Vol. 19 No. 4 (2021): Innovación educativa
Articles

The Context and Educational Innovation

Jaume Martínez Bonafé
Bio
Julio Rogero Anaya
Bio
Portada del Volumen 19, Número 4 de REICE
Published September 29, 2021

Keywords:

Socio-educational context; Innovation; Change; Relations; Educational policy., Socio-educational context, Innovation, Change, interpersonal relationship, Educational policy
How to Cite
Martínez Bonafé, J., & Rogero Anaya, J. (2021). The Context and Educational Innovation. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.004

Abstract

This article proposes a reflection on the socio-educational context in which educational innovations occur, in addition to reviewing the concept of innovation itself. We frequently observe educational policies that are distanced from the context in which they intend to implement their regulations. This hinders the necessary relationship that should exist between innovation and contextual conditions both external to the educational center and internal. Three issues are addressed in the school-environment relationship. The first is the penetration into the school of the complex daily reality with its cultural codes, habits and behaviors. The second considers that an emancipatory education sinks its roots in the territory where it lives and develops its educational project. The third recognizes that outside of school, in the city, there is also a curriculum and makes it his own. Public policies condition the school institution, which, in turn, is also conditioned by the moment in which each of the members of the school community is found. Our global context directly affects our immediate environment, and any innovative proposal in the social and cultural project of education must take it into account. A transformative innovation is impossible without taking into account the sociocultural environment in which it is proposed and developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2004). Nociones comunes. Experiencias y ensayos entre investigación y militancia. Traficantes de Sueños.

AA.VV. (2007). La educación, nombre común femenino. Octaedro.

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en educación. Hacia una sociedad aprendiente. Narcea.

Bauman, Z. (2005). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Siglo XXI.

Berardi, F. (2020, 21 de junio). Estamos entrando en la época de la extinción. El Periódico. com. https://www.elperiodico.com/es/la-contra/20200621/franco-berardi-estamos-entrando-en-la-epoca-de-la-extincion-7957744

Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Morata.

Carbonell, J. (2019). La educación es política. Octaedro.

Descamps, P. y Lebel, T. (2020, 9 de mayo). Un aperitivo del shock climático. Le Monde Diplomatique. https://mondiplo.com/un-aperitivo-del-shock-climatico

Díez, E. (2018). Neoliberalismo educativo. Educando al nuevo sujeto neoliberal. Octaedro

Domínguez, J. (2021, 24 de febrero). La educación es una actividad esencialmente ética. Diario de la Educación. https://eldiariodelaeducacion.com/2021/02/24/la-educacion-es-una-actitud-esencialmente-etica/

Garcés, M. (2018). Nueva ilustración radical. Anagrama.

Han, B. H. (2016). La sociedad del cansancio. Herder. https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k12c

Laval, C. y Dardot, P. (2013) La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Gedisa.

López Hernández, A. (2007). El trabajo en equipo del profesorado. Graó.

López Petit, S. (2017). El gesto absoluto. Pepitas.

Maalouf, A. (2019). El naufragio de las civilizaciones. Alianza Editorial.

Martínez Bonafé, J. (2008). ¿Pero qué es la innovación educativa? Cuadernos de Pedagogía, 375, 68-73.

Morin, E. (2003). El método. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Cátedra.

Palamidesi, M. I. (1996). La producción del maestro constructivista en el discurso curricular. Educaçao & Realidade 21(2), 191-213.

Pieiller, E. (2020, 23 de abril). Hacia un futuro común. Reinventar la humanidad. Le Monde Diplomatique. https://mondiplo.com/reinventar-la-humanidad

Puyol, A. (2017). El derecho a la fraternidad. Libros de la Catarata.

Ramonet, I. (2020, 7 de mayo). La pandemia y el sistema-mundo. Le Monde Diplomatique. https://mondiplo.com/la-pandemia-y-el-sistema-mundo

Rogero Anaya, J. (2016). Innovación educativa y transformación social. Claves de una innovación educativa transformadora. Revista Convives, 15, 5-13.

Santos, B. D. S. (2005). El milenio huérfano. Ensayos para una nueva cultura política. Trotta.

Santos, B. D. S. (2017). Justicia entre saberes: Epistemologías del sur contra el epistemicidio. Morata. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k5d.4

Rudduck, J. (1999). Innovación y cambio. Morón.

Sennet, R. (1997). Carne y piedra: El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Alianza.