Influence of the Academic Background for the Entry to a Mexican Public University: A Case Study
Keywords:
High school education, Academic background, Entry, Higher education.Copyright (c) 2015 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
This study was oriented to evaluate the Academic background, influencing in the aspiring students to enter the School of Accounting and Administration (FCA) of a public university in Mexico (UPM); taking into account, the conditions of those who were accepted and those who did not pass the requirements to enter the degrees, offered by the dependency, to determine whether if there academic equality in the income oportunities. The methodology applied, was a mixed triangulation design with variants of convergence and data transformation. The participating population in this research were 2173 applicants, who made their admission process to the FCA in the 2011-2012 school year, of which a simple random sample was taken, out of 385 applicants. The findings showed that the type of high school, did influence the average admission test, by knowledge areas of the admitted applicants to the FCA.
Downloads
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2006). Consolidación y avance de la educación superior en México. México: Autor.
Creswell W. y Plano Clark, V.L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
CEPAL (2010). Documento informativo del panorama social de América Latina. Recuperado de: PSE-panoramasocial2010.pdf
CESOP (2005). Informe sobre la educación superior en México. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/cesop/
Didriksson, A., Medina, E., Rojas, M., Bozzozero, L. y Hermo, J. (2008). Contexto global y regional de la educación superior en América Latina y el Caribe. En A.L. Gazzola y A. Didriksson (Eds.), Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (pp. 34-45). Caracas: IESALC-UNESCO.
Guzmán, C. y Serrano, O. (2011). Las puertas del ingreso a la educación superior: el caso del concurso de selección a la licenciatura de la UNAM. Revista de Educación Superior, 40(1), 31-53.
Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Babtista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Landeros, J.F. (2012). Deserción en la educación media superior en México. Mexico: ANUIES.
López Segrera, F. (2012). Tendencias mundiales y regionales de la educación superior, crisis económica mundial e innovación. Recuperado de: http://doctoradosociales.com.ar
Luengo, E. (2003). Tendencias de la educación superior en méxico: una lectura desde la perspectiva de la complejidad. México: ANUIES.
Malhotra, H.K. (2004). Investigación de mercados. México: Editorial Pearson Prentice Hall.
OEI (2009). Educación media superior. Recuperado de http://www.oei.es/
SEMS (2012). Historia de la EMS. Recuperado de: http://www.sems.gob.mx/
SEP (2001). Programa nacional de educación 2001-2006. México: Secretaría de Educación Pública.
SEP (2012a). Reforma integral de educación media superior. ¿Qué es la reforma?. México: Subsecretaría de Educación Media Superior.
SEP (2012b). Sistema Nacional de información estadística educativa. Indicadores y pronósticos educativos. Ciclo escolar 2011-2012. México: SEP.
Sverdlick, I. Ferrari, P. y Jaimovich, A. (2005). Desigualdad e inclusión en la educación superior. Un estudio comparado en cinco países de América Latina. Buenos Aires: Ford Fundation
Tuirán, R. (2011). La educación superior en México: avances, rezagos y retos. México: SEP.
Villa, L. (2010). La educación media superior: su construcción social desde el México independiente hasta nuestros días. México: El Colegio de México.
UNESCO (2011). Compendio mundial de la educación 2010: comparación de las estadísticas de educación en el mundo. Montreal: UNESCO.