No. Monográfico 3 (2024): Diagramming arguments. Argumentation in teaching
Actas II CIbA monográfico 1

Argument dialectic and philosophical café. A proposal of rules that trigger cooperative dialogues.

María José Larios Corrales
Universidad de Guadalajara
Bio
Published June 20, 2024

Keywords:

argumentation theory, cooperative dialogue, `philosophical café, philosophical practice
How to Cite
Larios Corrales, M. J. (2024). Argument dialectic and philosophical café. A proposal of rules that trigger cooperative dialogues. Revista Iberoamericana De Argumentación, (Monográfico 3), 86–98. https://doi.org/10.15366/ria2024.m3.006

Abstract

Philosophical cafés are increasingly popular in Mexico, specifically in the city of Guadalajara, Jalisco. In this region there is a considerable increase in people who are interested in starting a project in this format; however, since philosophical cafés are a phenomenon that arises outside of academia, there is no defined procedure or guideline for their implementation. In this short paper I will talk about some vices that obstruct dialogue during philosophical cafés and how the Theory of argumentation can provide valuable elements to improve the dynamics, favoring dialogue in such a way that philosophical cafes promote cooperative dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Búho Rojo (1998) “¿Qué es un café filosófico?” Perú. Disponible en https://www.buhorojo.de/

Charabati, E. (2021). “La filosofía de café: el primer café filosófico en México.” Revista Internacional de Filosofía Aplicada HASER, (11), 63–91. UNAM.

Dialoga2 (2014) Café Filosófico o Filocafé. España. Disponible en https://dialoga2.wixsite.com/psicofilosofia/filocaf

García Martínez, J. E. (2023). Dilemas en el café filosófico: Entre la apertura y la conclusión del método. Ciencia Y Filosofía ISSN: 2594-2204, 10(11), 57–68. UACM Disponible en https://cienciayfilosofia.org/index.php/revista/article/view/70

CECAPFI (2023) Prácticas Filosóficas. Centro Educativo para la Creación Autónoma en Prácticas Filosóficas, México. Disponible en https://www.cecapfi.com/

Gómez M. (2011) Enseñanza de la filosofía y nuevas prácticas filosóficas. Cuestiones de Filosofía, (12). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Disponible en https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cuestiones_filosofia/article/view/662

Hadot, P. (2006) Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Madrid: Biblioteca de ensayo 50 Ediciones Siruela.

La Nación (1999) Del café literario al filosófico. Argentina. Disponible en https://www.lanacion.com.ar/

Leal F. [Editorial UDG] (2020). Argumentando se entiende la gente [Video]. Youtube. Disponible en https://youtu.be/DYfNplNcqc0?si=CFaccal8yEGAlUI6

Marraud, H. (2020) (2020). En buena lógica una introducción a la teoría de la argumentación. Guadalajara: Editorial Universidad de Guadalajara.