Vol. 12 No. 1 (2023): Perspectives and Advances in Physical Activity and Sport for Social Inclusion
Articles

Social Justice and Sustainable Development in the Spanish Educational Legislation

Fátima Rosado-Castellano
Bio
Cruz Flores-Rodríguez
Bio
Published June 27, 2023

Keywords:

Social justice, Sustainable development, Educational policy, Democracy, Quality
How to Cite
Rosado-Castellano, F., & Flores-Rodríguez, C. (2023). Social Justice and Sustainable Development in the Spanish Educational Legislation. Internacional Journal of Education for Social Justice, 12(1), 125–140. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.007

Abstract

The Sustainable Development Goals (SDGs) represent a new way of addressing contemporary challenges. With their declaration, a variable that must accompany growth is established: social justice. This article explores the implications of this for economic and human development, as well as its impact on Spanish educational legislation. The objective is to identify the inclusion of descriptors related to sustainable development and social justice, born from the SDG targets, in the last three Spanish educational laws. By means of a descriptive process, a longitudinal comparative study will be carried out. The results show how Spanish educational legislation has been incorporating and updating contents and sensitivities about sustainable development. Likewise, and taking into account the multidimensional nature of social justice, Spanish education has been able to address its challenges from different angles. There are still pending issues that have not yet received the necessary attention, as well as an approach to what social justice, from its five dimensions, entails. Spanish educational legislation has margin for improvement in terms of its capacity to meet the present challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sáinz, T. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: Una visión crítica desde la pedagogía. Revista Complutense de la Educación, 32(2), 249-259. https://doi.org/10.5209/rced.68338

Álvarez-Rementería, M., Darretxe, L. y Gaintza, Z. (2022). Historia legislativa de la respuesta educativa a la diversidad en el estado español: Desde la ley Moyano hasta la LOMLOE. Foro Educacional, 38, 155-183. https://doi.org/10.29344/07180772.38.3026

Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: Dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001

Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45.

Colom, A. J. (1998). El desarrollo sostenible y la educación para el desarrollo. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 2, 31-50.

Colom, A. J. y Rodríguez, M. P. (1996). Teoría de la educación y ciencias de la educación: Carácter y ubicación. Teoría de la Educación, 8, 43-54.

Coll, C. y Martín, E. (2021). La LOMCE, una oportunidad para la modernización curricular. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 35, 731-745. https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.731

Dewey, J. (2001). Democracia y educación. Morata.

Díaz, L. M., Plaza, N. E. y González, J. J. (2019). Educación y postconflicto: Bajo una mirada de pedagogía crítica, empoderamiento y emancipación. Revista Electrónica TicALS, 1(5), 148-168.

Echeita, G. (2021). La educación del alumnado considerado con necesidades educativas especiales en la LOMLOE. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 35, 721-745. https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.721

Feu, J., Simó, N., Serra, C. y Canimas, J. (2016). Dimensiones, características e indicadores para una escuela democrática. Estudios Pedagógicos, 42(3), 449-465. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400024

García, J. y García, A. (1996). Epistemología pedagógica (II). Teoría de la Educación, 8, 5-42.

García, W. y Martín-Sánchez, M. A. (2013). Hermenéutica y pedagogía: La práctica educativa en el discurso sobre la educación. Pulso: Revista de Educación, 36, 55-78. https://doi.org/10.58265/pulso.5059

Gimeno, J. (2014). La LOMCE. ¿Una ley más de educación? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(3), 31-44.

Gómez, J. R. y Gómez, L. (2011). Elementos teóricos y prácticos de la pedagogía crítica: Más allá de la educación, metáfora, escena y experiencia. Praxis, 66, 181-190.

Instituto Nacional de Estadística. (2021). Indicadores de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Instituto Nacional de Estadística.

Leite, C., Monteiro, A., Barros, R. y Ferreira, N. (2022). Curricular practices towards sustainability and a transformative pedagogy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(4), 107-125. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.4.006

Mazzucato, M. (2023). Inclusive and sustainable growth. A mission-driven multi-stakeholder approach, CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (107), 27-35. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.107.26371

Mesa, M. (2019). La educación para la ciudadanía global: Una apuesta por la democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 15-26. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1

Murillo, F. J. y Hernández, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.

Murillo, F. J. y Hernández, R. (2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 13-32.

Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los derechos del niño. Asamblea General de Naciones Unidas.

Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Asamblea General de Naciones Unidas.

Naciones Unidas. (2023). Resolución aprobada por la asamblea general el 18 de abril de 2023. Asamblea General de Naciones Unidas.

Planella, J. (2005). Pedagogía y hermenéutica. Más allá de los datos en la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie36122739

Reverte, C. (2021). La importancia de las diferencias institucionales entre países en el nivel de consecución de los ODS: Un estudio empírico a escala mundial. Revista de Fomento Social, 76(1), 115-159. https://doi.org/10.32418/rfs.2021.299.4583

Robles-Moral, F. J. (2021). Learning about sustainability and SDG with future primary education teachers in initial training. Social Sciences, 10, 409-421. https://doi.org/10.3390/socsci10110409

Sancho, J. (2018). Sin educación no hay justicia social. En P. Rivera-Vargas, J. Muñoz-Saavedra, R. Morales-Olivares y S. Butendieck-Hijerra (Eds.), Políticas públicas para la equidad social (pp.103-112). Universidad de Santiago de Chile. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.34994.50886/1

Sarvajayakesavalu, S. (2015). Addressing challenges of developing countries in implementing five priorities for sustainable development goals. Ecosystem Health and Development, 1(17), 1-4. https://doi.org/10.1890/EHS15-0028.1

Schlosberg, D. (2007). Defining environmental justice: Theories, movements, and nature. OUP Oxford.

United Nations. (1987). Development and international co-operation: Environment. United Nations General Assembly.

United Nations. (1992). Report of the United Nations conference on environment and development. United Nations General Assembly.

United Nations. (2000). United Nations millennium declaration. United Nations General Assembly.

United Nations. (2017). Work of the statistical commission pertaining to the 2030 agenda for sustainable development. United Nations General Assembly.

Vega, P. y Álvarez, P. (2005). Planteamiento de un marco teórico de la educación ambiental para un desarrollo sostenible. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 4(1), 187-208.