Vol. 6 No. 2 (2017): Feminist Education for Social Justice
Special Issue

Feminist Popular Education: Spanish Classes for Migrant Women from the Magreb

Published October 10, 2017

Keywords:

Education, Women, Adults education, Social inequality, Literacy.
How to Cite
Sierra Rodríguez, A., & Peláez-Paz, C. (2017). Feminist Popular Education: Spanish Classes for Migrant Women from the Magreb. Internacional Journal of Education for Social Justice, 6(2). https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.007

Abstract

The feminization of migration and global care chains are interrelated by developing mechanisms that violate rights that affect mainly migrant women and domestic workers. Therefore, part of this population suffers social inequalities associated with their ethnicity, sex-generic identity and social class. Through a qualitative methodology of ethnographic approach, we develop an investigation with migrant women from the Maghreb, who are also domestic workers and attend Spanish classes in the neighborhoods of San Nicasio and La Fortuna in the city of Leganés (Madrid). In the Spanish state, difficulties in learning a new language, lack of contact with public institutions and friction with its community of neighbors promote that women who have high capacities and potentialities end up experiencing isolation, without exercising their rights in equal conditions to the rest of the population and, on the other hand, the community is not enriched by the benefits of effective integrative processes and good coexistence. We analyze situations in which women develop networks of sorority and help among compatriots to fill the gaps of an ineffective attention social system to migrant population, which does not collect the specialties derived from the needs of these women and therefore fails to guarantee their access to basic rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Collins, P. H. (2000). Black feminist thought. Nueva York, NY: Routledge

Costa, M. (2006). Distintas consideraciones sobre el binarismo sexo/género. Aparte Rei. Revista de Filosofía, 46, 1-7.

Curiel, R. (2009, junio). Descolonizando el feminismo: una perspectiva desde América Latina y el Caribe. Comunicación presentada en el Primer coloquio latinoamericano sobre praxis y pensamiento feminista. Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Comas, D. (2015). Los cuidados de larga duración y el cuarto pilar del sistema de bienestar. Revista de Antropología Social, 24, 375-404.

Del Pozo Serrano, F. J. y Peláez-Paz, C. (2010). La educación para la igualdad: Una necesidad académica y profesional para la acción socioeducativa. En M. Jiménez y F. J del Pozo (Eds.), Propuestas didácticas de educación para la igualdad. (pp. 245-271). Granada: Natívola.

Díaz de Rada, A. (2011). El taller del etnógrafo. Materiales y herramientas de investigación en etnografía. Madrid: UNED.

El Achkar, G., Rodríguez, G., Paz, M. y Rojas, E. (2010). Estrategias de educación popular. Caracas: Ministerio del Poder Popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias.

Elvias, S. (2009). Proyecto de integración y alfabetización de mujeres marroquíes en Leganés. Tabanque, Revista Pedagógica, 22, 31-46.

Freire, P. (1969). Educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.

Grossberg, L. (2003). Identidad y estudios culturales: ¿no hay nada más que eso? En S. Hall y P. Du Guy (Coords.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 148-180). Madrid: Amorrotu Editores.

Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo. Madrid: Editorial Morata

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2003). Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Hochschild. A. (2008). La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Buenos Aires: Katz Editores

Jabardo, M. (2008). Desde el feminismo negro, una mirada al género y la inmigración. En L. Suárez, E. Martín y A. Hernández (Coords.), Feminismos en la antropología: Nuevas propuestas críticas (pp. 39-54). San Sebastián: Ankulegi.

Lagarde, M. (2009). La política feminista de la sororidad. Mujeres en Red, 11, 1-5.

Lister, R. (2003). Citizenship. Feminist perspective. Nueva York, NY: New York University Press. https://doi.org/10.1007/978-0-230-80253-7

Niño Contreras, L. (2013). Hacia una mayor comprensión del empoderamiento: Las vendedoras ambulantes mixtecas en Tijuana y la participación del estado. Estudios Fronterizos, 14(27), 97-122.

Peláez-Paz, C. (2013). La infancia pobre, marginada y excluida. Aportaciones de la etnografía a la praxis socioeducativa. Educación y Futuro, 29, 81-105.

Pérez Orozco, A. (2009). Miradas globales a la organización social de los cuidados en tiempos de crisis I: ¿Qué está ocurriendo? Santo Domingo: Naciones Unidas.

Rockwell, E. (2008). La relevancia de la etnografía. En E. Rockwell (Ed.), La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos (pp. 17-39). Buenos Aires: Paidós.

Rodríguez-Enríquez, C. (2015). Economía feminista y economía del cuidado. Aportes conceptuales para el estudio de la desigualdad. Nueva Sociedad, 256, 30-44.

Ugarte, M. (2013). La atención a la salud reproductiva de las mujeres marroquíes: Análisis cualitativo desde la perspectiva de género (Tesis doctoral). Universidad de Castilla La Mancha, España.