Vol. 8 No. 3 (2010): Community Participation in School Improvement
Articles

Broadening the Territory: Some Key on the Participation of the Educative Community

Published June 28, 2016

Keywords:

Educational community, democratic participation, community cooperation, action research
How to Cite
Traver Martí, J. A., Sales Ciges, A., & Moliner García, O. (2016). Broadening the Territory: Some Key on the Participation of the Educative Community. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 8(3). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.3.006

Abstract

 

This paper describes the process followed by our research team -based on the democratic participation of the community- in order to improve communitarian, intercultural and inclusive aspects of two different schools. Our basic goal was to help transform both schools into effective intercultural and inclusive schools by means of research-action processes marked by a socio-communitarian perspective. We applied the participatory research-action scheme to design a year round educational intervention loop. The target was to view and obtain real change in the schools over an academic year. Changing that, would show us that transformation and improvement are both necessary and possible. We have applied qualitative research techniques -with a critical and transforming approach- to collect and analyze data. We have run interviews and discussion groups involving different sectors of the educational community, and combined working groups. We have used Nudist 7.0 to perform the analysis of content. As a result, we have identified a number of links that take the form of authorizations or access doors that become meaningful milestones in this process. Power structure, the professional bias of the institution and family mediation are the three main access doors. Democratic leadership, teachers' participation and compromise, and the implementation of a socio-communitarian perspective of education are three key issues we have been able to identify to advance in this direction. Key topics that drive us closer to Dewey's idea to understand the school as a unique sphere to live democracy in a participatory way.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalde, A.I. et al. (2006). Transformando la escuela: comunidades de aprendizaje. Barcelona: Graó.

Apple, M. y Beane, J. A. (2005). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.(4ª impresión).

Aubert, A., Duque, E., Fisas, M. y Valls, R. (2004). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó.

Ayuste, A.; Flecha, R.; López, F. y Lleras, J. (2003). Plantejaments de la pedagogia crítica. Comunicar i transformar. Barcelona: Graó (4ª edición).

Bolívar, A. (2000). Los centros escolares como comunidades. Revisando la colegialidad. Revista Española de Pedagogía, 216, pp.253-274.

Botkin, J.W., Elmandjra, M. y Malitza, M. (1979). Aprender, horizonte sin límites. Informe al Club de Roma. Madrid: Santillana.

Cantón, I. (2004). Planes de mejora en los centros educativos. Málaga: Aljibe.

Coombs, P.H. (1978). La crisis mundial de la educación. Barcelona: Península (4ª edición).

Coombs, P.H. (1985). La crisis mundial en la educación. Perspectivas actuales. Madrid: Santillana. Aula XXI.

Cortina, A. (1994). Crítica y utopía: la escuela de Francfort. Madrid: ediciones pedagógicas.

Elboj, C.; Puigdellívol, I.; Soler, M. y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó (1ª edición).

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Elliott, J. (1989 a). “Action-Research: normas para la autoevaluación en los colegios”. En AA.VV. Investigación/Acción en el aula. València: Consellería de Cultura, Educació i Ciència de la Generalitat Valenciana (2ª edición).

Elliott, J. (1989 b). Mejorar la calidad de la enseñanza mediante la investigación en la acción. En AA.VV. Investigación/Acción en el aula. València: Consellería de Cultura, Educació i Ciència, Generalitat Valenciana (2ª edición).

Faure et al. (1980). Aprender a ser: la educación del futuro. Madrid: Alianza (7ª edición).

Flecha, R. y Tortajada, I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada de siglo. En F. Imbernon (coord.) La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: Graó.

González, M.T. (2008). Diversidad e Inclusión Educativa: Algunas Reflexiones sobre el Liderazgo en el Centro Escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), pp. 82-99.http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art7.pdf. Consultado el 12 de noviembre de 2009.

Gather, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Graó.

Gale, T. y Densmore, K. (2007). La implicación del profesorado. Una agenda de democracia radical para la escuela. Barcelona: Octaedro Colección Repensar la educación, núm. 26.

Jaussi, M. L. (coord.) et al. (2002). Comunidades de aprendizaje en Euskadi. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Jiménez, J. R. y Pozuelos, F. J. (2001). Una escuela pública abierta a la comunidad. Investigación en la escuela, 44, pp.5-17.

Larrauri, M. (2000). El desig segons Gilles Deleuze. València: Tandem.

Larrauri, M. (2002). La guerra según Simone Weil. València: Tandem.

Moliner, L. et al. (2008). Asamblea de madres y padres: construyendo una escuela intercultural inclusiva. Quaderns Digitals, 53, pp. 1-12.

Moliner, L. (2008). Conociendo la cultura escolar de un centro: Miradas del profesorado sobre la diversidad. Trabajo de investigación inédito. Departamento de Educación, Universitat Jaume I de Castellón.

Morin, E. (2001). La mente bien ordenada. Barcelona: Seix Barral.

Newton, C. y Tarrant, T. (1992). Managing Change in Schools. A practical hadbook. London: Routledge.

Rodríguez, M. (1998). El cambio educativo y las comunidades discursivas: representando el cambio en tiempos de postmodernidad. Revista de Educación, 317, pp.157-184.

Sales, A. (2003). L’organització i cultura escolar per a l’educació intercultural: instruments per a la presa de decisions. En A. Sales (ed.), Educació intercultural: la diversitat cultural a l’escola. Castelló: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Sales, A. (2007). Diversidad en el ámbito escolar: por una educación intercultural. En Quaderns Digitals: “Congreso Internacional de Orientación Educativa y Profesional”. Universitat Jaume I de Castelló.

Sales, A. et al. (2010). La construcción de la escuela intercultural inclusiva desde procesos de investigación-acción. CD Interactivo. Castellón: Servei de Publicacions de la Universitat Jaume I (en prensa).

Sales, A.; Moliner, O. y Traver, J.A. (2007). Developing Intercultural and Inclusive Schooling from Action Research Processes - self-evaluation tools for schools. XIII World Congress of Comparative Education Societies, Sarajevo.

Sales, A.; Moliner, O. y Moliner, L. (2009). A self-evaluation guide for intercultural and inclusive schooling. Broadening the Horizon: Recognizing, Accepting, and Embracing Differences to Make a Better World. Alicante: Association of Special Education.

Salmurri, F. (2004). Llibertat emocional. Barcelona: La Magrana.

Santos, M.A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.

Shields, C.M. (2004) Dialogic Leadership for Social Justice: Overcoming Pathologies of Silence. Educational Administration Quarterly, 40 (1), pp. 11-134.

Traver Martí, J.A. (2003). La diversidad como problema educativo en la escuela rural: de la alquimia pedagógica a las respuestas sociocomunitarias. En AA.VV. II Taller de experiencias educativas en las comarcas del Alto Palancia y el Alto Mijares. Segorbe: Fundación Max Aub