Vol. 19 No. 1 (2021)
Articles

Implications of the Educational Inspection in Catalonia in the Process of Autonomy of Schools

Joan Segura
Bio
Joaquín Gairín
Bio
Patricia Silva
Bio
Published December 15, 2020

Keywords:

Educational inspection, School leadership, Autonomy of schools, Educational quality
How to Cite
Segura, J. ., Gairín, J., & Silva, P. (2020). Implications of the Educational Inspection in Catalonia in the Process of Autonomy of Schools. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 19(1), 61–82. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.004

Abstract

Catalonia is a benchmark in the regulation of the autonomy of schools as of the approval of the Educational Law (LEC) of July 16, 2009. This study analyzes the changes in the functions of the Educational Inspection in its relationship and involvement with schools and the leadership from the development of the Schools Autonomy Decree (2010). The interest is focused on investigating the Educational Inspection as one of the main actors in this autonomy process. The mixed methodology has combined quantitative and qualitative approaches and considered the region as a case study. The field study has included the application of a questionnaire with a final sample of 88 inspectors, 12 in-depth interviews and 2 discussion groups of 5 inspectors and 6 directors of schools. The quantitative study performs a descriptive analysis and the qualitative study delves into some data and looks for interpretive processes by those involved in the subject. The results reveal the role of the Inspectorate in the entire process of implementing autonomy in schools, and as a support for school directorates. The study stated that the Inspection must evolve towards a more practical and face-to-face reality, reducing the bureaucracy and defining and selecting its tasks and functions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigal, R. y Rios, J. (2011). Escola i inspecció en el segle XXI. Fórum. Revista d’Organització i Gestió Educativa, 25, 15-18.

Bolívar, A. (1994). Autonomía escolar en el desarrollo curricular: Razones y problemas. Autonomía institucional de los centros educativos. Universidad de Deusto.

Bolívar, A. (2010). La autonomía de los centros educativos en España. CEE Participación Educativa, 13, 8-25.

Camacho, A. (2015). La visita de inspección, su función malherida. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación, 13(4), 79-91.

Castán, J. L. (2016). El reto de la inspección de educación en España. Avances en Supervisión Educativa, 25, 1-41.

Colom, M. M. (2011). El paper de la inspecció en el marc del nou decret d’autonomia. Fòrum. Revista d’Organització i Gestió Educativa, 25, 13-14.

Del Pozo, A. (2016a). El sistema educatiu del segle XXI en un món líquid. Universitat de Lleida.

Del Pozo, A. (2016b). Present i futur de la gestió del professorat a Catalunya. Fòrum. Revista d’Organització i Gestió Educativa, 39, 4-15.

Estañán, S. (2014). Inspección y mejora del sistema. Cuadernos de Pedagogía, 441, 74-77.

Estruch, J. (2006). Autonomía escolar ¿para qué? Cuadernos de Pedagogía, 362, 104-109.

Estruch, J. (2009). Autonomía de centros, tantas oportunidades como riesgos. IDEA, 31, 4-6.

Gairín, J. (2005). La descentralización educativa: ¿Una solución o un problema?. Praxis.

Galicia, F. J. (2016). ¿Puede la inspección abordar nuevos retos con su enfoque actual?. Avances en Supervisión Educativa, 25, 7-20.

García Andreu, M. (2013). La autonomía de los centros. Un debate abierto. Revista Supervisión 21, 30, 14-20.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Aldine Press.

Graells, J. (2010). Les dues vessants de l’autonomia escolar: Projecte educatiu i direcció. Guix: Elements D’acció Educativa, 365, 11-15.

Graells, J. y García, I. (2010). El decreto de autonomia de los centros y la mejora de los resultados. Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Jiménez, J. (2016). Una nueva y vieja inspección. Cuadernos de Pedagogía, 441, 58-62.

Larruzea, G. (2011). La autonomía de los centros de la escuela pública vasca: Análisis y propuestas en clave de servicio público y equidad (Tesis doctoral). Universidad del País Vasco.

Lorente, A. (2010). Supervisión educativa: Órgano de la administración educativa. UNED.

Marchesi, A. (2004). La autonomía de los centros docentes. Riesgos, temores y posibilidades. En A. García Albadalejo (Coord.), La autonomía de los centros escolares (pp. 29-63). Ministerio de Educación, Subdirección General de Información y Publicaciones.

Moreno Guerrero, A. (2019). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre la inspección educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 73-89. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.002

Moreno Guerrero, A., Romero Rodríguez, J., Ramos Navas-Parejo, M. y Alonso García, S. (2019). Análisis bibliométrico sobre inspección educativa en la base de datos web of science. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 83-103. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.005

OCDE. (2014). Programa para la evaluación internacional de alumnos. PISA, 2012, resultados España. OCDE.

Onwuegbuzie, A. J. y Leech, N. L. (2006). Linking research questions to mixed methods data analysis procedures. Qual Report, 11(3), 474-498.

Pérez, A. (2011). La autonomía de los centros sitúa a la inspección educativa en un marco diferente. Avances en Supervisión Educativa, 15, 1-4.

Prat, J. (2011). La nova relació entre la inspecció i les direccions dels centres. Fórum. Revista d’Organització i Gestió Educativa, 25, 19-21.

Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

Secadura, T. (2013). El referente de la inspección educativa: ¿El centro docente? ¿El sistema educativo? Revista Supervisión 21, 30, 7-21.

Segura, J. (2018). Implicacions per a la inspecció educativa a Catalunya del desenvolupament de l’autonomia de centres (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona.

Silva, P. (2008). La inspección escolar en Cataluña. Un estudio de casos (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona.

Silva, P. (2011). La inspecció escolar i l’autonomia dels centres educatius. Fòrum. Revista d’Organització i Gestió Educativa, 25, 22-24.

Silva, P. (2013). El papel de la inspección escolar en la mejora de los resultados educativos. Educar, 49, 67-82.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos. Book Print.

Torres Rubio, F. (2010). Autonomía de centros. ¿Qué autonomía? ¿Cuánta autonomía? Participación Educativa, 13, 104-115.

Vera Mur, J. M. (2014). Supervisión e inspección, a través del tiempo. Cuadernos de Pedagogía, 441, 63-66.