1.
No. 29 (2020): Sharia in the 21st century. Discussions.
Monographic

From Zaki Naguib to Wael Hallaq. Debates on legacy and sharia

Hmida Ennaifer
Universidad Zitouna de Túnez
Bio
Published December 17, 2020

Keywords:

Sharia, Modernity, Heritage, Renovation, Tradition, Islamic law
How to Cite
Ennaifer, H. (2020). From Zaki Naguib to Wael Hallaq. Debates on legacy and sharia. Revista De Estudios Internacionales Mediterráneos, (29), 20–31. https://doi.org/10.15366/reim2020.29.003

Abstract

This article analyses the critical revisionist discourses on heritage, and on the Shari'a as an integral part of it, in its different periods from the beginning of the 20th century, through the fundamentalist and Salafist discourses on Islamic revitalization, to the proposals of the intellectual Wael Hallaq, representative of a third generation of intellectuals. It focuses on how the question of heritage and the Shari’a is integrated into Arab-Islamic discourses, both in the trend that advocates the reinterpretation of sources for the production of social norms (ijtihadi) and in the one which focuses on the application of a modern hermeneutic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDURRAHMAN, Taha (1989): al-Amal al-dini wa-taydid al-aql (La práctica religiosa y la renovación de la razón), s.l., Sharika Babil li-l-Tibaa wa-l-Nashr.

ABDURRAHMAN, Taha(2000): Sual al-ajlaq: musahama fi-l-naqd al-ajlaqi li-l-hadatha al-garbiya (La cuestión de la ética: contribución a la crítica ética de la modernidad occidental), Casablanca, al-Markaz al-Thaqafi al-Arabi.

ABDURRAHMAN, Taha (2006): Ruh al-hadatha. Al-madjal ila taasis al-hadatha al-islamiya, (El espíritu de la modernidad. Una introducción a la fundación de la modernidad islámica), Casablanca, al-Markaz al-Thaqafi al-Arabi.

BOYER, Pascal (1984) : « La tradition comme genre énonciatif », Poétique, nº 58, pp. 55-72.

BOYER, P. & WERTSCH, JW. (Eds.) (2010): Memory in Mind and Culture, Nueva York, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511626999

GHALIOUN, Burhan (1991): “Falsafa al-tayaddud al-islami” (Filosofía de la renovación islámica), Revista al-Ichtihad, nº 10-11, pp. 323-362.

GÓMEZ, Luz (2019): Diccionario de islam e islamismo, Trotta, Madrid.

AL-HAFIZ, Yasin (1979): al-Hazima wa-l-idiologiya al-mahzuma (La derrota y la ideología derrotada), Dar al-Taliaa, Beirut.

HALLAQ, Wael (2016): Ma hiyya al-sharia? (¿Qué es la sharía?) (Traducción de Tahira Amer y Tareq Uzman), Markaz Namá li-l-Bahz wa-l-Dirasat, Beirut.

HALLAQ, Wael (2017a): “Limada nadrus al-sharia wa-keyfa?” (“¿Por qué y cómo estudiamos la sharía?”). Conferencia pronunciada en el congreso Qiraat fi-l-fiqh wa-l-falsafa (Lecturas sobre derecho islámico y filosofía). Departamento de Estudios Islámicos, Academia al-Qasemi (8-4-2017). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=f1ijAyS08vQ&t=1956s [Consulta: 10 de enero de 2020].

HALLAQ, Wael (2017b): Madjal ila-l-sharia al-islamiya (Introducción a la sharía islámica) (Traducción Tahira Amer), Markaz Namá li-l-Bahz wa-l-Dirasat, Beirut.

HALLAQ, Wael (2019): Reforming Modernity. Ethics and the New Human in the Philosophy of Abdurrahman Taha, Nueva York, Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/hall19388

HIYAZI, Mustafa (2005): al-Tajalluf al-ichtimai. Madjal ila sikuluyiya al-insan al-maqhur (El atraso social. Introducción a la sicología del hombre oprimido), Casablanca, al-Markaz al-Thaqafi al-Arabi.

LAROUI, Abdallah (1980): al-Arab wa-l-fikr al-tariji (Los árabes y el pensamiento histórico), Beirut, Dar al-Haqiqa.

LENCLUD, Gerard (1987): «La tradition n'est plus ce qu'elle était... Sur les notions de tradition et de société traditionnelle en ethnologie», Terrain, nº 9, pp. 110-123. https://doi.org/10.4000/terrain.3195

NAGUIB MAHMUD, ZAKI (1951): al-Mantiq al-wadii (De la lógica positivista), El Cairo, Maktaba al-Anglo al-Misriya.

NAGUIB MAHMUD, ZAKI (1953): Jurafa al-mitafiziqiya, (El mito de la metafísica), El Cairo, Maktaba al-Nahda al-Misriya.

YALID, Muhammad (2019): “Muhammad al-Musbahi: hadafuna fasl al-lahut an al-falsafa” (Muhammad al-Musbahi: Nuestro objetivo es separar la teología de la filosofía”, en Nizwa. Disponible en: https://bit.ly/3eENwJe [Consulta: 15 de enero de 2020].

POUILLON, Jean (1977): “Plus c´est la même chose, plus ça change”, Mémoires, Nouvelle Revue de Psychanalyse, pp. 203-211. Disponible en : http://journals.openedition.org/ethnomusicologie/2168 [Consulta: 15 de enero de 2020].

RAOUF EZZAT, Heba (2015): Nahw omran yadid (Hacia una nueva civilización), Beirut, al-Shadaka al-Arabiya li-l-Abhath wa-l-Nashr.

SHUBAYKA, Makki (1961): al-Sudan fi qarn 1819-1919, El Cairo, Lachna al-taalif wa-l-taryama.

ZIYADA, Muin (ed.) (1986): al-Mausua al-Falsafiya al-Arabiya (Enciclopedia Filosófica Árabe), Beirut, Maahad al-Inma al-Arabi.

3.