Vol. 7 No. 1 (2018): Education for Social and Environmental Justice
Special Issue

Action-Education: Tools to Address Environmental Injustice in a Coastal Community

Ana M. Raimondo
Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina
F. Javier Perales-Palacios
Universidad de Granada, España
José Gutiérrez-Pérez
Universidad de Granada, España
Susana Vidoz
Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina
Published May 15, 2018

Keywords:

Social justice, Volunteers, Pollution, Environmental awareness, Empowerment.
How to Cite
Raimondo, A. M., Perales-Palacios, F. J., Gutiérrez-Pérez, J., & Vidoz, S. (2018). Action-Education: Tools to Address Environmental Injustice in a Coastal Community. Internacional Journal of Education for Social Justice, 7(1). https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.005

Abstract

This article aims to implement a process of citizen awareness, empowerment and commitment. The case is identified: a coastal area of the city of Comodoro-Rivadavia (Argentina) affected by a problem of pollution in which a university volunteer program is involved. A case study through an action-research strategy is used; the sample is constituted by university volunteers, neighbours and institutional leaders; the instruments of obtaining data are essentially qualitative. The results show that the educational action carried out can mobilize the neighbourhood community, making them aware of the problems and generating in it an empowerment that leads to different actions ranging from denunciation and confrontation to the recreation of community ties. In the program, social justice and environmental justice have bridges that allow us to think about the future from the citizen's awareness of the pollution conditions of its territory, the causes and consequences linked to aspects in which the political intersects with economic interests and survival in extreme conditions of exploitation of natural resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Balushia, S. M. y Al-Aamri, S. S. (2014). The effect of environmental science projects on students’ environmental knowledge and science attitudes. International Research in Geographical and Environmental Education, 23, 213-227. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.927167

Barragán-Muñoz, J. M. (2003). Medio ambiente y desarrollo en áreas litorales: Introducción a la planificación y gestión integradas. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.

Bunge, M. (1989). La investigación científica. Barcelona. Editorial Ariel.

Carvalho, I. (2004). Educaçao ambiental: A formaçao do sujeito ecológico. Sao Paulo: Ed. Cortez.

Carrizo, C. (2012). La soberanía popular y la justicia ambiental. En C. Carrizo y M. Berger (Comps.), Justicia ambiental y creatividad democrática. Córdoba: Alción Editora.

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2005). Research methods in education. Londres: Taylor & Francis.

Di Chiro, G. (1998). La justicia ambiental y la justicia social en Estados Unidos: La naturaleza como comunidad. En M. Goldman (Ed.), Privatizing nature. Political struggles for the global commons. Londres: Pluto Press y Transnational Institute.

Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

George P. W. A. (1972). L'environnement. Population, 27, 555-556. https://doi.org/10.2307/1529446

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1991). Metodología de la investigación. Bogotá: Presencia.

Latapí, P. (1995). Educación y justicia: Términos de una paradoja. Washington, DC: OEA.

Liarakou, G., Kostelou, E. y Gavrilakis, C. (2011). Environmental volunteers: Factors influencing their involvement in environmental action. Environmental Education Research, 17, 651-673. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.572159

Mateos, A., Bejarano, M. y Moreno, D. (2014). Los cuentos y los juegos de simulación para trabajar la justicia social en el ámbito de las ciencias en las primeras edades. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3, 97-119.

Maulucci, M. (2012). Social justice research in science education: Methodologies, positioning, and implications for future research. En B. J. Fraser (Dir.), Second international handbook of science education (pp. 583-594). Nueva York, NY: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7_40

Paige, K. y Hardy, G. (2014). Socio-scientific issues: A transdisciplinary approach for engaging pre-service teachers in science and mathematics education. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3, 17-36.

Prades-López A. y González-Reyes F. (1999). La percepción social del riesgo: Algo más que discrepancia experto/público. Revista Nucleus, 26, 3-12.

Raimondo A. (2008). Necesidad de la educación ambiental para el abordaje de problemáticas en un espacio de complejidad: La costa de Comodoro Rivadavia - Chubut-Patagonia Argentina. En J. Gutiérrez y L. Cano (Eds.), Investigaciones en la década de la educación para el desarrollo sostenible (pp. 225-243). Madrid: Organismo Autónomo de Parques Nacionales. https://doi.org/10.1080/10382046.2016.1217077

Raimondo A. (2010). Propuesta para una definición de la franja costera, usos y actividades en la costa de C. Rivadavia (Chubut, Patagonia Argentina). IGEOPAT, 9, 66-100.

Raimondo A. M., Gutiérrez-Pérez, J. y Perales-Palacios F. J. (2012). Formación y educación ambiental. Una experiencia integradora de aprendizaje basado en los problemas del territorio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 239-256.

Raimondo, A., Monti, A., Perales-Palacios, F. J. y Gutiérrez-Pérez, J. (2017). Evaluation of an action-research project by university environmental volunteers. International Research in Geographical and Environmental Education, 26, 54-70.

Raimondo, A. M. (2014). Aportes de la educación ambiental a la reducción de la vulnerabilidad educativa del barrio Stella Maris (Chubut, Argentina): Diseño, desarrollo y evaluación de un programa estratégico mediante investigación-acción participativa (Tesis doctoral) Universidad de Granada, España.

Rodríguez, A. J. (1997). The dangerous discourse of invisibility: A critique of the national research council’s national science education standards. Journal of Research in Science Teaching, 34, 19-37. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199701)34:1<19::AID-TEA3>3.0.CO;2-R

Sauvé, L. (2006). La educación ambiental y la globalización: Desafíos curriculares y pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación Ambiental, 41, 83-102.

Schlosberg, D: (2004). Reconceiving environmental justice: Global movements and political theories. Environmental Politics, 13, 517-540. https://doi.org/10.1080/0964401042000229025

Sjöberg, L. y Drotz-Sjöberg , B. M. (1994). Risk perception of nuclear waste: Experts and the public. Estocolmo: Centre of Risk Research, Stockholm School of Economics.

Sorensen, J. C., Mc Creary, S. T. y Brandani, A. (1992). Costas: arreglos institucionales para manejar ambientes y recursos costeros. Kingston, RI: United State Agency for Internacional Development.

Suárez-Pasos, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1, 40-56.

Vázquez, L. (2015). De la ocupación a la legislación. Marco legal sobre el suelo urbano en Comodoro Rivadavia (1901-1996). Identidades, 9, 100-112.

Wilches-Chaux, G. (1993). La vulnerabilidad global. En A. Maskrey (Comp.), Los desastres no son naturales. Recuperado de http://www.la-red.org/public/libros/1993/ldnsn/LosDesastresNoSonNaturales-1.0.0.pdf