Study and diagramming of the Sepulveda-Las Casas dialectic in the light of some objections and replies in the Valladolid debate
Copyright (c) 2024 Revista Iberoamericana de Argumentación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The primary purpose of this study is to clarify the argument, including the philosophical discourse of the Sepúlveda–Las Casas debate. The aim is to show the dialectical nature of the Valladolid struggle, to analyze in detail some theological-philosophical arguments of both sides of the dispute, clarifying their assumptions, connections and doctrinal bases; and clarifying the rationality, partly dialectical and partly rhetorical, that is behind the reasons for and against this great historical debate, which took place in 1552, between the Aristotelian philosopher Juan Ginés de Sepúlveda and the theologian- humanist brother Bartolomé de Las Casas. Based on this exposition, the nature of the arguments presented can be evaluated, and their conceptual relationships and connections can be elucidated through diagramming.
Downloads
References
Beuchot, M. (2004). La querella de la Conquista. Una polémica del siglo XVI, México: Siglo XXI Editores.
Biblia de Jerusalén. (1998). Trad. de la edición francesa. Bilbao: Descleé de Brouwer.
Coloquios y doctrina cristiana con que los doce frailes de San Francisco, enviados por el papa Adriano VI y por el emperador Carlos V, convirtieron a los indios de la Nueva España, convirtieron a los indios de la Nueva España en lengua mexicana y española, (1986). ed. León-Portilla, M. México: UNAM.
De Soto, D. (2006). Controversias entre Bartolomé de Las Casas (obispo que fue de Chiapas) y Ginés de Sepúlveda (Cronista del Emperador). Valladolid: Maxtor. Edición facsímil.
Gallegos-Rocafull, J. Ma. (1974). El pensamiento mexicano en los siglos XVI y XVII. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
García-Pelayo, M. (1996). “Estudio” en Tratado sobre las justas causas de la guerra contra los indios, México: Fondo de Cultura Económica (pp. 1-42).
Gómez-Robledo A. (2001). Obras Completas (vol. 5) “La teoría bélica de Juan Ginés de Sepúlveda”. México: Colegio Nacional (pp. 35-39).
Hanke, L. (1958). El prejuicio racial en el Nuevo Mundo. Aristóteles y los indios de Hispanoamérica. Trad. de Marina Orellana. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Las Casas, Bartolomé De (1974). Tratados. Trad. de Agustín Millares Carlo y Rafael Moreno. México: Fondo de Cultura Económica. 2 vols.
- (1951), Historia de las Indias, México: Fondo de Cultura Económica. 3 vols.
Patiño, L. (2013). Juan Ginés de Sepúlveda y su pensamiento imperialista, Novohispania: México.
Ramírez–Daza, R. (2016). “Tesis e implicaciones aristotélicas en la teoría de la guerra justa de Ginés de Sepúlveda”, en Sincronía. Revista de Filosofía y Letras. Universidad de Guadalajara, México, Año XX, 69, 189-205. http://sincronia.cucsh.udg.mx/pdf/69/ramirez_69.pdf
Sepúlveda, Juan Ginés de (1996). Democrates Alter. Tratado sobre las justas causas de la guerra contra los indios, trad. M. Menéndez y Pelayo; M. García-Pelayo ed., México: Fondo de Cultura Económica.
- (2012). Diálogo llamado Demócrates, trad. de Francisco Castilla Urbano, Madrid: Tecnos.
- (1987). Historia del Nuevo Mundo, trad. de Antonio Ramírez de Verger, Madrid: Alianza Universidad.
Zavala, S. (1984), La filosofía política en la Conquista de América, Fondo de Cultura Económica: México.