Vol. 6 No. 1 (2021): Políticas educativas para la formación técnica y profesional en Iberoamérica
Interviewien

Contributions for a critical praxis of the social order

Héctor Monarca
Universidad Autónoma de Madrid (UAM), España
Portada del volumen 6 número 1 de la Revista de Educación, Política y Sociedad
Published January 1, 2021

Keywords:

Epistemologies of the South, criticism, social order, state, education, schools, university, knowledge
How to Cite
de Sousa Santos, B., & Monarca, H. (2021). Contributions for a critical praxis of the social order. Revista Educación, Política Y Sociedad, 6(1), 252–289. Retrieved from https://revistas.uam.es/reps/article/view/reps2021_6_1_entrevista

Abstract

This interview with Boaventura de Sousa Santos seeks to develop a critique of the capitalist, colonial and patriarchal system, of the forms of domination that it entails and of the rationality-knowledge that sustains it. Taking this axis, various issues related to this social order are addressed, emphasizing what he calls the abysmal line that separates "metropolitan society" from "colonial society". From this central idea of its theoretical system, the issue of the State and its institutions —specifically schools and universities—, education, critical theory, resistance processes and the commonplace are analysed. It insists on the need for an epistemic rupture that allows the rationality that is configured from this abysmal line to become visible, something that is possible from the "Epistemologies of the South", that is, from the knowledge born in processes of struggle and resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casanova, P. G. (1965). Internal Colonialism and National Development. Studies in Comparative International Development, 1(4), 27-37.

Nkrumah, K. (1965). Neo-Colonialism. The Last Stage of Imperialism. Londres: Thomas Nelson & Sons.

Santos, B. de Sousa (2000). A crítica da razão indolente: Contra o desperdício da experiência. Porto: Afrontamento.

Santos, B. de Sousa (2006). A gramática do tempo. Para uma nova cultura política. Porto: Afrontamento.

Santos, B. de Sousa (2009a). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI.

Santos, B. de Sousa (2009b). Sociología jurídica crítica. Para un nuevo sentido común en el derecho. Madrid: Trotta.

Santos, B. de Sousa (2014a). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. En B. De Sousa Santos y M. P. Meneses (Eds.), Epistemologías del sur (pp. 21-66). Madrid: Akal.

Santos, B. de Sousa (2014b). O direito dos oprimidos. Coimbra: Editora Almedina.

Santos, B. de Sousa (2017). As bifurcações da ordem. Revolução, cidade, campo e indignação. Coimbra: Almedina.

Santos, B. de Sousa (2018a). Justicia entre saberes. Madrid: Morata.

Santos, B. de Sousa (2018b). Izquierdas del mundo, ¡uníos! Barcelona: Icaria.

Santos, B. de Sousa (2018c). O fim do império cognitivo. A afirmação das epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina.

Santos, B. de Sousa (2018d). Percursos para as epistemologias do Sul. En B. de Sousa Santos, O fim do império cognitivo. A afirmação das epistemologias do Sul (pp. 47-73). Coimbra: Almedina.

Santos, B. de Sousa y Meneses Mª P. (2014). Epistemologías del Sur. Madrid: Akal.

Santos, B. de Sousa y Meneses, Mª P. (Eds.) (2020). Conocimientos nacidos en las luchas. Construyendo las epistemologías del sur. Madrid: Akal.

Shanin, T. (1983). Late Marx and the Russian Road: Marx and the Peripheries of Capitalism. New York: Monthly Review Press.

Stavenhagen, R. (1965). Clases, colonialismo y aculturación: ensayo sobre un sistema de relaciones interétnicas en Mesoamérica. Estudios en Desarrollo Internacional Comparativo, 1(6), 53-77.