Vol. 13 No. 1 (2024): Education for Environmental Justice: Working from the Classrooms the Formation of an Active Citizenship
Special Issue

Inquiry-Based Collective Activism: Developing Teachers' Sustainability Consciousness

Alba Ramos Solano
Bio
Carolina Martín Gámez
Bio
Daniel Cebrián Robles
Bio
Published June 10, 2024

Keywords:

Environmental education, Consciousness , Sustainability , Teacher, Social justice
How to Cite
Ramos Solano, A., Martín Gámez, C., & Cebrián Robles, D. . (2024). Inquiry-Based Collective Activism: Developing Teachers’ Sustainability Consciousness. Internacional Journal of Education for Social Justice, 13(1), 51–69. https://doi.org/10.15366/riejs2024.13.1.003

Abstract

In the current context of ecological and environmental crisis, the Inquiry-Based Collective Activism approach for addressing Socially Acute Questions has a significant potential to provide Environmental Education with a transversal and integrative character. This research analyses the development of Sustainability Consciousness of 31 in-service pre-school and primary school teachers at the “Huertas Viejas” public school, who designed and implemented educational proposals based on this approach to address issues related to the water bodies of their locality (Coín, Málaga) during the 2022/23 school year. A mixed approach is employed, combining quantitative and qualitative perspectives, where a pretest-posttest study is conducted on a validated questionnaire, alongside discussion groups with teachers supported by participant observation. The analysis of the questionnaire reveals a positive trend in the development of Sustainability Consciousness, but no statistically significant differences are obtained. Conversely, the analysis of qualitative data indicates positive impacts on teachers' development. This apparent contradiction is discussed on the basis of the characteristics and applicability of the Sustainability Consciousness Questionnaire and some relevant experiences of the teachers are analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, M. J. (2007). La investigación educativa. Claves teóricas. McGraw Hill.

Ariza, M. R., Pauw, J. B., Olsson, D. S., Van Petegem, P., Parra, G. y Gericke, N. (2021). Promoting environmental citizenship in education: The potential of the sustainability consciousness questionnaire to measure impact of interventions. Sustainability, 13(20), 11420. https://doi.org/10.3390/su132011420

Baptista, M., Reis, P., de Andrade, V. (2018). Let’s save the bees! An environmental activism initiative in elementary school. Visions for Sustainability, 9, 41-48. https://doi.org/10.13135/2384-8677/2772

Benayas, J. y Marcén, C. (2019). Hacia una educación para la sostenibilidad. 20 años después del libro blanco de la educación ambiental en España. Informe 2019. Centro Nacional de Educación Ambiental.

Bencze, L. y Alsop, S. (2014). Activist science and technology education. Springer.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Bonil, J., Junyent, M. y Pujol, R. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 198-215. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.05

Cebrián-Robles, D., España-Ramos, E. y Reis, P. (2021). Programa formativo sobre el activismo colectivo basado en la indagación para la formación inicial del profesorado. En D. Cebrián-Robles, A. J. Franco-Mariscal, T. Lupión-Cobos, C. Acebal-Expósito, y Á. Blanco-López (Eds.), Enseñanza de las ciencias y problemas relevantes de la ciudadanía. Transferencia al aula (pp. 223-237). Graó.

Cenizo, N. (11 de septiembre de 2023). La Junta de Andalucía declara “estratégico” un proyecto de los Franco para construir un complejo de ocio sobre el acuífero de Coín. elDiario.es. https://www.eldiario.es/andalucia/malaga/junta-andalucia-declara-estrategico-proyecto-franco-construir-complejo-ocio-acuifero-coin_1_10504421.html

Chen, S.-Y. y Liu, S.-Y. (2020). Developing students’ action competence for a sustainable future: A review of educational research. Sustainability: Science Practice and Policy, 12(4), 1374. https://doi.org/10.3390/su12041374

Chuliá, E. (1995). La conciencia medioambiental de los españoles en los noventa. ASP Research Paper, 12(a), 1-36.

Díaz-Salazar, R. (2016). Educación y cambio ecosocial. Del yo interior al activismo ciudadano. PPC Editorial.

Escudero-Muñoz, J. M. (2020). Un cambio de paradigma en la formación continuada del profesorado: Escenario, significados, procesos y actores. Qurriculum. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, 33, 97-125. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2020.33.06

España-Ramos, E., y Reis, P. (2017). El proyecto We Act como marco para formar ciudadanos competentes a través del activismo colectivo basado en la investigación. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 8, 657-661.

Galván, L. y Gutierrez, J. (2015). El agua, caudal de controversia educativa. CENEAM.

García, J. E. (2004). Educación ambiental, constructivismo y complejidad. Diada.

Gericke, N., Pauw, J. B., Berglund, T. y Olsson, D. S. (2019). The sustainability consciousness questionnaire: The theoretical development and empirical validation of an evaluation instrument for stakeholders working with sustainable development. Sustainable Development, 27(1), 35-49. https://doi.org/10.1002/sd.1859

Gericke, N., Huang, L., Boeve-de Pauw, J., Goldman, D., Balund?, A., Hadjichambis, A. C., Paraskeva-Hadjichambi, D., Vávra, J., Poškus, M. S., Teixeira, M. R., Jørgensen, F. A. y Finger, D. C. (2020). Report on new research paradigms & metrics for assessing environmental citizenship. ENEC Cost Action.

Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. CECC-AECI

Hadjichambis, A. C., Reis, P., Paraskeva-Hadjichambi, D., ?in?era, J., Boeve-de Pauw, J., Gericke, N. y Knippels, M. (2020). Conceptualizing environmental citizenship for 21st century education. Springer.

Hodson, D. (2003). Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645-670. https://doi.org/10.1080/09500690305021

Hodson, D. (2020). Going beyond STS education: Building a curriculum for sociopolitical activism. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 20 (4), 592-622. https://doi.org/10.1007/s42330-020-00114-6

Hollander, M. y Wolfe, D. A. (1999). Nonparametric statistical methods. Wiley.

Intergovernmental Panel on Climate Change. (2023). AR6 synthesis report: Climate change 2023. Intergovernmental Panel on Climate Change.

Jiménez-Sánchez, M. y Lafuente, R. (2010). Definición y medición de la conciencia ambiental. Revista Internacional de Sociología, 68(3), 731-755. https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03

Legardez, A. y Simonneaux, L. (2006). L’école à l’épreuve de l’actualité: Enseigner les questions vives. ESF.

León, O. G. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación. McGraw-Hill

López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2015). Análisis de la varianza. En P. López-Roldán y S. Fachelli, Metodología de la investigación social cuantitativa (pp. 5-94). UAB.

Maia Vidal, E., Gonçalves Costa, A., Sírio Oliveira, A. G. L. y Nunes Estrela, E. (2022). Mobilizando jovens para o ensino superior: O caso do Ceará, Brasil. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 15(1), art 7. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.007

Marques, R. R., Malafaia, C., Faria, J. L. y Menezes, I. (2020). Using online tools in participatory research with adolescents to promote civic engagement and environmental mobilization: The WaterCircle (WC) project. Environmental Education Research, 26(7), 1043-1059. https://doi.org/10.1080/13504622.2020.1776845

Naciones Unidas. (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. Naciones Unidas.

Navarrete, J. M. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60.

Parlamento Europeo. (2019). Resolución 2019/2930(RSP) del Parlamento Europeo sobre la situación de emergencia climática y medioambiental. Parlamento Europeo.

Pereira, Z. (2011). El método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2

Pozo-Muñoz M. P., Velasco-Martínes L. C., Martín-Gámez C. y Tójar-Hurtado J. C. (2021). ¿Qué sabe el alumnado sobre las problemáticas socio-ambientales del agua y su gestión sostenible? Investigación mixta en Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3), 3501. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3501

Raimondo, A. M., Perales-Palacios, F. J., Gutiérrez-Pérez, J. y Vidoz, S. (2018). Educación-acción: herramientas para afrontar la injusticia ambiental en una comunidad costera. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 7(1), 95-117. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.005

Ramírez-Segado, A., Rodríguez-Serrano, M. y Benarroch, A. (2021). El agua en la literatura educativa de las dos últimas décadas. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1-23. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1107

Reis, P. (2014). Promoting students’ collective socio-scientific activism: Teachers’ perspectives. En S. Alsop y L. Bencze (Eds.), Activism in science and technology education (pp. 547-574). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4360-1_31

Reis, P. (2020). Environmental citizenship and youth activism. In A. C. Hadjichambis, P. Reis, D. Paraskeva-Hadjichambi, J. ?in?era, J. Boeve-de Pauw, N. Gericke y M.-C. Knippels (Eds.), Conceptualizing environmental citizenship for 21st century education (pp. 139-148). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20249-1

Roldán-Arcos, S., Pérez Martín, J. M. y Esquivel-Martín, T. (2022). Educación para la justicia ambiental: ¿Qué propuestas se están realizando? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(2), 12-27. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.2.001

Royston, P. (1995). Remark AS R94: A remark on algorithm AS 181: The W-test for normality. Applied Statistics, 44(4), 547-551. https://doi.org/10.2307/2986146

Shume, T. (2014). Put away your no. 2 pencils. Reconceptualizing school accountability through ecojustice. En M. P. Mueller y D. J. Tippins (Eds.), Ecojustice, citizen science and youth activism. Situated tensions for science education (pp. 19-38). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11608-2

Simonneaux, L. (2014). Questions socialement vives and socio-scientific issues: New trends of research to meet the training needs of postmodern society. En VVAA (Orgs.), Topics and trends in current science education (pp. 37-54). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7281-6_3

Soriano-Rodríguez, A. M. (2015). Diseño y validación de instrumentos de medición. Diá-logos, 14, 19-40. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i14.2202

Trott, C. D. (2021). What difference does it make? Exploring the transformative potential of everyday climate crisis activism by children and youth. Children’s Geographies, 19(3), 300-308. https://doi.org/10.1080/14733285.2020.1870663