1.
No. 29 (2020): Sharia in the 21st century. Discussions.
Monographic

Descriptive, prescriptive, performative. The intelligibility of the sharia in the 20th century

Luz Gómez García
Universidad Autónoma de Madrid
Published December 17, 2020

Keywords:

shari’a, performativity, intelligibility, shari’atization
How to Cite
Gómez García, L. (2020). Descriptive, prescriptive, performative. The intelligibility of the sharia in the 20th century . Revista De Estudios Internacionales Mediterráneos, (29), 32–51. https://doi.org/10.15366/reim2020.29.004

Abstract

The Sharia has been historically subjected to hermeneutic tension over its meaning, owing to a single Koranic mention. For centuries, it has been subjected to ideological and political manipulations which, depending on the circumstances, activated its performative, prescriptive or simply descriptive potential. This paper analyzes how the performative nature is the primary hallmark of the Sharia and how it has updated in the 21st century after a process of normative statization that had diverted it from its ability to guarantee the autonomy of the individual. It starts with Judith Butler's concept of performativity as an analytical category to establish the intelligibility of the Sharia and examines different achievements and theoretical proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACHCAR, Gilbert (2013): The People Want. A Radical Exploration of the Arab Uprising, Londres, Saqi. https://doi.org/10.1525/9780520956544

ARKOUN, Mohammed (1984): Pour un critique de la raison islamique, París, Maisonneuve & Larose.

ASAD, Muhámmad (Trad.) (2001): El mensaje del Qur’an. Traducción del árabe y comentarios, trad. español Abdurrasak Pérez, Almodóvar del Río, Junta Islámica.

ASMA, Stephen P. (2017): “Imagination is ancient”, Psyche, 11.09.2017, disponible en https://aeon.co/essays/imagination-is-such-an-ancient-ability-it-might-precede-language [Consulta: 3 de junio 2020].

AUSTIN, John L. (1975): Ensayos filosóficos, trad. Alfonso García Suárez, Madrid, Revista de Occidente.

BADRAN, Margot (2012): Feminismo en el islam. Convergencias laicas y religiosas, trad. Tania Arias Vink, Madrid, Cátedra.

BLACHÈRE, Régis (Trad.) (2005): Le Coran, París, Maisonneuve & Larose.

BUTLER, Judith (1988): “Performative acts and gender constitution: an essay in phenomenology and feminist theory”, Theatre Journal, nº 40 (4), pp. 519-531. https://doi.org/10.1525/9780520956544

— (1999): Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, Nueva York-Londres, Routledge.

— (2006): Vida precaria. El poder del duelo y la violencia, trad. Joaquín Rodríguez, Buenos Aires, Paidós.

CORTÉS, Julio (Trad.) (1984): El Corán, Madrid, Editora Nacional.

EGYPT INDEPENDENT (2011): “Salafi preacher interrupts school dance to preach against singing”, Egypt Independent, 17 de noviembre de 2011, disponible en https://tinyurl.com/ychhn2wp [Consulta: 12 de junio de 2020].

ESPOSITO, John y DELONG-BAS, Natana J. (2018): Shariah. What Everyone Needs to Know, Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/wentk/9780199325054.001.0001

AL-FAQIH, Ihsan (2020): “Indama wakunu `ulama al-sharia dahaya al-i`lam al-siyasi”, al-Quds al-Arabi, 16 de febrero de 2020, disponible en https://tinyurl.com/ydb2yftp [Consulta: 10 de junio de 2020].

FARHAT, Muhammad Nur (1989): al-Muchtama`, al-shari`a wa-l-qanun, El Cairo, Dar al-Hilal.

FISCELLA, Anthony T. (2012): “From Muslim punks to taqwacore: an incomplete history of punk Islam”, Contemporary Islam, nº 6, pp. 255–281. https://doi.org/10.1007/s11562-012-0225-8

GALIÁN, Laura (2020): Colonialism, Transnationalism and Anarchism in the South of the Mediterranean, Londres, Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-45449-4

AL-GAZALI, Abu Hamid (s. d.): Iyá `ulum al-din, Beirut, al-Dar al-Misriya al-Lubnaniya.

AL-GAZALI, Zainab (1999): Ayyam min hayati, El Cairo, Dar al-Tauzi` wa-l-Nachr al-Islamiya.

GÓMEZ GARCÍA, Luz (1996): Marxismo, islam e islamismo. El proyecto de Adil Husayn, Madrid, CantArabia.

GÓMEZ, Luz (2015a): “El tratamiento del vocabulario islámico en la vigesimotercera edición del Diccionario de la Lengua Española”, Español actual, nº 103, pp. 105-121.

— (2015b): “El islam no es cosa de otros”, Babelia-El País, 12 de noviembre de 2015, p. 9.

— (2018): Entre la sharía y la yihad. Una historia intelectual del islamismo, Madrid, Catarata.

— (ed.) (2019): Islam y desposesión. Resignificar la pertenencia, Madrid, Ediciones del Oriente y del Mediterráneo.

GRAMSCI, Antonio (1974): Antología, ed. Manuel Sacristán, Madrid, Siglo XXI.

Gutiérrez de Terán, Ignacio (2007): Somalia. Clanes, islam y terrorismo internacional. Madrid: Catarata.

HALLAQ, Wael B. (2009): Shari’a between past and present: theory, practice and modern transformations, Nueva York, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815300

— (2013): The Impossible State. Islam, Politics, and Modernity’s Moral Predicament, Nueva York, Columbia University Press.

HANAFI, Hasan (1981) al-Yasar al islami, El Cairo, al-Markaz al`Arabi li-l-Buhuz wa-l-Nashr.

HILL, Enid (1987): al-Sanhuri and the Islamic Law, El Cairo, American University in Cairo.

HODGSON, Marshal (1992); The Venture of Islam. Conscience and History in a World Civilization, vol. I: The Classical Age of Islam, Chicago-Londres, The University of Chicago Press.

HUECH, Bahige Mulla (Trad.) (2017): El Corán. Interpretación al español actual, Barcelona, CST Editions.

IBRAHIM, Ishak (2020): Personal Status of Copts: Crisis Made by State and Church, The Tahrir Institute for Middle East Policy, 12 de febrero de 2020, disponible en https://tinyurl.com/yd43555t [consulta: 10 de junio de 2020].

KADRI, Sadakat (2012): Heaven on Earth. A Journey Through Shari`a Law from the Deserts of Ancient Arabia to the Streets of the Modern Muslim World. Nueva York, Farrar, Straus and Giroux.

AL-KAWÁKIBI, Abd al-Rahmán (1995): Umm al-Qura, en Tahhán, Muhámmad Yamal (ed.): al-A`mal al-kamila li-l-Kawákibi, Beirut, Markaz Dirasat al-Wahda al-`Arabiya, pp. 265-411.

KERSTEN, Carool (2015): Islam in Indonesia. The Contest for Society, Ideas and Values, Nueva York-Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190247775.001.0001

MELARA NAVÍO, Abdel Ghani (Trad.) (1417 H./ 1997 d. C.): El Noble Corán y su traducción comentario en lengua española, Medina, Complejo del rey Fahd para la edición del texto del Noble Corán.

MEMMI, Albert (1972): El hombre dominado. Un estudio sobre la opresión, trad. Mª Luisa León, Madrid, Cuadernos para el Diálogo.

ORTEGA RODRIGO, Rafael (2006): “Islamismo y liberación de la mujer: Hasan al-Turabi y el modelo sudanés”, Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos, nº 55, 253-276.

OTTERBECK, Jonas (2016): “The Sunni Discourse on Music”, en Van Nieuwkerk, Karin, Levine, Mark, y Stokes, Martin (eds.): Islam and Popular Culture, Austin, University of Texas Press, 151-168.

PEW RESEARCH CENTER (2013): The World’s Muslims: Religion, Politics and Society, disponible en https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/ [Consulta: 30 de junio de 2020].

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA – RAE (2014): Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.3 en línea] disponible en https://dle.rae.es/shar%C3%ADa?m=form [Consulta: 14 de junio de 2020].

— (2020a): Diccionario del español jurídico disponible en https://dej.rae.es/lema/islam [consulta: 14 de junio de 2020].

— (2020b): “Orígenes”, Real Academia Española, disponible en https://www.rae.es/la-institucion/historia/orígenes [Consulta: 16 de junio de 2020].

RIDA, Muhámmad Rachid (2012): al-Jilafa, El Cairo, Hindawi.

SAFWAT, Medhat (2020): “Ma`rad al-Qahira li-l-kutub… zaffat kadaba”, al-Ajbar, 8 de febrero de 2020, disponible en https://tinyurl.com/y78jzcvy [Consulta: 17 de junio de 2020].

SPIVAK, Gayatry Chakravorty (2003): Death of a Discipline, Nueva York, Columbia University Press.

AL-TABARI, Abu Yáfar (2013): Tafsir al-Tabari (Yami` al-bayan fi ta’wil al-Qur’an), Beirut, Dar Al-Kutub al-`Ilmiyah.

— (s.d.): Tafsir al-Tabari, ed. Mahmud Muhámmad Chakir, El Cairo, Maktabat Ibn Taimiya.

AL-TURABI, Hassan (1983): “The Islamic State”, en ESPOSITO, John L. (ed.): Voices of Resurgent Islam, Oxford-Nueva York, Oxford University Press, pp. 241-251.

VERNET, Juan (Trad.) (1991): El Corán, Barcelona, Planeta.

3.