Vol. 6 (2001): University didactics
Artículos

University Didactics: the hard face of the university

Agustín de la Herrán Gascón
Universidad Autónoma de Madrid
Published October 15, 2015

Keywords:

University didactics, university teacher training, quality evaluation
How to Cite
de la Herrán Gascón, A. (2015). University Didactics: the hard face of the university. Tendencias Pedagógicas, 6, 11–38. Retrieved from https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1806

Abstract

UNIVERSITY TEACHING: THE HARD SIDE OF THE UNIVERSITY University teaching is a hard bundle for our University. In comparison to other European or Latin American Universities, the Spanish one has an important underdevelopment regarding the policy organization and the resources for an effective support to teaching. The cause is, once more, egotic, and it is defined by the ignorance from those who are more capable, and the quietism from those who could manage. We will try to contribute to the quickening of this strings for the benefit of every student and all the society , and consistently we will try to design a system for a total evaluation of the university teaching quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cañas,].L. (2000). Prólogo. En A. de la Herrán, Globalizacián y educación. Manuscrito. Madrid.

Fernández Pérez, M. (1989). Así enseña nuestra universidad: Hacia la construcción crítica de una didácticauníyersitaria. Madrid: Hispagraphis, S.A.

Fernández Pérez, M. (1990). Elaboración de Alternativas para la Capacitación Docente del Profesorado Universitario. las Tornadas Nacionales de Didáctica Universitaria. Madrid: Consejo de Universidades.

García Garrido,].L. (1997). Formación de Maestros en Europa. Congreso Internacional Conmemorativo del 25 Aniversario de la Incorporación de los Estudios de Magisterio Españoles a la Universidad. Escuela Universitaria de Formación del Profesorado "Santa María" Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.

Hernández, F., Y Sancho, J.M. (1989). Para enseñar no basta con saber la asignatura. Bacelona: Laia.

García Hoz, V (1946). Pedagogía de la lucha ascética (3a ed.). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Instituto «SanJosé de Calasanz», de Pedagogía.

Herrán Gascón, A. de la (1997). El ego humano. Del yo existencial al ser esencial. Madrid: Editorial San Pablo, S.A.

Ibáñez Martín, J.A. (1982). La Formación Pedagógica del Profesorado y el Plural Concepto de la Filosofía de la Educación. Revista Española de Pedagogía (158),61-72.

Kuhn, T. S. (1975). La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: Ediciones F.C.E. España, S.A. (e.o.: 1962).

Lledó, E. (1999). Pasión y sabiduría. En VV.AA., La enseñanza de las humanidades. Madrid: Editorial Santillana, S.A.

Marañón, G. (1953). La Enseñanza en el Mundo Actual. ABC, 25 de enero.

Maslow, A. H. (1954). Motivación y personalidad. Madrid: Sagitario.

Ortega y Gasset, J. (1935). Prólogo. En J.F. Herbart, Pedagogía general derivada del fin de la educación (3a ed.). Madrid: Editorial La Lectura (e.o.: 1806).

Panikkar, R. (1999). Invitación a la sabiduría. Barcelona: Círculo de Lectores, S.A.

Piaget,J. (1986). Psicología y pedagogía. Barcelona: Editorial Planeta-De Agostini, S.A. (e.o.: 1969).

Santos Guerra, M.Á. (1990). Criterios de Referencia sobre Calidad del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en la Universidad. las Jornadas Nacionales de Didáctica Universitaria. Madrid: Consejo de Universidades.

Santos Guerra, M.Á. (2002). Prólogo. En A. de la Herrán, e 1.González, El ego docente, punto ciego de la enseñanza. Madrid: Editorial Universitas, S.A. (en prensa).

UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI. Marco de Acción Prioritaria para el Cambio y el Desarrollo de la Educación Superior. Paris: UNESCO.

Villapalos Salas, G. (1993). Informe de presentación. Proyecto del Libro Blanco de la Universidad Complutense. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Secretaría General del Libro Blanco.

Watts, A. (1992). Naturaleza, hombre y mujer (2a ed.). Barcelona: Editorial Kairós, S.A. (e.o.: 1989).

Wilson, E.O. (1999). Consilience. La unidad del conocimiento. Barcelona: Círculo de Lectores, S.A.