Vol. 17 No. 3 (2019)
Articles

Attitudes in Schools regarding Education for Global Citizenship

Ana Cristina Blasco-Serrano
Universidad Autónoma de Madrid, Spain
Bio
Belén Dieste
Universidad de Zaragoza, España
Teresa Coma
Universidad de Zaragoza, España
Published June 20, 2019

Keywords:

Education for global citizenship, Rural school, Teachers, Educative community, Attitudes
How to Cite
Blasco-Serrano, A. C., Dieste, B., & Coma, T. (2019). Attitudes in Schools regarding Education for Global Citizenship. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 17(3). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.005

Abstract

In xxi century, education has the challenge of helping to people to understand the world and the other, in order to better understand oneself. In this framework, Education for Global Citizenship (ECG) is presented as an axis for social transformation. In this work, the experience of teaching teams in ECG practices is analyzed. The research carried out with educational teams of Primary and Secondary schools of the rural area of the province of Zaragoza is shown. The methodological design is a non-experimental descriptive study, taking as sample 77 schools, through a self-administered questionnaire. The two-stage cluster between the existence of coordinated ECG actions, the reasons for which they are developed, and the necessary aspects of improvement have highlighted three types of attitudes existing in the schools: passive, receptive and proactive, which become relevant when connected to the rest of the variables. The discussion points out the importance of sensitizing the entire educational community so that new proposals and initiatives are developed through planned, participatory and long-term projects. In this way, the attitude of teachers is a basic pillar, but institutional support will be essential to give stability to these proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amiguinho, A. (2011). La escuela en el medio rural: Educación y desarrollo local. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2), 25-37.

Banks, J. A. (2017). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Journal of Education, 194(3), 1-12. https://doi.org/10.1177/002205741419400302

Blasco-Serrano, A. C., Coma, T. y Dieste, B. (Coords.). (2018). II Fase: Diagnóstico de la educación para el desarrollo y la ciudadanía global en la Provincia de Zaragoza. Recuperado de http://catedradecooperacion.unizar.es/sites/default/files/1.%20INFORME%20FINAL%20Fase%202.pdf

Bolívar, A. (2010). La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad del centro escolar. Una revisión actual. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(2), 11-33.

Bolívar, A. (2013). La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad del centro escolar: una nueva mirada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 60-86.

Boni, A. (2011). Educación para la ciudadanía global. Significados y espacios para un cosmopolitismo transformador. Revista Española de Educación Comparada, 17, 65-85.

Boni, A. (2017). From practice to policy: Reflections from the participatory process to design a development education strategy in Valencia (Spain). Policy & Practice: A Development Education Review, 25, 109-211.

Boni-Aristizabal, A., Hofmann-Pinilla, A. y Sow-Paino, J. (2012). Educando para la ciudadanía global. Una experiencia de investigación cooperativa entre docentes y profesionales de las ONGD. Estudios sobre Educación, 23, 63-81.

Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado 15(2), 13-23.

Bowers, C. A. (2004). Revitalizing the commons or an individualized approach to planetary citizenship: The choice before us. Educational Studies, 36(1), 45-58. https://doi.org/10.1207/s15326993es3601_5

Briones, G. (1996). Metodología de la investigación. La encuesta social. Módulos de investigación social. Bogotá: Icfes.

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Brown, R. (2018). Knowledge, education, and cultural change. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351018142

Cabrera, F. A. (2007). Elaboración y evaluación de programas de educación para la ciudadanía. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(2), 375-400.

Celorio, J. J. (2013). Educación para el desarrollo: Educar en y para la cooperación y la solidaridad. Contextos Educativos. Revista de Educación, 3, 17-44.

Contreras, D. y Aceituno, D. (2017). Learning to teach citizenship competencies through a school-university collaborative action research project. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 90-95. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.035

Del Molino, S. (2016). La España vacía. Viaje por un país que nunca fue. Madrid: Turner Libros.

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chiung, F., Geremek, B. y Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. París: UNESCO.

Digón, P., Méndez, R.M., De Palma, R. y Longueira, S. (2017). A place for development education in the current Spanish and English curricula: Finding possibilities for practice. International Journal of Development Education and Global Learning, 9(2), 97-114. https://doi.org/10.18546/IJDEGL.09.2.04

Engel, L. C., Fundalinski, J. y Cannon, T. (2016). Educación para la ciudadanía global a nivel local: un análisis comparado de cuatro distritos urbanos estadounidenses. Revista Española de Educación Comparada, 28, 23-51. https://doi.org/10.5944/reec.28.2016.17095

Estellés, M. y Romero, J. (2016). Teacher education for citizenship in a globalized world: A Case study in Spain. Journal of International Social Studies, 6(2), 21-33.

García, F. y De Alba, N. (2009). Educar para la participación ciudadana. Análisis de las dificultades del profesorado a partir de la experiencia del programa Parlamento Joven. Bolonia: Pàtron Editore.

Garreta, J. (2013). La participación de las familias en la escuela: Una cuestión pendiente. Documentación Social. Revista de Estudios Sociales y Sociología Aplicada, 171, 101-124.

Gimeno Sacristán, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.

Gómez-Quintero, J. D., Moreno, J. R., Jacotte, C., Almaguer, P., Cabezudo, E., Tapiador, R. y Ramos, R. (2017). Diagnóstico de la educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Recuperado de http://www.dpz.es/areas/bienestar-social-y-desarrollo/ficheros/ diagnostico-educacion-para-el-desarrollo-y-la-ciudadania-global/view

Gómez, F. J., Domenech, E. y Carracedo, M. (2012). Propuesta metodológica para hacer un diagnóstico de la educación para el desarrollo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(2), 37-46.

Goren, H., y Yemini, M. (2017). Global citizenship education redefined–A systematic review of empirical studies on global citizenship education. International Journal of Educational Research, 82, 170-183. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.02.004

Guo, L. (2014). Preparing teachers to educate for 21st century global citizenship: envisioning and enacting. Journal of Global Citizenship & Equity Education, 4(1), 75-98.

Kikuchi, T. (2003). Global citizenship education through study abroad programs with service learning experiences. Bulletin of Nagoya University of Foreign Studies, 2, 73-101.

Kopish, M. A. (2017). Global Citizenship education and the development of globally competent teacher candidates. Journal of International Social Studies, 7(2), 20-59.

Knowles, R. T. (2017). Teaching who you are: Connecting teachers' civic education ideology to instructional strategies. Theory y Research in Social Education, 191(1), 21-42. https://doi.org/10.1080/00933104.2017.1356776

Maiztegui, C. (2007). La participación como una opción transformadora en los procesos de educación ciudadana. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(4), 144-160.

Martínez, I., Sánchez, García, B. y González, D. (2017). What do the teaching staff in three secondary schools with ISO 9001/2008 certification think about the quality of diversity improvement plans? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 237-241. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.069

OCUVa. (2017). Observatorio de cooperación internacional para el desarrollo de la Universidad de Valladolid. Valladolid: DPV/UV

Peña, M. L., Delgado, L. M. y Valverde, Y. (2014). Educación para una ciudadanía global. Fedumar Pedagogía y Educación, 1(1), 7-24

Pineda-Alfonso, J. A. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.208441

Pigozzi, M. J. (2006). A UNESCO view of global citizenship education. Educational Review, 58(1), 1-4. https://doi.org/10.1080/00131910500352473

Pugliese, G. D. (2015). Preparing students for citizenship in a global society: A case study. Ann Arbor, CO: Southern Connecticut State University:

Reichert, F. y Torney-Purta, J. (2018). A cross-national comparison of teachers' beliefs about the aims of civic education in 12 countries: A person-centered analysis. Teaching and Teacher Education, 77, 112-115. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.005

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Madrid: Aljibe.

Rubio-Hurtado, M. J. y Vilà-Baños, R. (2017). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10(1), 118-126.

Rumayor, L. R. y de las Heras, A. M. (2012). Una escuela rural en transformación. De una ciudadanía local a una ciudadanía global. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 325-343.

Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en ciencias sociales. Zaragoza: Mira Ediciones.

Santos, M. A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.

Sepúlveda Ruiz, M. y Gallardo Gil, M. (2011). La escuela rural en la sociedad globalizada: nuevos caminos para una realidad silenciada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(2), 141-153.

Soriano, J. y Monsalve, V. (2004). Validación del cuestionario de afrontamiento al dolor crónico reducido (CAD-R). Revista de la Sociedad Española del Dolor, 11(7), 27-34.

Torres, J. (2011). Currículum, justicia e inclusión. En J. Gimeno Sacristán (Ed.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 84-102). Madrid: Morata.

Thornberg, R. y O'guz, E. (2016). Moral and citizenship educational goals in values education: A cross-cultural study of Swedish and Turkish student teachers' preferences. Teaching and Teacher Education, 55, 110-121. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.01.002

UNESCO. (2015a). Declaración de Incheon. Educación 2030. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813M.pdf

UNESCO. (2015b). Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del objetivo de desarrollo sostenible 4. Educación 2030. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf

Vigo, B. y Dieste, B. (2018). Building virtual interaction spaces between family and school. Ethnography and Education, 14(2), 206-222. https://doi.org/10.1080/17457823.2018.1431950

Vigo, B. y Soriano, J. (2014). Teaching practices and teachers' perceptions of group creative practices in inclusive rural schools. Ethnography and Education, 9(3), 253-269. https://doi.org/10.1080/17457823.2014.881721

Vigo, B., Dieste, B. y Thurston, A. (2016). Aportaciones de un estudio etnográfico sobre la participación de las familias a la formación crítica del profesorado en una escuela inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 1-14. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.267221

Wang, C. y Hoffman, D. M. (2016). Are we the world? A critical reflection on selfhood and global citizenship education. Education Policy Analysis Archives, 24(56), 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2152

Willemse, T. M., Ten Dam, G., Geijsel, F., Van Wessum, L. y Volman, M. (2015). Fostering teachers' professional development for citizenship education. Teaching and Teacher Education, 49, 118-127. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.03.008