Vol. 11 No. 3 (2013)
Articles

A Research Design from the Class. Their Effects on Student Learning

Published January 7, 2016

Keywords:

Activity Investigative, Methodology, Strategy, Education
How to Cite
Mederos Piñeiro, M. (2016). A Research Design from the Class. Their Effects on Student Learning. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 11(3). https://doi.org/10.15366/reice2013.11.3.003

Abstract

The article is the result of an applied research in a primary school in order to propose a methodology for the management of research activity in school Primary Education which highlights the school effect in increasing levels of school learning. It presents learning strategies used by the teacher in the class in order to help students to develop the skills that will facilitate the implementation of research activities to acquire knowledge, interact with their environment, understand the significance of what learning and raise levels of school. Research methods were used: theoretical, empirical and mathematical-statistical characterization of the initial state of learning and processing of results and their analysis. It helped to the school in cognitive independence, ability to deal with complex situations and find solutions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermúdez Morris, R. y Pérez Martín, M. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bermúdez Serguera, R. y Rodríguez Rebustillo, M. (1996). Teoría y metodología del aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bozhovich, L.I. (1972). Estudios de las motivaciones de la conducta de los niños y adolescentes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Caballero-Delgado, E. y García Batista, G. (2002). Preguntas y respuestas para elevar la calidad del trabajo en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, B. y Grueiro, I. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: los caminos de un aprendizaje autorregulado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Chávez-Rodríguez, J.A. (2002). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Collado-Delgado, R. (2005). Tareas de Aprendizaje. Sus exigencias actuales. Colección al docente: Didáctica desarrolladora. México: Ediciones CEIDE.

Coll, C. (2008). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Revista Innovación Educativa, 161, 34-39.

Córdoba, M.D. (1996). La estimulación intelectual en situaciones de aprendizajes. Tesis doctoral. Universidad de La Habana. La Habana (Cuba).

Caballero, J. (1991). Escritos Educativos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martí Pérez, J. (1975). Carta al Dr. de la Nación. Obras completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Monereo, C. (1993). Las Estrategias de Aprendizaje. Procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Editorial Doménech.

Petrovski, A.V. (1978). Psicología General. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rico, P. (2008). El modelo de escuela primaria cubana: una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rico, P., Santos Palma. M. y Martín-Viaña Cuervo, V. (2008). Exigencias del modelo de escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Varela Morales, F. (1997). Obras. La Habana: Editorial Cultura Popular.