Vol. 12 No. 5 (2014): Theory and Research on the Practice of Educational Leadership
Articles

Headmaster’s Training. A Model based on the Analysis of Teaching Practices

Published January 1, 2016

Keywords:

Professional training, Improvement, Training methods, Training for directors, Headmaster’s training.
How to Cite
Nicastro, S. (2016). Headmaster’s Training. A Model based on the Analysis of Teaching Practices. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 12(5). https://doi.org/10.15366/reice2014.12.5.008

Abstract

Headmaster’s training has large experience as much in our country as outside. This article shows some thoughts about a forming model based on the analysis of headmaster’s training in the centre of the school board organization and its conditionings, and in a scheme that joins community, social, political and cultural schedules. So, reflection is about focusing on people in organizations, the school ground, institutional time and history, culture and common ways to define and approach to situation in itself by the conducting work. Some experiences are carried on in such a disposition that, from an institutional perspective, propose a framework to privilege the acknowledgment of de institutional dimension of the headmaster’s work in educative systems. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardoino, J. (2005). Complejidad y formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Barbier, R. (1977). La recherche-action dans l´institution educative. París: Gauthier-Villars Bordas.

Bleger, J. (1964). Psicohigiene y psicología institucional. Buenos Aires: Paidós

Berger, J. (2004). El tamaño de una bolsa. Buenos Aires: Taurus Alfaguara.

Cornu, L. (2008). Lugares y formas de lo común. En G. Frigerio y G. Diker (Comps.), Educar: posiciones acerca de lo común (pp.133-145). Buenos Aires: Del Estante Editorial.

Dessors, D. y Guiho-Bailly, M. (1998). Organización del trabajo y salud. De la psicopatología a la psicodinámica del trabajo. Buenos Aires: Lumen.

Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Barcelona: Gedisa.

Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.

Enríquez, E. (2002). La institución y las organizaciones en la educación y la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Paidós.

Filloux, J.C. (1996). Intersubjetividad y formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Kaes, R. (1989). La institución y las instituciones. Buenos Aires: Paidós.

Lapassade, G. (1977). Grupos, organizaciones e instituciones. Barcelona: Gedisa.

Lapassade, G. (1979). El analizador y el analista. Barcelona: Gedisa.

Loreau, R. (1975). Análisis institucional. Buenos Aires: Amorrortu.

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Nicastro, S. y Andreozzi, M. (2003). Asesoramiento pedagógico en acción. La novela del asesor. Buenos Aires: Paidós.

Nicastro, S. (2005). La cotidianeidad de lo escolar como expresión política. En G. Frigerio y G. Diker (Eds.), Educar: ese acto político (pp.128-139). Buenos Aires: Del Estante Editorial.

Nicastro, S. (2009). La formación y la capacitación de los que educan. En M. Mayol (Ed.), Grandes temas para los más pequeños (pp. 147- 154). Buenos Aires: Puerto Educativo.

Nicastro, S. y Greco, B. (2009). Entre trayectorias: escenas y pensamientos en espacios de formación. Rosario: Homo Sapiens.

Sennet, R. (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

Ranciere, J. (1996). El desacuerdo, política y filosofía. Buenos Aires: Nueva Visión.

Ranciere, J. (2003). El maestro ignorante. Cinco lecciones de emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.

Souto, M. (1999). Grupos y dispositivos de formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.