonso, C. (Coord.): La Tecnología Educativa a finales del siglo XX: concepciones, conexiones y límites con otras disciplinas. Barcelona, Centre Telernátic Editorial, pág. 49-60.

Blázquez, F. (1994). Propósitos formativos de las nuevas tecnologías de la información en la formación de maestros en BLÁZQUEZ, F. y otros (Coord.): Nuevas tecnologías de la información y comunicación para la educación. Sevilla, Alfar. pág. 270-294

Cabero, J. (1996). Nuevas tecnologías, comunicación y educación. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 1, Documento electrónico: [Fecha de Consulta: 29 de junio de 2001].

Collins, A. (1998). El potencial de las tecnologías de la información para la educación en Vizcarro, C. y León, J. A. (Eds.): Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid. Pirámide.

De La Torre, S. (1993). Didáctica y currículo. Bases y componentes del proceso formativo. Madrid, Dykinson.

Dillemans, J., Lowyck, G., Van Der Perre, C., Claens y Elen, J. New (1998). Technologies for Learning; contribution of ICT to Innovation in Education. Leuven, Leuven University Press.

Escudero, J. M. (1992). Del diseño y producción de medios al uso pedagógico de los mismos" en DE PABLOS,]. y GORTARI, C. (Eds.): Las nuevas tecnologías de la información en la educación. Sevilla, Alfar. pág. 45-83

Martínez, F. (1996). La enseñanza ante los nuevos canales de comunicación en Tejedor, F. J. Y García Valcárcel, A. (Eds.): Perspectivas de las nuevas tecnologías en la educación. Madrid, Narcea, pp. 101-119.

Jenkins, J, (1998). The Connected Teacher. Oslo, NLS.

Moore, G.A. (1996). Crossing the Chasm. New York, NY Harper Business.

OCDE (1991). Proyecto Atena. Informe de evaluación. Madrid, Ministerio de Educación.

OECD (1989). Information Technologies in Education: The Quest for Quality Software. Paris, Organization for Economic Cooperation and Development.

Papert, S. (1995). La máquina de los niños. Barcelona, Paidós.

Sancho, J. M. (1996a). La Tecnología Educativa: conceptos, aportaciones y límites. En Ferrés, J. y Marques, P. (Coords.): Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Barcelona, Praxis, pág. 35-36/19.