Vol. 22 No. 3 (2024)
Articles

The School Grammar of Change: An Approach to the Main Characteristics of Renewing Schools

Jordi Feu
Bio
Albert Torrent
Bio
F. Javier Pericacho
Bio
Published June 28, 2024

Keywords:

Change, Innovation, Pedagogical renewal , Transformation, Catalonia
How to Cite
Feu, J., Torrent, A., & Pericacho, F. J. (2024). The School Grammar of Change: An Approach to the Main Characteristics of Renewing Schools. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 22(3), 69–85. https://doi.org/10.15366/reice2024.22.3.004

Abstract

Currently, schools are emerging that question the deep grammar of the school, developing a school culture and curriculum that is linked to the legacy of pedagogical renewal in Spain. The aim of this article is twofold: firstly, to set out and explain the process of creating a register of renovating schools in infant and primary education in Catalonia and, secondly, as a central aspect, to carry out a study of the main characteristics of these schools. This research is based on a non-experimental methodology of an interpretive nature that, as a complement, has used quantitative methods to complete the understanding of the proposed object of study. The results show a heterogeneous educational reality with certain pedagogical regularities. However, substantial differences can also be detected in fundamental issues such as the use of technology, the approach to emotional education or the role of families in the school, thus drawing a plural educational panorama that faces profound debates on the educational task in a historical context in full transformation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló, M. del C. y Payá, A. (2012). Les cooperatives d’ensenyament al País Valencià y la renovació pedagògica (1968-1976). Universidad de Valencia. https://doi.org/10.17345/ute.2016.1.973

Besalú, X. (2019). La RENOVACIÓ PEDAGÒGICA al segle XXI. Discurs de recepció com a membre numerari de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’Institut Estudis Catalans, llegit el 17 de desembre de 2019. Institut d’Estudis Catalans.

Dávila, P. (2005). La renovación pedagógica en el País Vasco (segunda mitad del siglo XX). Sarmiento: Anuario Gallego de Historia de la Educación, 9, 85-104.

Díez-Gutiérrez, E. J., Horcas, V., Arregui-Murguiondo, X. y Simó-Gil, N. (2023). La renovación pedagógica hoy: Transformación, y defensa de lo público y el bien común. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(2), 31-49. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.2.002

Esteban, S. (2016). La renovación pedagógica en España: un movimiento social más allá del didactismo. Tendencias Pedagógicas, 27, 259-284. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.012

Esteve, M. (2016). El compromís amb la renovació pedagògica. Aloma, 34(1), 15-21. https://doi.org/10.51698/aloma.2016.34.1.15-21

Feu, J., Besalú, X, y Palaudàrias, J. M. (2021). La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual. Morata.

Feu, J. y Torrent, A. (2020). Aproximació al tercer impuls de renovació pedagògica, entre l'adapació inevitable i la resistència transformadora. Temps d'Educació, 59, 237-254. https://doi.org/10.1344/TE2020.59.14

Feu, J. y Torrent, A. (2021a). Renovación pedagógica, innovación y cambio en educación ¿de qué estamos hablando? En J. Feu, X. Besalú y J. M. Palaudàrias (Coords.), La renovación pedagógica en España: Una mirada actual y crítica (pp. 11-46). Morata.

Feu, J. y Torrent, A. (2021b). The ideal type of innovative school that promotes sustainability: The case of rural communities in Catalonia. Sustainability, 13, 1-17. https://doi.org/10.3390/su13115875

González, S., Sureda, B., Comas, F. (2017). La renovación escolar del Ayuntamiento de Barcelona y su difusión fotográfica (1908-1936). Revista Española de Pedagogía, 75(268), 519-539. https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-03

Groves, T. (2013). El pasado, el presente y el futuro de una utopía: La escuela nueva y la renovación pedagógica. En G. Espigado (Coord.), La Constitución de Cádiz. Genealogía y desarrollo del sistema educativo liberal. (pp. 845-854). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.

Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. GR 92.

Lorenzo, J. (2016). Renovación pedagógica en Aragón: Estudio del caso del movimiento de renovación pedagógica “Aula Libre” entre 1975 y 2012. Revista Tendencias Pedagógicas, 27, 201-230. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.009

Llorente, M. A. (2003). Los movimientos de renovación pedagógica y la lucha contra la mundialización neoliberal. Tabanque, 17, 71-86.

Marín, T. (1990). La renovación pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en pedagogía por la junta para la ampliación de estudios. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Monés i Pujol-Busquets, J. (2011) La pedagogía catalana del s. XX. Els seus referents. Pagès.

Parejo, J. y Pinto, J. M. (2019). La contribución de los movimientos de renovación pedagógica en Madrid: la socialización y la creación de la identidad docente. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(1), 79-95. http://orcid.org/0000-0002-1081-3529

Pericacho, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación 25(1), 47-67. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309

Pericacho, F. J. (2016). Actualidad de la renovación pedagógica. Editorial Popular.

Portell, R. y Marquès, S. (2006). Els mestres de la república. Ara llibres.

Rabazas, T., Sanz, C. y Ramos, S. (2020). La renovación pedagógica de la institución teresiana en el franquismo. Revista de Educación, 388, 109-132. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-388-449

Rogero, J. (2003). El marco ideológico de la LOCE y los MRPs. Tabanque: Revista Pedagógica, 17, 33-51.

Rogero, J. (2010). Movimientos de renovación pedagógica y profesionalización docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 141-166.

Roig, O. (2006). La escuela moderna y la renovación pedagógica en Cataluña. Germinal. Revista de Estudios Libertarios, 1, 75-84.

Sahlberg, P. (2016). The global educational reform movement and its impact on schooling. En K. Mundy, A. Green, B. Lingard y A. Verger (Eds.), Handbook of global education policies (pp. 128-144). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118468005.ch7

Segovia, B. (2017). Los movimientos de renovación pedagógica. Un modelo de formación del profesorado comprometido en la defensa de la escuela pública. eCo Revista Digital de Educación y Formación del Profesorado, 14, 1-19.

Snyders, G. (1972). Pedagogía progresista. Marova.

Soler, J. (2009). La renovació pedagògica durant el segle XX. La cruïlla catalana, dinamismes i tensions [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona.

Soler, J. y Vilanou, C. (2018). Giner y la renovación pedagógica en Cataluña. Entre la tradición liberal y la historia conceptual. En I. Vilafranca y C. Vilanou (Coords.), Giner i la institución libre de enseñanza, desde Catalunya. Cent anys després de la mort de Francisco Giner de los Ríos (1839-1915) (pp. 101-126). Edicions Universitat de Barcelona.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós

Torrent, A. y Feu, J. (2019). Les escoles en lluita els anys setanta a Barcelona: La renovació pedagògica amb perspectiva de clase. Educació i història: Revista d'Història de l'Educació, 34, 149-179. https://doi.org/10.2436/20.3009.01.233

Trilla, J. (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Graó.

Tyack, D. y Cuban, L. (1995). Thinkering toward utopia. A century of public school reform. Harvard University Press.