The Educational Agenda for Well-Being: Navigating Emotional Learning in the Curriculum
Keywords:
Curriculum, Primary education, Identity, Environment, Technology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The article analyses the new epistemological configuration of a social nature that is present in the curricular reform, based on the pedagogical approaches that emanate from the normative framework of the LOMLOE. Methodologically, the research is based on an analysis of normative content aimed at examining how the eco-social aspect, educational digitalization and the personal approach are articulated in the curriculum map of the third cycle of primary education and in relation to two big blocks of knowledge established , one of a personal and social nature (Subjects: Artistic Education, Physical Education and Education in Civic Values) and another of a instrumental nature (area of knowledge of Spanish Language and Mathematics).The greatest novelty that results from this study lies in showing how the new relational and emotional pedagogical approaches that justify the existence of an Educational Agenda for Well-being, are present not only in subjects more easily identifiable with a development of social competence, but these models are increasingly developed in instrumental areas of knowledge (Spanish Language and Mathematics) very far from the relational imaginary. Finally, the convergence between transnational institutional discourses is noteworthy, and the orientation of the state curriculum towards what we have called the Educational Welfare Agenda.
Downloads
References
Albelda, J; Sgaramella, C. (2017). Ecología global, sensibilidades locales. El rol de las humanidades ambientales frente a la crisis ecosocial contemporánea. Revista de investigación en artes visuales, 1, 35-45. https://doi.org/10.4995/aniav.2017.7819
Apple, M.W. (2015). Conocimiento, Poder y Educación: Sobre ser un académico/activista, Revista Entramados-Educación y Sociedad, (2)2, 29-39. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1382
Archilla-Herrero, N. (2022). Ingeniería curricular para dummies: haciendo fácil lo difícil. Aproximación al nuevo marco curricular Lomloe: actualización del modelo competencial en base a los principios del diseño universal de aprendizaje. Supervisión 21, 66 (66). https://doi.org/10.52149/Sp21/66.4
Baeza-González, A., Lázaro-Cantabrana, J.L.y Sanromà-Giménez, M. (2022). Evaluación de la competencia digital del alumnado de ciclo superior de primaria en Cataluña. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 64, 265-298. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93927
Bolívar, A. (2019). Un currículum inclusivo en una escuela que asegure el éxito para todos. Revista e-Curriculum, 17(3), 827-851. https://doi.org/10.23925/18093876.2019v-17i3p827-851
Börnert-Ringleb, M., Casale, G. y Hillenbrand, C. (2021). What predicts teachers’ use of digital learning in Germany? Examining the obstacles and conditions of digital learning in special education, European. Journal of Special Needs Education, 36(1), 80–97. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1872847
Boulahrouz, M. (2019). Tecnologías digitales y educación para el desarrollo sostenible. Un análisis de la producción científica. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 83-105. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.05
Bravo-Villares, V., y Fernández-Sánchez, M. J. (2022). Percepciones y uso de los medios digitales en educación artística: un estudio descriptivo. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 75-90. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.12069
Bullock, S. M., y Sator, A. J. (2015). Maker pedagogy and science teacher education. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies|, 13(1), 61–87. https://jcacs.journals.yorku.ca/index.php/jcacs/article/view/40246
Castaño-Muñoz, J., Weikert-García, L. y Herrero- Rámila, C. (2021). Analysing the digital capacity of Spanish schools using SELFIE: an early diagnosis for a better response to COVID and beyond. Publications Office of the European Union. http://doi.org/10.2760/947402
Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, C195.1 https://education.ec.europa.eu/es/focus-topics/improving-quality/key-competences
Courtis, C. (2006). Detrás de la ley. Lineamientos de análisis ideológico del derecho. En C. Courtis y M. Atienza (eds.), Observar la ley: ensayos sobre metodología de la investigación jurídica (pp. 349-392). Trotta.
Courtis, C. y Atienza, M. (2006). Observar la ley: ensayos sobre metodología de la investigación jurídica. Trotta.
Durán, C., Lavega, P., Planas, A., Muñoz, R. y Pubill, G. (2014). Educación física emocional en secundaria. El papel de la sociomotricidad. Apunts. Educación física y deportes, (3)117, 23-32, https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.02
Egido-Gálvez, I. (2022). La reforma del currículo para responder a los retos del futuro. España en perspectiva internacional. Revista Española de Pedagogía, 80 (281), 175-191. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-10
Esteban-Bara, F., y Gil-Cantero, F. (2022). Las finalidades de la educación y la LOMLOE: cuestiones controvertidas en la acción. Revista Española de Pedagogía, 80 (281), 13-29. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-04
Fernández-Miravete, A.D. y Prendes-Espinosa, M.P. (2022). Evaluación del proceso de digitalización en un centro de enseñanza secundaria con la herramienta Selfie, Contextos educativos, 30, 99-116. http://doi.org/10.18172/con.5357
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en la investigación cualitativa. Morata.
Freire, L. y Rodrigues, C. (2020). Formação de professores e educadores ambientais: Diálogos generativos para a práxis, Pesquisa em Educação Ambiental, 15(1), 106-125. https://doi.org/10.18675/2177-580x.2020-14666
González-Reyes, L., Gómez-Chuliá, C. y Morán-Cuadrado, Ch. (2022) (Coords.). Educar con enfoque ecosocial. Análisis y orientaciones en el marco de la LOMLOE. FUHEM.
Griffin, P., y Gallagher, C. (2017). Transforming teaching, learning and assessment for competence-based curricula. UNESCO, IBE.
Hernández-Ortega, J. (2021). Digitalización. Normativa internacional y nacional. En J. Moya y F. Luengo (eds.). Educar para el siglo XXI: Reformas y mejoras (pp. 337-342). Grupo Anaya.
Hsieh, H. F., y Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
Iglesias, A., Martín, Y. y Hernández, A. (2023). Evaluación de la competencia digital del alumnado de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 33-50. https://doi.org/10.6018/rie.52009133
Kim, T. (2023). Korean ethnic nationalism and modern education: Christianity and political ideologies in shaping one nation and two states. En D. Tröhler (ed.), Education, curriculum and nation-building. Contributions of comparative education to the understanding of nations and nationalism (pp. 124-149). Routledge.
Ley Orgánica 3/2022, de 31 de marzo, de ordenación e integración de la Formación Profesional. Boletín Oficial del Estado, 78, de 1 de abril de 2022, 8-75. https://www.boe.es/eli/es/lo/2022/03/31/3/con
Marope, M., Griffin, P, y Gallagher, C. (2017). A global reference point for curricula transformation. UNESCO,IBE.
Martínez-Aznar, J., Calvo-Sevillano, G. Sánchez-León, N. (2022). Alfabetización ambiental y crisis ecosocial: diseño y validación de un cuestionario para 4º de ESO, Revista de Investigación en Educación, 20(2), 257-273 https://doi.org/10.35869/reined.v20i2.4229
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2023). EDUCAGOB, Portal del sistema educativo español: https://educagob.educacionyfp.gob.es/gl/curriculo/curriculo-lomloe/definiciones.html
Monereo, C. (2022). Autonomía y vulnerabilidad en la era del capitalismo de la vigilancia. La perversión de la dimensión humana relacional, Anuario de Filosofía del Derecho, 38; 137-158. https://doi.org/10.53054/afd.vi38.9741
Morán-Cuadrado, C., González-Reyes, L., Nieto-González, M. y Rodríguez-Muñoz, V. M. (2021). El conocimiento y la defensa del medio natural en la LOMLOE. FUHEM. https://tiempodeactuar.es/curriculo-ecosocial/
Mujica, F.N. (2018). Las emociones en la educación física escolar: el aporte de la evaluación cualitativa, Revista Digital de Educación Física. (9)51, 64-78. https://oa.upm.es/52257/
Muñoz, J.M. (Ed.) (2021). Identity in a hyperconnected society. Risks and educative proposals. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85788-2
OECD (2020a). Curriculum overload: A way forward. OECD Publising. https://doi.org/10.1787/3081ceca-en
OECD (2020b). What students learn matters: Towards a 21st century curriculum. OECD Publising. https://doi.org/10.1787/d86d4d9a-en
OECD (2020c). Curriculum (re)design A series of thematic reports from the OECD Education 2030 project. https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/brochure-thematic-reports-on-curriculum-redesign.pdf
Opertti, R. (2021). Diez pistas para repensar el currículum. UNESCO-IBE
Paraskeva, J.M. (2016). Desterritorializar: Hacia una Teoría Curricular Itinerante. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 30(85), 121-134.
Paraskeva, J.M. (2022). Epistemicidio curricular: Hacia una teoría curricular itinerante. Miño y Dávila.
Popkewitz, T. (2014). Social Epistemology, the Reason of “Reason” and the Curriculum Studies, Education Policy Analysis Archives, 22(22). https://doi.org/10.14507/epaa.-v22n22.201
Popkewitz, T. S., y Monarca, H. (2022). Conversación sobre teoría crítica y estudios educativos con Thomas Popkewitz. Revista Educación, Política y Sociedad, 7(1), 168–195. https://revistas.uam.es/reps/article/view/14750
Reimers, F.M. (2020). Reformas educativas del siglo XXI para un aprendizaje más profundo. Una perspectiva internacional. Narcea.
Trigueros, R., Aguilar-Parra, J. M., Mercader, I., Fernández-Campoy, J. M. y Carrión, J. (2020). Set the Controls for the Heart of the Maths. The Protective Factor of Resilience in the Face of Mathematical Anxiety. Mathematics, 8(10), 1660; https://doi.org/10.3390/math8101660
Tröhler, D. (2023). Education, curriculum and nation-building. Contributions of comparative education to the understanding of nations and nationalism. Routledge.
Turienzo, D., Prieto, M., Manso, J. y Thoilliez, B. (2023). El profesorado en el punto de mira: estrategias de influencia de las empresas españolas en el sistema educativo, Revista Española de Educación Comparada, 42, 151-172. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.34310
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación: Un nuevo contrato social para la educación. Unesco/Fundación SM. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
Urrea-Solano, M., Baena, S. y Peña, A. (2021). Las competencias en e-sostenibilidad del alumnado del Grado en Educación Primaria e Infantil. En R. Satorre (ed.), Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19. (807-818). Octaedro
Van Werven, I. M.; Coelen, R.J.; Jansen, E. y Hofman, W.F. (2023). Global teaching competencies in primary education, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53 (1), 37-54, https://doi.org10.1080/03057925.2020.1869520
Voltes, A. (2021). Rediseñando la educación postpandemia: retos y oportunidades para las pedagogías animales a propósito de la LOMLOE. Inmaterial. Diseño, Arte y Sociedad, 6(12), 130-154. https://doi.org/10.46516/inmaterial.v6.125