Vol. 7 No. 2 (2018): Creativity and its Revolution for School Improvement and Social Justice
Special Issue

Autoperception of Teachers and Direct Team in the Development of Creativity. A Case Study Analyzed with VADECRIE

Saturnino de la Torre
Universidad de Barcelona
José Luis Marcilla Cebrián
2 Skola Klic S.R.O.
Ana María de la Torre Frade
INS Escuela de Hotelería y Turismo de Barcelona
Published November 16, 2018
How to Cite
de la Torre, S., Marcilla Cebrián, J. L., & de la Torre Frade, A. M. (2018). Autoperception of Teachers and Direct Team in the Development of Creativity. A Case Study Analyzed with VADECRIE. Internacional Journal of Education for Social Justice, 7(2). https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.001

Abstract

The main objective of this work is to verify the self-perception of the faculty and management team of creativity in school. Evaluate the extent to which there is a creative development of the educational institution from a case study. To do this we apply several parameters of the instrument "Valuing the creative development of educational institutions" (vadecrie) referring to the human dimension: teaching staff, management team and students. We try to know their opinions and self-perceptions. In this way, we will triangulate and contrast the information coming from these sources. The research is based on an approach or paradigm of complexity and is used as a case study methodology, focusing on the Colegio Santo Ángel de la Guarda (Albacete, Spain). This study was carried out with 348 participants, of which 14 were teachers of basic education, 7 members of the management team and 327 students. The results show that there is a positive self-perception of creativity in the Center.

Keywords: Creativity; Creative development; Creative schools; Creative self-perception; Thought of the professor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiken, L. (1996). Test psicológicos y de evaluación. Ciudad de México: Prentice Hall Hispanoamericana.

Costa, G., Lorenzo, N. y Dantas, T. (2016). Inovação e educação. Formação docente e experiências criativas. Ijuí: Unijuí.

De Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Dispenza, J. (2014). El placebo eres tú. Descubre el poder de tu mente. Barcelona: Urano.

Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of Management Review, 14(4), 532-550. https://doi.org/10.5465/amr.1989.4308385

Furlanetto, E. (2011). Formação docente transdisciplinar. O encontro coma experiência. En S. Torre, M. Zwirewicz y E.

Furlanetto (Coords.), Formação docente e pesquisa transdisciplinar (pp. 91-132). Santa Catarina: Nova Letra.

Gómez, W. y Machado, A. (2010). Organizaciones educativas creativas bajo una perspectiva humanizante. Revista Ciencias de la Educación, 20(35), 95-121.

Lipton, B. (2014). El efecto de luna de miel. Madrid: Palmyra.

Menchen, F. (1998). Descubrir la creatividad. Madrid: Ediciones Pirámide.

Menchen, F. (2015). La necesidad de escuelas creativas. Madrid: Díaz de Santos.

Moraes, M. C. (2004). Pensamento eco-sistémico. Petropolis: Vozes.

Pitz, J., Silva, V. y Silva, A. (2017). Projetos criativos ecoformadores na educação básica. Santa Catarina: Nova Letra.

Pujol, M. A., Torre, S. y Lorenzo, N. (2015). Escuelas y aulas creativas. Reflexiones y experiencias. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Robinson, K. y Aronica, L. (2015). Creative schools. Nueva York, NY: Viking & Penguin.

Torre, G. y Rodríguez, P. (2009). Autorrealización, creatividad y formación de profesores. Educación y Futuro. Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 5(2). 71-89.

Torre, S. (2012). Instituciones educativas creativas. Instrumento para valorar el desarrollo creativo de las instituciones creativas (VADECRIE). Almería: Círculo Rojo.

Torre, S. (2014). Aprender dialogando. Diálogos analógicos creativos. Almería: Círculo Rojo.

Torre, S. (2017). Polinizando mi vida. La trayectoria vital de un profesor. Almería: Círculo Rojo.

Torre, S. y Violant, V. (2016). O movimento das escolas criativas: Enraizando no terreno de uma educação transformadora. En G. Costa, N. Lorenzo y T. Dantas (Coords.), Inovação e Educação. Formação docente e experiências criativas (pp. 15-34). Ijuí: Unijuí.

Torre, S. y Moraes, M. C. (2006). Sentipensar. Málaga: Aljibe.

Torre, S. y Moraes, M. C. (2011). Decálogo sobre tansdisciplinariedad y ecoformación. En S. Torre, M. A. Pujol y M. C. Moraes (Coords.), Documentos para el cambio (pp. 47-63). Almería: Círculo Rojo.

Torre, S. y Zwierewicz, M. (2009). Uma escola para o século XXI. Escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Editora Insular.

Torre Frade, A. M. (2017). El pensamiento del profesorado en ciclos formativos de turismo respecto a la labor docente. International Journal of World of Turism, 4(7), 37-54.

Welch, S. y Comer, J. (1988). Quantitative methods for public administration. Techniques and applications. Chicago, IL: Dorsey Press.