Vol. 7 No. 1 (2018): Education for Social and Environmental Justice
Special Issue

Citizenship Education in the Framework of 2030 Agenda and Environmental Justice

M. Ángeles Murga-Menoyo
Universidad Nacional de Educación a Distancia, España
Published May 15, 2018

Keywords:

Sustainable development, Social justice, Social values, Ethics, Education.
How to Cite
Murga-Menoyo, M. Ángeles. (2018). Citizenship Education in the Framework of 2030 Agenda and Environmental Justice. Internacional Journal of Education for Social Justice, 7(1). https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002

Abstract

This article seeks to analyze the guidelines of Unesco for an education consistent with the Sustainable Development Objectives (sdo) set out in the agenda; identify their weaknesses and strengths for the education of a citizenship committed to environmental justice; and propose an alternative to remedy the deficiencies identified. A hermeneutic methodology has been used for the analysis of bibliography and documents. The results shown that Unesco's training guidelines do not exhaust the priority objectives that the environmental justice movement attributes to education, although they can contribute to them; the respective strengths of both approaches could lead to synergies with reciprocal beneficial effects. The article highlight the significant features of Agenda 2030 and the concept of environmental justice. The key competences in sustainability that Unesco proposes are analyzed next, and they are evaluated from the perspective of environmental justice. The fourth section is devoted to the type of citizenship that is required for the education considered in both approaches. Finally, we made an integrative proposal about the educational needs to achieve ods and environmental justice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arriaga Legarda, A. y Pardo Buendía, M. P. (2011). Justicia ambiental. El estado de la cuestión. Revista Internacional de Sociología, 69(3), 627-648.

Banco Mundial. (2017). Atlas of sustainable development goals 2017: From world development indicators. Washington, DC: World Bank.

Boff, L. (2001). Ética planetaria desde el gran sur. Madrid: Editorial Trotta.

Boff, L. (2008). La opción-tierra. Santander: Sal Térrea.

Boff, L. (2012). El cuidado necesario. Madrid: Trotta

Caride Gómez, J. A. (2009). Nuevas perspectivas para un futuro viable: Los objetivos de desarrollo del milenio. Revista de Educación, núm. extraordinario, 77-98.

Díaz-Salazar, R. (2016). Educación y cambio ecosocial. Del yo interior al activismo ciudadano. Madrid: PPC.

Dobson, A. (1998). Justice and the environment: Conceptions of environmental sustainability and theories of distributive justice. Londres: Oxford Scholarship Online.

Dobson, A. (2001). Ciudadanía ecológica: ¿Una influencia desestabilizadora? Isegoría, 24, 167-187.

Dobson, A. (2003). Citizenship and the environment. Oxford: Oxford University Press.

Dobson, A. (2005). Ciudadanía ecológica. Isegoría, 32, 47-62.

ECI. (2000). La carta de la Tierra. Costa Rica: ECI.

Elizalde, A. (2003). Desarrollo humano y ética para la sustentabilidad. Santiago de Chile: Universidad Bolivariana.

Espinosa, A (2012). La justicia ambiental, hacia la igualdad en el disfrute del derecho a un medio ambiente sano. Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, 16, 51-77.

Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Río de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Barcelona: Paidós.

Gadotti, M. (2002). Pedagogía de la Tierra. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gadotti, M. (2003). Perspectivas actuales de la educación. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.

Gadotti, M. (2012). Justicia ambiental y educación. América Latina en Movimiento, 472, 18-21.

Gentili, P. (20 de enero de 2012). Justicia social, justicia ambiental y educación. Un diálogo con Moacir Gadotti sobre el Foro Social de Porto Alegre. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2012/01/30/contrapuntos/1327887533_132788.html

Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2017). Educación para la sostenibilidad y educación en Derechos Humanos: dos campos que deben vincularse. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 79-100.

Gudynas, E. (2009). Ciudadanía ambiental y meta-ciudadanías ecológicas: Revisión y alternativas en América Latina. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 19, 53-72.

Gutiérrez Pérez, F. (2003). Ciudadanía planetaria. En J. Martínez (Ed.), Ciudadanía, poder y educación (pp. 34-65). Barcelona: Grao.

Gutiérrez Pérez, F. y Prado, C. (2004). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. Valencia: Editorial Diálogos.

Helliwell, J., Layard, R. y Sachs, J. (2016). World happiness report 2016. Nueva York, NY: Sustainable Development Solutions Network.

IPPC. (2014). Climate change 2014. Synthesis report. Ginebra: IPCC.

Latta, A. y Wittman, H. (2012). Environment and citizenship in Latin America: A new paradigm for theory and practice. European Review of Latin American and Caribbean Studies, 89, 107-116.

Martínez Alier, J. (2004). El ecologismo de los pobres. Conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Barcelona: Icaria.

Max-Neef, M. y Smith, P. B. (2014). La economía desenmascarada. Del poder y la codicia a la compasión y el bien común. Barcelona: Icaria.

Millennium Ecosystem Assessment. (2005). Ecosystems and human well-being: Synthesis. Washington, DC: Island Press.

Morín, E. (1982). Science avec conscience. París: Fayard.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Moreno Jiménez, M. A. (2007). ¿Está equitativamente repartida la contaminación sonora urbana? Una evaluación desde el principio de justicia ambiental en la ciudad de Madrid. Estudios Geográficos, 68(263), 595-626.

Moreno Jiménez, M. A. (2010). Justicia ambiental. Del concepto a la aplicación en análisis de políticas y planificación territoriales. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 14(316), art 3.

Moreno Jiménez, M. A. y Cañada Torrecilla, R. (2007). Justicia ambiental y contaminación atmosférica por dióxido de azufre en Madrid: Análisis espacio-temporal y valoración con sistemas de información geográfica. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 44, 301-324.

Murga-Menoyo, M. A. (2005). La carta de la Tierra. Conceptos, principios y valores para la educación. En M. A. Murga-Menoyo y P. Quicios García, La educación en el siglo XXI. Nuevos horizontes (pp. 55-92). Madrid: Dykinson.

Murga-Menoyo, M. A. (2009). La carta de la Tierra: Un referente de la década por la educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, num. extraordinario, 239-262.

Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: Las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83.

Murga-Menoyo, M. A. y Novo, M. (2014). Sostenibilizar el curriculum. La carta de la Tierra como marco teórico. Edetania, 46, 163-179.

Murga-Menoyo, M. A. y Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo “glocal” y ciudadanía planetaria. Referentes de una pedagogía para el desarrollo sostenible. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 55-78.

ONU. (1972). Report of the united nations conference on the human environment. Recuperado de http://www.un-documents.net/aconf48-14r1.pdf

ONU. (2002). Report of the world summit on sustainable development. Recuperado de http://www.un-documents.net/aconf199-20.pdf

ONU. (2012). Report of the united nations conference on sustainable development. Recuperado de https://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=111&nr=1358&menu=35

ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Recuperado de http://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf

Sachs, J., Schmidt-Traub, G., Kroll, C., Durand-Delacre, D. y Teksoz, K. (2017). SDG Index and Dashboards Report 2017. Nueva York, NY: SDSN.

UNEP. (2011). Keeping track of our changing environment: From Rio to Rio+20 (1992-2012). Nairobi: UNEP.

Unesco. (2003). Actas de la 32 conferencias general. París: Unesco.

Unesco. (2014). Roadmap for implementing the global action programme on education for sustainable development. Recuperado de https://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=400&nr=1674&menu=35

Unesco. (2015). Educación para la ciudadanía mundial. Temas y objetivos de aprendizaje. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/education/resources/in-focus-articles/global-citizenship-education/

Unesco. (2016). Global citizenship education, preparing learners for the challenges of the 21st century. Recuperado de https://es.unesco.org/node/185462

Unesco. (2017). Education for sustainable development goals. Learning objectives. Recuperado de http://www.unesco.org/new/en/brasilia/about-this-office/single-view/news/education_for_sustainable_development_goals_learning_object/

Vicente Jiménez, T. (2002). La exigencia de un modelo de justicia para la humanidad y el planeta, Anales de Derecho, 20, 155-162.

Wenz, P. S. (1988). Environmental justice. Nueva York, NY: State University of New York Press.

WCED-World Commission on Environment and Development. (1987). Our common future. Recuperado de http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf