Vol. 9 No. 3 (2020): Consequences of School Closure due to Covid-19 on Educational Inequalities
Articles

Reflexiones Educativas para el posCovid-19. Recordando el Futuro

Ramón López Martín
Bio
Published July 21, 2020

Keywords:

Education, School, Teaching, Learning, Online education
How to Cite
López Martín, R. (2020). Reflexiones Educativas para el posCovid-19. Recordando el Futuro. Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(3), 127–140. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.007

Abstract

The Covid-19 health crisis that is plaguing the world today will have irreversible consequences for the world of education. It is therefore inexcusable that the educational community in general, and education professionals in particular, face a profound analysis of the change in the pedagogical narrative with which we are going to have to build the future. The nature of the first reflection, which -without doubt- will be followed by many others, leads us to frame the reflection around three basic axes of the teaching-learning processes: what we teach or what we should teach, how we teach it, and what we think is more important, if possible, what we should teach for or what should be the precise objective of our education. We are committed to moving from a model focused on results, on the accumulation of content and on memorization in the face of strictly academic evaluation, to another where the center is located in the competent learning of students, in the acquisition of skills and training of resources, social and personal, that allow us to face the adversities of life. Transmit knowledge and teach to "earn a living", no doubt, but educate to "understand life" in a world in permanent change, too. Citizenship, coexistence, equity, social justice, integration of the digital, emotional management, resilience, affective closeness, or hope, will be some of the necessary vectors for winning the future of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. (2018). Más allá del instrumentalismo en tecnología educativa. En J. Gimeno Sacristán (Ed.), Cambiar los contenidos, cambiar la educación. Morata

Aragay, X. (2017). Reimaginando la educación. 21 claves para transformar la escuela. Paidós Educación.

Área-Moreira, M., Hernández-Rivero, V. y Sosa-Alonso, J. J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar, 47(24), 79-87. https://doi.org/10.3916/C47-2016-08.

Beard, A. (2018). Natural born learners. Weidenfeld & Nicolson.

Belavi, G. y Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 13-34.

Biesta, Gert J. J. (2018). Creating spaces for learning or making room for education? En H. M. Tse, H. Daniels, A. Stables y S. Cox (Eds.), Designing buildings for the future scchoolings. Contemporary visions for education (pp. 27-39). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315148366.

Bolívar, A. (2008). Competencias básicas y ciudadanía. Fundación ECOEM.

Bolívar, A. (2010). Competencias básicas. Wolter Kluwer.

Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45.

Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3) 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: Aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 13(2),114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125.

Castañeda, L. y Selwyn, N. (2018). More than tools? Making sense of the ongoing digitizations of higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(22). https://doi.org/10.1186/s41239-018-0109-y

Cobo, C. (2016). La innovación pendiente. Reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Debate.

Comisión Europea. (2017). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo 2017. Informe de EURYDICE. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

Christodoulou, D. (2014). Seven myths about education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315797397

EURYDICE. (2002). Competencias clave. Un concepto en expansión dentro de la educación general obligatoria. CIDE.

García Raga, L. y López Martín, R. (2011). Convivir en la escuela. Una propuesta para su aprendizaje por competencias. Revista de Educación, 356, 531-55.

Gimeno Sacristán, J. (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Ediciones Morata.

Hargreaves, A. y Fink D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Ediciones Morata.

Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/educXX1.20181

Khan, S. (2019). La escuela del mundo. Una revolución educativa. Ariel.

Lafforgue, L. (2019). Recuperemos la escuela. Editorial Encuentro.

López Martín, R. (2013). Apostar por la educación: Construir ciudadanía. El desafío de las sociedades del siglo XXI. En A. Montané y C. Sánchez-Valverde (Coords.), Derechos Humanos y Educación Social (pp. 153-65). Germania.

López Martín, R. (2018). La cultura escolar como escenario para la innovación educativa. En M. Pallarés, O. Chiva, R. López Martín e I. Cabero (Eds.), La escuela que llega. Tendencias y nuevos enfoques metodológicos (pp. 53-62). Octaedro.

López Martín, R. (2019). La innovación docente en la formación del profesorado. Principios y directrices de futuro. Crónica. Revista Científico Profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía, 4, 83-94.

López Martín, R. (2020). A new teacher for a new school: Pedagogical challenges of the future, progress in education. Nova Science Publishers, 64, en prensa.

López Martín, R., Dias, P. y Tiana, A. (2017). E-innovación en la educación superior. Comunicar 51(25), 1-5.

Lurçat, L. (2004). La destruction de l’enseignement élémentaire et ses peuseurs. François Xavier de Guibert.

Luri, G. (2020). La escuela no es un parque de atracciones. Ariel.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). Panorama de la educación. Indicadores OCDE. Informe español. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Moreno Castillo, R. (2016). La conjura de los ignorantes. De cómo los pedagogos han destruido la enseñanza. Editorial Pasos Perdidos.

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2019). Perfiles de segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas. RELIEVE, 25(1), 1-20. http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12917

Pedró, F. (2017). Tecnologías para la transformación de la educación. Fundación Santillana.

Pérez Gómez, A. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas. Consejería de Educación. Gobierno de Cantabria.

Perrenoud, P. (2009). Enfoque por competencias ¿una respuesta al fracaso escolar? Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 16, 45-64. https://doi.org/10.7179/PSRI_2009.16.04

Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Graó.

Rychen, D. S. y Salganik, L.H. (2003). Key competences for successful and a well-functioning society. Hogrefe & Huber Publichers.

Sánchez Tortosa, J. (2018). El culto pedagógico. Crítica al populismo educativo. Akal Ediciones.

Schleicher, A. (2018). World class: How to build a 21st-century school system, strong performers and successful reformers in education. OCDE. https://doi.org/10.1787/9789264300002-en

Tiana, A. (2011). Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular en la educación obligatoria española. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 63-75.

Thomas, D. y Brown, J. S. (2011). A new culture of learning. Cultivating the imagination for a world of constant change. CreateSpace.

UNESCO. (2017). Herramientas de formación para el desarrollo curricular. Aprendizaje personalizado. UNESCO.

Uruñuela, P. (2019). La gestión del aula. Todo lo que me hubiera gustado saber al empezar a dar clase. Narcea.