Vol. 9 No. 2 (2020): Education, Democracy and Social Justice: Views from Latin America
Articles

Curricular Sustainability: A View from the Contributions of Teaching Staff at the University of Málaga

María José Alcalá del Olmo Fernández
Bio
María Jesús Santos Villalba
Bio
Juan José Leiva
Bio
Antonio Matas
Bio
Portada del Volumen 9 número 2 de la Revista Internacional de Educación para la Justicia Social
Published November 21, 2020

Keywords:

Higher education, Curricular sustainability, Teacher, Competencies, Education for sustainable development
How to Cite
Alcalá del Olmo Fernández, M. J., Santos Villalba, M. J., Leiva, J. J., & Matas, A. . (2020). Curricular Sustainability: A View from the Contributions of Teaching Staff at the University of Málaga. Internacional Journal of Education for Social Justice, 9(2), 30–326. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.015

Abstract

The purpose of this study has been to know the perceptions and competencies of professionals in education at the University of Malaga in the implementation of the Education for Sustainable Development. Following a qualitative methodology, ad hoc semi-structured interviews have been designed based on an interpretative paradigm. The sample has been made up of teachers corresponding to the Degree in Primary Education and Social Education of the University of Malaga. The questions addressed have allowed us to assess the extent to which university professors have integrated the speech of the sustainability on their professional role, as well as the relationships between the university and the need to work an education committed to improving and respecting the environment. Among some of the results obtained, the existence of difficulties in systematically working on sustainability stands out, due to the lack of specific training. Favourable attitudes have been observed in the teaching staff towards introducing changes in their practice aimed at the transversal integration of sustainability, either looking for epistemological links or connections or, where appropriate, emphasizing greater prominence to the acquisition of practical skills in the student learning process. As with other studies, it is clear the importance of interdisciplinary work, permanent training and a predisposition to research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahedo, J. (2016). La universidad: Una escuela al servicio de la verdad. Revista Complutense de Educación, 27(2), 517-532. http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46604

Alba, D. (2017). Hacia una fundamentación de la sostenibilidad en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 15-34.

Albareda, S., Fernández, M., Mallarach, J. M. y Vidal, S. (2017). Barreras para la sostenibilidad en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 253-272.

Aleixo, A. M., Azeiteiro, U. y Leal, S. (2017). Un decade of education for sustainable development: Perceptions of higher education institution´s skateholders. En W. Leal Filho, U. M. Azeiteiro, F. Alves y P. Molltan-Hill (Eds.), Handbook of theory and practice of sustainable development in higher education (pp. 417-429). Springer. https://doi.org/10-1007/978-3-319-47877-7

Andrades, F. J., Larrán, M. y Muriel de Los Reyes, M. (2018). Analysing the incorporation of sustainability themes into the university curricula: A case study of a Spanish public university. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 25(7), 642,654. https://doi.org/10.1080/13504509.2018.1437484

Antúnez, M., Gomera, A. y Villamandos, F. (2017). Sostenibilidad y currículum: Problemática y posibles soluciones en el contexto universitario español. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de profesorado, 21(4), 197-214.

Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-servicio: Una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 5-11.

Aramburuzabala, P., Cerrillo, R. y Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 78-95.

Aznar, P., Ull, M. A., Piñero, A. y Martínez-Agut, M. P. (2014). La sostenibilidad en la formación universitaria: Desafíos y oportunidades. Educación XXI, 17(1), 133-158. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10708

Aznar, P., Ull, M. A., Martínez-Agut, M. P. y Piñero, A. (2017). Evaluar para transformar: Evaluación de la docencia universitaria bajo el prisma de la sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 5-27. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2112

Barth, B., Godemann, J., Rieckmann, M. y Stoltenberg, U. (2007). Developing key competencies for sustainable development in higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 8(4), 416-430.

Bautista, M. J. y Díaz, M. J. (2017). La sostenibilidad en los grados universitarios: Presencia y coherencia. Teoría de la Educación, 29(1), 161-187. http://doi.org/10.14201/teoredu291161187

Carneros, S., Murillo, F. J. y Moreno-Medina, I. (2018). Una aproximación conceptual a la educación para la justicia social y ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 17-36. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.001

Collado, J. (2017). O desenvolvimento sustentável na educação superior. Propostas biomiméticas e transdisciplinares. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 203-224.

Collazo, L. M. y Geli de Ciurana, A. M. (2017). Avanzar en la educación para la sostenibilidad. Combinación de metodologías para trabajar el pensamiento crítico y autónomo, la reflexión y la capacidad de transformación del sistema. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 131-154.

CRUE. (2012). Directrices para la introducción de la sostenibilidad en el currículum. CRUE.

CRUE. (2018). Aportación conjunta de las universidades al plan de acción 2018-2020. CRUE.

Derr, V. (2017). Participation as a supportive framework for cultural inclusion and environmental justice. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(1), 77-89. http://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.004

Escámez, J. I. y López, E. (2019). La formación del profesorado universitario para la educación en la gestión de la sostenibilidad. Publicaciones, 49, 53-62. http://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i1.9852

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Geli de Ciurana, A. M., Collazo, L. M. y Mulá, I. (2019). Contexto y evolución de la sostenibilidad en el currículum de la universidad española. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1102. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1102

Gil, D. y Vilches, A. (2017). Educación para la sostenibilidad y educación en derechos humanos: Dos campos que deben vincularse. Teoría de la Educación, 29(1), 79-100. https://doi.org/10.14201/teoredu201729179100

Guzmán, M. y Ortiz, L. O. (2019). El moderno Prometeo: El director escolar como líder mediador para la justicia social y el desarrollo sostenible. Revista Internacional de Educación y Justicia Social, 8(1), 63-79. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.004

Jiménez-Fontana, R. y García-González, E. (2017). Visibilidad de la educación ambiental y la educación para la sostenibilidad en las publicaciones españolas sobre educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 271-285. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i1.20

Leal Filho, W., Jim Wu, Y., Londero, L., Veiga, L., Azeiteiro, U., Caeiro, S. y da Rosa, L. R. (2017). Identifying and overcoming obstacles to the implementation of sustainable development at universities. Journal of Integrative Environmental Sciences, 14(1), 93-108. https://doi.org/10.1080/1943815X.2017.1362007

Litzner, L. I. y Rieb, W. (2019). la educación para el desarrollo sostenible en la universidad boliviana. Percepciones del profesorado. Teoría de la Educación, 31(1), 149-173. https://doi.org/10.14201/teri.19037

López, M. C., León, M. J. y Pérez, P. (2018). El enfoque por competencias en el contexto universitario español. La visión del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 529-545. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.314351

Martínez-Lirola, M. (2018). La enseñanza de la justicia ambiental en el marco de la educación para el desarrollo sostenible en la universidad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 53-68. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.003

Mulá I., Tilbury, D., Ryan, A., Mader, M., Dlouha, J., Mader, C., Benayas, J., Dlouhy, J. y Alba, D. (2017). Catalysing change for sustainability in higher education: A review of professional development initiatives for university educators. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 798-820.

Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: Las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.004

Murga-Menoyo, M. A. (2017). Universidades en transición. Hacia una transformación institucional orientada al logro de la sostenibilidad. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 61-84.

Murga-Menoyo, M. A. (2018). La formación de la ciudadanía en el marco de la agenda 2030 y la justicia ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 37-52. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002

Murga-Menoyo, M. A. y Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo “glocal” y ciudadanía planetaria. referentes de una pedagogía para el desarrollo sostenible. Teoría de la Educación, 29(1), 55-78. https://doi.org/10.14201/teoredu20172915578

Novo, M. y Murga-Menoyo, M.A. (2015). The processes of integrating sustainability in higher education curricula: A theoretical-practical experience regarding key competences and their cross-curricular incorporation into degree courses. En W. L. Filho (Ed.), Transformative approaches to sustainable development at universities (pp. 119-136). Springer.

ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. ONU.

París, S. (2019). Educación para la paz, creatividad atenta y desarrollo sostenible. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 27-41. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.002

Segalás, J. y Sánchez-Carracedo, F. (2019). El proyecto EDINSOST. Formación en las Universidades españolas de profesionales como agentes de cambio para afrontar los retos de la sociedad. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 204-216. https://doi.org/0000-0001-6954-7643

Serrate, S., Martín, J., Caballero, D. y Muñoz, J. M. (2019). Responsabilidad universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible. European Journal of Child Development, Education and Psychopatology, 7(2), 183-196. https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i2.119

Tójar, J. C. (2006). La investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla.

UNESCO. (2012). Educación para el desarrollo sostenible. Libro de consulta. UNESCO.

UNESCO. (2014). Declaración sobre la educación para el desarrollo sostenible. UNESCO.

UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals. Learning objectives. UNESCO.

Ruiz-Corbella, M. y López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: Comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la Educación Superior, 48(189), 1-19.

Valderrama, R., Alcántara, L., Sánchez-Carracedo, F., Caballero, D., Serrate, S., Gil, D., Vidal, S. y Miñano, R. (2020) ¿Forma en sostenibilidad el sistema universitario español? Visión del alumnado de cuatro universidades. Educación XX1, 23(1), 221-245. https://doi.org/10.5944/educXX1.23420

Vázquez, V. (2015). El aprendizaje-servicio: Una estrategia para la formación de competencias en sostenibilidad. Foro de Educación, 13(19), 193-212. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.009

Villamandos, F., Gomera, A. y Antúnez, M. (2019). Conciencia ambiental y sostenibilización curricular, dos herramientas en el camino hacia la sostenibilidad de la Universidad de Córdoba. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1-19.