Vol. 9 No. 3 (2020): Consequences of School Closure due to Covid-19 on Educational Inequalities
Articles

Covid-19, Education and Children’s Rights in Spain

Mª Ángeles Espinosa
Bio
Published October 28, 2020

Keywords:

Children’ rights; Education; Health, Covid-19; Equity.
How to Cite
Espinosa, M. Ángeles. (2020). Covid-19, Education and Children’s Rights in Spain . Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(3), 245–258. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.013

Abstract

The measures adopted in the Royal Decree declaring the state of alarm against the epidemic caused by Covid-19 have a direct impact on children and adolescents. The aim of this article is to analyse the complex relationships between the right to health protection, the right to education and the rights of the child. The suspension of face-to-face teaching has meant not only that many children may see their school learning slowed down, especially those from more vulnerable backgrounds, but also that they are no longer protected and lose the possibility of achievement better living conditions, due to the positive effect that school has as a tool to compensate for social inequalities. In view of this situation, it seems necessary that the last part of the article also addresses a serious reflection on the conditions and the moment in which one should return to the classroom. As well as on the measures to be taken to guarantee the quality and equity of the educational system, bearing in mind that the disease will continue to be present in our lives and therefore the risk of new infections. Having a National Digitalization Plan, reviewing the curriculum and providing reinforcement programs are challenges for our educational system, but can become opportunities to improve its quality and equity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alto comisionado de lucha contra la pobreza infantil. (2018). Tasas de riesgo de pobreza moderada, alta y severa en España (2018), por grupos de edad. https://www.comisionadopobrezainfantil.gob.es/es/tasas-de-riesgo-de-pobreza-moderada-alta-y-severa-en-espa%C3%B1a-2018-por-grupos-de-edad

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1989) Convención sobre los derechos del niño. Unicef Comité Español

Banco Mundial. (2020). The use of educational technologies at scale across an education system as a result of massive school closing in response to the Covid-19 pandemic to enable distance education an online learning. Banco Mundial.

Cardona, J. (2016). The general comment Nº 14: Strengths and limitation, points of consensus and dissent emerging in its drafting. Council of Europe.

Comité de los Derechos del Niño. (2013) Observación General nº 14 (2013) del comité de derechos del niño a que su interés superior sea una consideración primordial. http://www2.ohchr.org.spanish/bodies/crc/

Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J. y Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268. https://doi.org/10.3102/00346543066003227

COTEC. (2020). Covid-19 y Educación I: Problemas, respuestas y escenarios. COTEC.

Ellis-Thompson, A. Higgins, S. Kay, J. Stevenson, J. y Zaman, M. (2020). Remote learning, rapid evidence assessment. Education Endowment Foundation.

Espinosa, M. A. (2018). La garantía del derecho a la educación en la etapa 0-3 años. Una inversión necesaria y rentable. Huygens.

Espinosa, M. A. (2019). El enfoque de derechos de la infancia en los objetivos de desarrollo sostenible. En M. Alfaro y S. Arias (Coords.), Agenda 2030: Claves para la transformación sostenible. Catarata.

Fernández Enguita, M. (2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. https://blog.enguita.info/

FUNCAS. (2018). Focus on spanish society. Social Studies Office of FUNCAS.

Fundación ANAR. (2020). Día mundial contra el maltrato infantil: Fundación ANAR explica que durante el confinamiento aumenta la violencia hacia los menores de edad. Fundación ANAR.

Fundación FOESSA. (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Cáritas Española Editores.

Gromada, A. y Shewbridge, (2016). Student learning time. A literature review. OECD Publishing.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). Datos y cifras. Curso escolar 2019/2020. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Ministerio de Interior. (2018). Anuario estadístico del ministerio de interior. Ministerio de Interior-Secretaría General Técnica.

Ministerio de Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. (2020). Violencia de género. Datos y estadísticas. Ministerio de Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad.

Ministerio de Sanidad-Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Medidas de prevención, higiene y promoción de la salud frente a Covid-19, para centros educativos en el curso 2020-2021. Gobierno de España.

Moreno, A. y Del Barrio, C. (2005). La experiencia adolescente: la búsqueda de un lugar en el mundo. Aique.

OCDE. (2019). TALIS 2018 results. Teachers and school’s leaders as lifelong learners. OCDE.

OCDE. (2020). Combatting Covid-19’S effect on children. OCDE.

Ochaíta, E. y Espinosa, M. A. (2004). Hacia una teoría de las necesidades infantiles y adolescentes. Necesidades y derechos en el marco de la convención de naciones unidas sobre los derechos del niño. MacGraw-Hill.

Ochaíta, E. y Espinosa, M. A. (2012). Los derechos de la infancia desde la perspectiva de las necesidades. Educatio Siglo XXI, 30(2), 25-46.

ONU. (2020). Policy brief: The impact of Covid-19 on children. ONU.

Prem, K., Liu, Y., Russell, T. W., Kucharski, A. J., Eggo, R. M., Davies, N., ... y Abbott, S. (2020). The effect of control strategies to reduce social mixing on outcomes of the COVID-19 epidemic in Wuhan, China: A modelling study. The Lancet Public Health, 5(5), 261-270. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30073-6

Rodrigo, M. J., Maíquez, M. L., Martín, J. C., Byrne, S. y Rodríguez, B. (2015). Manual práctico de parentalidad positiva. Síntesis.

Save the Children. (2020). Covid-19: Cerrar la brecha. Impacto educativo y propuestas para la desescalada. Save the Children.

Save the Children-Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia. Save the Children.

Tomasevski, K. (2002). Indicadores del derecho a la educación. Revista IIDH, 36, 15-38.

Tomasevski, K. (2005). El derecho a la educación, panorama internacional de un derecho irrenunciable. En L. M. Naya (Coord.), La educación y los derechos humanos (pp. 57-89). Erein.

Tonucci, F. (11 de abril de 2020). No perdamos este tiempo precioso dando deberes. El País.

UNESCO. (2020). Coalición mundial para la educación Covid-19. UNESCO.

UNICEF. (2017). Los niños y las niñas de la brecha digital en España. UNICEF España.

UNICEF. (2018). Guide on risk-informed programming. UNICEF.

UNICEF. (2020a). UNICEF España frente a la crisis originada por el Covid-19. UNICEF España.

UNICEF. (2020b). Covid-19: Proteger la salud en las aulas. Principios básicos para asegurar el derecho a la salud al reabrir los centros educativos. UNICEF España.

UNICEF. (2020c). La educación frente al Covid-19: Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. UNICEF España.

UNICEF-Gasol Foundation. (2019). Malnutrición, obesidad infantil y derechos de la infancia en España. UNICEF España.