No. 20 (2020): Special Issue: Teaching Argumentation in Brazil and Argentina
Artículos

Discursive ways of gaining access to a disciplinary community: Arguing as Chemical Engineers or as Educational Psychologists

Mónica Beatriz Musci
Universidad Nacional de la Patagonia Austral
Nora Isabel Muñóz
Universidad Nacional de la Patagonia Austral
Published June 23, 2020

Keywords:

argumentation, causality, disciplinary communities, academic writing, evidence, discursive identity, trace, scientific rhetoric, author´s voice
How to Cite
Musci, M. B., & Muñóz, N. I. (2020). Discursive ways of gaining access to a disciplinary community: Arguing as Chemical Engineers or as Educational Psychologists. Revista Iberoamericana De Argumentación, (20), 189–205. https://doi.org/10.15366/ria2020.20.009

Abstract

Disciplinary argumentation is a discursive practice that involves inquiry, construction and communication of knowledge. Far from being an homogeneous practice, scientific disciplines “vary as much in the kind of problems that they inquire into as in the forms of argumentation that they adopt” (Hyland 2012:31). Given that academic discourses are privileged ways to integrate apprentices in their disciplinary and professional communities (Parodi, 2010), learning this practice becomes specially relevant for the effective inclusion of new members. In this paper we present an analysis of written works of advanced students in Educational Psychology and Chemical Engineering of UNPA, focusing on the main argumentative schemes that they elaborate, the kind of evidences that they use and the ways in which they dialogue with their discursive tradition. The analysis shows certain distinctive notes on how students construe a disciplinary identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnoux, E.; di Stefano, M. y Pereira, C. (2016). “Las escrituras profesionales: dispositivos argumentativos y estrategias retóricas”. Revista Signos, 2016 49/1, 78-99. https://doi.org/10.4067/S0718-09342016000400005

Del Río, N. (2002). “El discurso de la historia”. En Actas del 9° Congreso SAL, Mar del Plata: UNMdelP.

Eemeren, F. van, Grootendorst, R. y Snoeck, F. (2006). Argumentación. Análisis, evaluación, presentación, Buenos Aires: Biblos.

Ginzburg, C. (2013 [1989]). “Indicios. Raíces de un paradigma de inferencias indiciales”. En: C. Ginzburg (2013). Mitos, emblemas e indicios, Bs. As.: Prometeo.

Halliday, M.A.K. and J.R. Martin (1993). Writing Science. Literacy and Discursive Power. Washington, D.C.: The Falmer Press.

Hyland, K. (2005). “Stance and engagement: A model of interaction in academic discourse”.

Discourse Studies 7/2, 173-192. https://doi.org/10.1177/1461445605050365

Hyland, K. (2012). Disciplinary identities: Individuality and community in academic discourse. Cambridge: Cambridge University Press.

Musci, M. (2014). “Problemas de conceptualización en la formación de psicopedagogos de la UNPA: el informe de diagnóstico como género profesional”. En: C. Muse (ed.) Lectura y escritura: continuidades, rupturas y reconstrucciones. Vol 3: Lectura y escritura en el nivel superior (pp. 189-196). Córdoba: UNC. Cátedra UNESCO. Disponible en https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/2309

Musci, M. (2015). “Dificultades para asumir una voz profesional: la escritura del trabajo final de la práctica en la Licenciatura en Psicopedagogía de la UNPA”. Ponencia presentada en las VII Jornadas Internacionales de Investigación en Filología y Lingüística y II Congreso de la delegación Argentina de ALFAL, La Plata. Abril de 2015. IdIHCS-UNLP.

Navarro, F. (2010). “¿Qué son los géneros profesionales? Apuntes teórico-metodológicos para el estudio del discurso profesional”. En : Actas del IV Congreso Internacional de Letras. Transformaciones culturales. Debates de la teoría, la crítica y la lingüística en el Bicentenario. Bs. As.: UBA.

Parodi, G. (ed.) (2010). Alfabetización académica y profesional en el Siglo XXI. Leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Ariel (Planeta).

Perelman, Ch. y L. Olbrechts-Tyteca, L. ([1958]1994). Tratado de la Argumentación. Madrid, Gredos.

Plantin, C. y Muñoz, N. (2008). El hacer argumentativo. Buenos Aires: Biblos.

Sayago, S. (2007). Una introducción a las metodologías de investigación lingüística. (Apunte de Cátedra). UNPA.

Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings, Cambridge: Cambridge University Press.

Toulmin, S. E. (2007 [1958]). Los usos de la argumentación. Barcelona: Península.