Inclusion of the Sustainable Development Goals in the Curriculum of Primary and Secondary Education in rural Schools of Zaragoza
Keywords:
Currículum, Basic education, Rural education, Social values, Social justice.Copyright (c) 2019 Internacional Journal of Education for Social Justice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Education cannot be kept out of social and political reality. It is a fact that the current world scenario is having a considerable impact on the redefinition of the concept of Education. Global Citizenship Education (gced) implies adapting the elements of the curriculum to promote the development of values of equity and justice in the teaching-learning processes. This article analyzes, the incorporation of the gced and the Sustainable Development Goals (sdg) in the academic curriculum, as well as the dynamics and actions that are carried out in the centers and in the classrooms. A quantitative methodology has been used, developing a non-experimental descriptive study through a social survey. The results show how educational centers, are committed to introducing actions related to the gced and/ or the sdgs into their center projects. The study shows the lack of experiences involving cross-cutting and global projects and the introduction of the sdgs in a more explicit manner.
Downloads
References
Ávila, M. (2016). La educación para la ciudadanía en la formación inicial de maestros. Foro de Educación, 14(20), 153-175. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.009
Álvarez Justel, J. A. (2017). La tutoría en secundaria. Educatio Siglo XXI, 35(2), 65-90. https://doi.org/10.6018/j/298521
Alviar-Martin, T. y Bailon, M. (2016). Context and curriculum in two global cities: A study of discourses of citizenship in Hong Kong and Singapore. Education Policy Analysis Archives, 24(58), art 3. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2140
Andrés, A. E., Massip, C., Flores, M., y Barbeito, C. (junio, 2014). Competencias y EpD: Una propuesta para la integración de la educación para el desarrollo en el ámbito escolar. Comunicación presentada en el II Congreso Internacional de Estudios del Desarrollo. Universidad de Huelva.
Barba, J., y Rodríguez, C. (2012). La educación para el desarrollo como respuesta a las desigualdades del siglo XXI. REIFOP. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(2), 17-24.
Beach, D. (2017). Whose justice is this! Capitalism, class and education justice and inclusion in the nordic countries: Race, space and class history. Educational Review, 69(5), 620-637. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1288609
Bernal, A. y Carrica, S. (2016). Educación para el desarrollo y enseñanza obligatoria. Revista Española de Pedagogía, 74, 499-515.
Biesta, G. (2016). Democracia, ciudadanía y educación. Foro de Educación, 14(20), 21-34. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.003
Bolívar, A. (2002). Nuestra propuesta de educación democrática. Cuadernos de Pedagogía, 317, 53-56.
Boni, A. (2011). Educación para la ciudadanía global. Significados y espacios para un cosmopolitismo transformador. Revista Española de Educación Comparada, 17, 65-85.
Cabrera, F. A. (2007). Elaboración y evaluación de programas de educación para la ciudadanía. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(2), 375-400.
Calandín, J. G. y Gozálvez, V. (2016). Justificación filosófica de la educación en valores éticos y cívicos en la educación formal. Análisis crítico de la LOMCE. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(1), 83-103. https://doi.org/10.14201/teoredu201628183103
Celorio, J. J. (2013). Educación para el desarrollo: Educar en y para la cooperación y la solidaridad. Revista de Educación, 3, 17-44.
Clifford, V. y Montgomery, C. (2014). Challenging conceptions of western higher education and promoting graduates as global citizens. Higher Education Quarterly, 68(1), 28-45. https://doi.org/10.1111/hequ.12029
De Paz, D. (2007). Escuelas y educación para la ciudadanía global: Una mirada transformadora. Barcelona: Oxfam Intermón.
Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Madrid: Morata
Engelbrecht, P (2013). Teacher education for inclusion, international perspectives. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 115-118. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778110.
Estellés, M. y Romero, J. (2016). Teacher education for citizenship in a globalized world: A case study in Spain. Journal of International Social Studies, 6(2), 21-33.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
Gallardo, R.M. (2017). El aprendizaje-servicio como una estrategia inclusiva para superar las barreras al aprendizaje y a la participación. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 87-105.
Garreta, J. (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.
Geraldo, J. L. G., Olmeda, G. J. y Martín, M. M. (2017). La ética del aprendizaje servicio en la universidad: Una interpretación desde el pragmatismo. Bordón. Revista de pedagogía, 69(4), 63-78. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.690405
González, N. (2012). Educación para la ciudadanía global desde el currículo. Barcelona: Fundació Solidaritat UB.
Goren, H. y Yemini, M. (2017). The global citizenship education gap: Teacher perceptions of the relationship between global citizenship education and students’ socio-economic status. Teaching and Teacher Education, 67, 9-22. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.009
Guo, L. (2014). Preparing teachers to educate for 21st century global citizenship: Envisioning and enacting. Journal of Global Citizenship & Equity Education, 4(1), 37-59.
Heggart, K., Flowers, R., Burridge, N. y Arvanitakis, J. (2018). Refreshing critical pedagogy and citizenship education through the lens of justice and complexity pedagogy. Global Studies of Childhood, 8(4), 355-367. https://doi.org/10.1177/2043610618814846
Hylton, P., Kisby, B. y Goddard, P (2018). Young people’s citizen identities: a q-methodological analysis of english youth perceptions of citizenship in Britain. Societies, 8, 77-91. https://doi.org/10.3390/soc8040121
Jacott, L. y Maldonado, A. (2012). La educación para la ciudadanía: Nuevos retos y perspectivas desde el enfoque de la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(1), 5-13.
Jerome, L. (2018). Hypocrites or heroes? Thinking about the role of the teacher in human rights education. Human Rights Education Review, 1(2), 46-64. https://doi.org/10.7577/hrer.2873
Knowles, R. T. y Castro, A. J. (2019). The implications of ideology on teachers’ beliefs regarding civic education. Teaching and Teacher Education, 77, 226-239. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.009
Keating, A. (2016). Educating tomorrow’s citizens: What role can schools play? Foro de Educación, 14(20), 35-47. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.004
Kraska, M., Bourn, D. y Blum, N. (2018). From internationalization to global citizenship: Dialogues in international higher education. En J. P. Davies y N. Pachler (Eds.), Teaching and learning in higher education: Perspectives from UCL (pp. 85-98). Londres: UCL Institute of Education Press.
Marco Stiefel, B. (2003). Educación para la ciudadanía en el ámbito escolar. Revista de Educación (extra), 339-358.
Martínez-Odria, A. (2007). Service-learning o aprendizaje-servicio: La apertura de la escuela a la comunidad local como propuesta de educación para la ciudadanía. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(4), 627-640.
McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Madrid: Siglo XXI.
Mena, M. I., Romagnoli, C. y Valdés, A. M. (2009). El impacto del desarrollo de habilidades socio afectivas y éticas en la escuela. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(3), 1-21
Mesa, M. (2014a). Precedentes y evolución de la educación para el desarrollo: Un modelo de cinco generaciones. Sinergias. Diálogos Educativos para a Transformação Social 1(1), 24-56.
Mesa, M. (2014b). La educación para la ciudadanía global en el contexto actual. En J. L. Pastoriza Rozas (Ed.), Educar para a cidadanía global: Experiencias, ferramentas e discursos para o cambio social (pp. 103-109). Portugal: Fundación Isla Couto.
Murga-Menoyo, M. Á. (2018). La formación de la ciudadanía en el marco de la agenda 2030 y la justicia ambiental. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 37-52. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002
ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Recuperado de http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/70/1.
Parareda-Pallarès, A., Simó-Gil, N., Domingo-Peñafiel, L. y Soler-Mata, J. (2016). La complejidad de vivir la ciudadanía en el aula: Análisis en cuatro centros de secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 67-98.
Pérez, A.I., Nogueroles, M. y Méndez, A. (2017). Una educación feminista para transformar el mundo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2), 5-10. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.001.
Pineda-Alfonso, J.A. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en educación secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.208441.
Pugliese, G.D. (2015). Preparing students for citizenship in a global society: A case study. New Haven, CN: Southern Connecticut State University.
Polo, F. (2004). Hacia un currículum para una ciudadanía global. Madrid: Intermón Oxfam.
Reichert, F. y Torney-Purta, J. (2019). A cross-national comparison of teachers' beliefs about the aims of civic education in 12 countries: A person-centered analysis. Teaching and Teacher Education, 77, 112-125. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.005
Rosales López, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los temas transversales: Posibilidades y límites. Foro de Educación, 13(3), 143-160. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.008
Rossini, V. y Peiró-i-Gregòri, S. (2015). Educación en valores en la escuela italiana y española, desde la perspectiva de educar ciudadanos. REIFOP. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 113-125. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.190031
Sales, A. (2012). Creando redes para una ciudadanía crítica desde la escuela intercultural inclusiva. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 51-86.
Sancho, J. y Rivera, P. (2016). Visualidades contemporáneas, ciudadanía y sabiduría digital: Afrontar las posibilidades sin eludir las tensiones. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 25-37.
Shumar, W. y Madison, N. (2013). Ethnography in a virtual world. Ethnography and Education, 8(2), 255-272. https://doi.org/10.1080/17457823.2013.792513
Tichnor-Wagner, A., Parkhouse, H., Glazier, J., y Cain, J. M. (2016). expanding approaches to teaching for diversity and justice in k-12 education: Fostering global citizenship across the content areas. Education Policy Analysis Archives, 24, 1-35. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2138
Torrego, J. C. (2014). 8 ideas clave. La tutoría en los centros educativos. Barcelona: Graó.
Vigo, B. y Dieste, B. (2017). Contradicciones en la educación inclusiva a través de un estudio multiescalar. Aula Abierta, 46, 25-32. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.25-32.
Vila, E. (2006). El laberinto de la educación pública: Globalización, participación, diferencia y exclusión social. Revista de Educación, 339, 903-920.
Wang, C. y Hoffman, D.M. (2016). Are we the world. A critical reflection on selfhood and global citizenship education. Education Policy Analysis Archives, 24, 56-78. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2152