Didactic thought as rationality of educational action / Pensamiento didáctico como la racionalidad de la acción educativa

Hector Monarca

Resumen


ABSTRACT

This paper is the revised English version of the article El ‘pensamiento didáctico’, published by the author in this magazine in 2011. It is assumed that the concept of didactic thought has a great explanatory potential to understand the rationality of educational action. This rationality is embedded in the phenomena of the construction of knowledge and meaning; it is a rationality that articulates the processes of objectivation and subjectivation of knowledge. It characteristically unfolds in the intersection between the objective world, the intersubjective world, and the subjective world to which Habermas (1987) makes reference; in the action-being, within contexts and involving singular subjects. It is constructed from the existing theoretical knowledge, but it takes a new interpretative structure, open to interaction and completion in its very unfolding.

 

Texto completo:

RESUMEN / ABSTRACT PDF

Referencias


Bárcena, F. (2009). Una pedagogía del mundo. Aproximación a la filosofía de la educación Hannh Arendt. Revista Anthropos, 224, 113-138.

Bárcena, F. y Mélich, J. (2000). La educación como acontecimiento ético. Barcelona: Paidós.

Bernstein, B. (1994). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.

Eisner, E. (1982). Cognition and curriculum. A Basics for deciding what to teach. New York: Longman.

Cassirer, E. (1982). Las ciencias de la cultura. México: Fondo de Cultura Económica.

Chevallard, Y. (1998). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aiqué.

Gimeno, J. (1995). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

González, J. y Gramigna, A. (2009). Narraciones y metáforas en la construcción del pensamiento científico y la epistemología educativa. Teoría de la Educación, 22(2), 95-129.

Goodson, (1998). Historia del curriculum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Pomares-Corredor.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa I. Madrid: Taurus.

Heiddeger, M. (2003). Filosofía, ciencia y técnica. Chile: Editorial Universitaria.

Heller, A. (2001). Sociología de la Vida Cotidiana. Barcelona: Ediciones Península.

Herrán, A. de la (2014). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(2), 163-264.

Husserl, E. (1962). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1982). La idea de la fenomenología. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. Barcelona: Paidós.I.C.E/U.A.B.

Lévinas, E. (2001). Ética e infinito. Madrid: Visor.

Lundgren, U. P. (1992). Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Morata.

Monarca, H. (2006). La construcción del pensamiento didáctico en los profesores de educación secundaria. Madrid: Universidad Complutense de Madrid (Tesis Doctoral, inédita).

Monarca, H. (2009). Los fines en educación. Sobre la necesidad de recuperar y revisar el debate teleológico. Madrid: Narcea/MEC.

Monarca, H. (2011). El pensamiento didáctico. Tendencias pedagógicas, 17, 103-116.

Morin, E. (2003). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Schütz, A. (2003). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu.

Zeichner, K. (1987). Enseñanza reflexiva y experiencias de aula en la formación del profesorado. Revista de Educación, 282, 161-189.




DOI: http://dx.doi.org/10.15366/tp2016.27.014

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Tendencias pedagógicas

ISSN: 1989-8614