Vol. 11 No. 1 (2013)
Articles

Integration of Subsystems of the Organizational Structure of the University Institutes Venezolanos

Published January 7, 2016

Keywords:

Sub-systems, Integration, Organizational structure, university institutes
How to Cite
Pertuz Belloso, R. A. (2016). Integration of Subsystems of the Organizational Structure of the University Institutes Venezolanos. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 11(1). https://doi.org/10.15366/reice2013.11.1.001

Abstract

The present study aimed to characterize the sub-component systems of the organizational structure of the university institutes Venezuelans. The study is an investigation of descriptive character field with a non-experimental cross. The study population consisted of a set of 746 research subjects consisting of two (02) directors, two (02) academic assistant, two (02) administrative assistant principals and 740 teachers. For teachers stratum population census was used to being comprised of eighty-eight (88) teachers of technical institutes of Cabimas and Maracaibo. The collection technique used was the survey using a questionnaire consisting of 15 items validated by 5 experts with a reliability (?) of 0.93 Cronbach. The technique of data analysis was the percentage frequency distribution. The results indicate that ideological sub-systems, organic-structural, technological, psycho-social and policy are not integrated in the institutions studied. Recommended for unification, implement a structured migration strategy toward the implementation of a matrix type also must make corrections in improving behavioral patterns to make them more consistent with the structure and processes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal, J. (1986). Historia social de la ciencia. La Habana: Ciencias Sociales.

Campos, B. (2002). Estructura y organización académico-administrativa de las Instituciones de Educación Superior. Documento síntesis del informe del Proyecto 8.1. Coordinación General de Apoyo a la Administración de las I.E.S. Programa Integral para el Desarrollo de la Educación Superior (PROIDES). Nº 69 México.

Cardoso, E. (2006). Evaluación de la organización académico administrativa de tres programas de maestría en el campo de la educación con relación a parámetros del CONACYT. Instituto Politécnico Nacional. Escuela superior de comercio y administración. Unidad Santo Tomás. Sección de estudios de postgrado e investigación. Programa de doctorado en ciencias administrativas. Tesis para obtener el grado de Doctor en ciencias con especialidad en ciencias administrativas. México D.F.

Castellano, M.E. (2002) Institutos Universitarios Tecnológicos y Colegios Universitarios en Venezuela. Informe preparado para, El 3er Encuentro Europa–América sobre Formación Tecnológica Profesional. La Habana, Cuba.

CNU-OPSU (1994). Boletín Estadístico 11 Tomo I República de Venezuela. Caracas: Consejo Nacional de Universidades/ Oficina de Planificación del Sector Universitario.

Kast y Rosenzweig (1998). Administración de las organizaciones: un enfoque de sistemas y de contingencias. México: McGraw-Hill.

Sierra, R. (2001). Técnicas de Investigación Social. 14ª edición. Madrid: Paraninfo.