Keywords:
Orthodoxy, emotional education, autism, school inclusion, critical thinking
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
This article proposes a critique of orthodoxy in emotional education, developed from the privileged point of view of our experience as Lacanian psychoanalysts working in schools in favor of the inclusion of autistic students. After the introduction, the work is organized into two parts. While the first sets the limits of what we call “orthodoxy” in emotional education, locating some ideas that enjoy great consensus in the international community, the second collects the testimony of autistic people to formulate serious objections to said orthodoxy. Finally, it is suggested that orthodox emotional education not only does not provide any service, but also goes against the collective project of school inclusion of autistic students.
Downloads
References
Abramowski, A. (2023). Los afectos y las emociones en el campo educativo. Más allá de las “pedagogías de”. Espacios en blanco. Revista De Educación, 1(34), 31–47. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-391
Agamben, G. (2011). Desnudez. Adriana Hidalgo.
Ahmed, S. (2008). The politics of good feelings. ACRAWSA e-journal, 4(1), 1-18.
Bisquerra Alzina, R. (2011). Educación emocional: Propuestas para educadores y familias. Desclée De Brouwer.
Cabanas Díaz, E. y González-Lamas, J. (2021). Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la “educación positiva”. Teoría de la Educación, 33(2), 65-85. https://doi.org/10.14201/teri.25433
Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Destino.
Furedi, F. (2011). Wasted. Why Education Isn't Educating. Bloomsbury.
Hacking, I. (2010). Autistic Autobiography. En F. Happé y U. Frith (Eds.), Autism and Talent (pp. 195-208). Oup/the Royal Society.
Maleval, J.C. (2012). ¡Escuchen a los autistas! Grama.
Mayer, J. D. y Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Prieto Egido, M. (2018). La psicologización de la educación: Implicaciones pedagógicas de la inteligencia emocional y la psicología positiva. Educación XXI, 21(1), 303-320. https://doi.org/10.5944/educxx1.20200
Reynoso Angulo, V.M. (2023). La construcción de la agenda pública: la educación socioemocional en organismos internacionales. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 94(44), 173-192. https://doi.org/10.28928/ri/942023/aot3/reynosoangulov
Rozitchner, A. (20 de diciembre de 2016). El pensamiento crítico es un valor negativo. La nación. https://www.lanacion.com.ar/politica/alejandro-rozitchner-el-pensamiento-critico-es-un-valor-negativo-nid1968830/
Sorondo, J. y Abramovsky, A.L. (2022). Las emociones en la Educación Sexual Integral y la Educación Emocional. Tensiones y entrecruzamientos en el marco de un ethos epocal emocionalizado. Revista de Educación año XIII, 25(1), 22-69.
UNESCO. Oficina Regional para América Latina y el Caribe (2024). Aportes para la enseñanza de habilidades socioemocionales: Estudio Regional Comparativo y Explicativo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388352
Watt Smith, T. (2022). Atlas de las emociones. PRH Grupo Editorial.
William, D. (2012). Alguien en algún lugar. Ned.