En prensa
Articles

The Academic Production Experience of Peruvian University Teachers in a Context of Academic Capitalism

Ricardo Cuenca
Bio
Published July 12, 2024

Keywords:

University, Capitalism, Subjectivities, Teaching function, Research
How to Cite
Cuenca, R. (2024). The Academic Production Experience of Peruvian University Teachers in a Context of Academic Capitalism. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 73–90. https://doi.org/10.15366/reice2025.23.1.004

Abstract

This research explores the experiences of a select group of Peruvian faculties in the context of increased academic production, a phenomenon driven by the rise of academic capitalism. Through qualitative analysis of interviews with the country's most productive researchers, this study identifies changes in their perceptions of academic work, revealing five main patterns: the redefinition of the teaching role, increased workload, strategic engagement with productivity, various modes of academic production, and concerns about the quality of academic outputs. Key findings include a pronounced distinction between teaching and research roles, influenced by institutional policies aiming to enhance effectiveness in both areas. The study shows how faculty navigate these changes, adopting strategies such as implementing production modes and reducing teaching hours to manage productivity amidst rising demands. These transformations indicate a complex adaptation to academic capitalism, underscoring the need for policies that balance increased output with the preservation of academic integrity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barboza, R. A. (2022). The production of neoliberal subjectivity in an Argentine public university. Latin American Perspectives, 49(3), 131-145. https://doi.org/10.1177/0094582X221074939

Benavides, M., Chávez, C. y Arellano, A. (2016). La construcción política e institucional de la reforma universitaria: Los casos del Perú y Ecuador. En S. Cueto (Ed.), Innovación y calidad en educación en América Latina (pp. 155-194). Grupo de Análisis para el Desarrollo e Iniciativa Latinoamericana para la Investigación en Políticas Públicas.

Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Siglo XXI.

Brunner, J. J. y del Canto, C. (2018). Gobernanza y control de calidad en una variedad de capitalismo académico de alto privatismo: El caso de Chile. En H. Monarca y M. Prieto (Coords.), Calidad de la educación superior en Iberoamérica (pp. 9-42). Dykinson.

Brunner, J. J., Labrana, J., Ganga, F. y Rodríguez-Ponce, E. (2019). Circulación y recepción de la teoría del “capitalismo académico” en América Latina. Education Policy Analysis Archives, 27, art 6. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4368

Brunner, J. J., Labraña, J., Rodríguez-Ponce, E. y Ganga, F. (2021). Variedades de capitalismo académico: Un marco conceptual de análisis. Education Policy Analysis Archives, 29, art 3. https://doi.org/10.14507/epaa.29.6245

Brunner, J. J., Labraña, J., Rodríguez-Ponce, E. y Ganga, F. (2022). Circulación y recepción de la teoría del “academic capitalism” en América Latina. En J. J. Brunner, J. Salmi y J. Labrana (Eds.), Enfoques de sociología y economía política de la educación superior: Aproximaciones al capitalismo académico en América Latina (pp. 21-71). Ediciones Universidad Diego Portales.

Cuenca, R. (2015). Entre la democratización del acceso y la precarización del servicio. La masificación universitaria en el Perú. Una introducción. En R. Cuenca (Ed.), La educación universitaria en el Perú: Democracia, expansión y desigualdades (pp. 9-17). Instituto de Estudios Peruanos.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE handbook of qualitative research. Sage Publications.

Fardella, C., Sisto, V. y Jiménez, F. (2016). Nosotros los académicos. Narrativas identitarias y autodefinición en la universidad actual. Universitas Psychologica, 14(5), 1625-1636. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-5.nani

Fernández, E. (2009). El sistema-mundo del capitalismo académico: Procesos de consolidación de la universidad emprendedora. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17(21), 5-43.

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Magalhães, A., Veiga, A. y Videira, P. (2018). Reconfiguring power in Portuguese higher education. Education Policy Analysis Archives, 26, 135. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3600

Maldonado-Maldonado, A. (2014). Peripheral knowledge-driven economies. What does academic capitalism have to say? En B. Cantwell y I. Kauppinen (Eds.), Academic capitalism in the age of globalization (pp. 187-207). Johns Hopkins University Press.

Manky, O. y Dolores, J. (2021). Negotiated marketization: Public universities and higher education markets in Peru (1990-2014). Comparative Education Review, 65(2), 332-355. https://doi.org/10.1086/713371

Manky, O. y Dolores, J. (2022). Subversive entrepreneurs: Business agency and commodification of Peruvian higher education (1992-2012). Latin American Perspectives, 49(3), 162-180. https://doi.org/10.1177/0094582X221084662

Manky, O. y Saravia, S. (2022). From pure academics to transformative scholars? The crisis of the “ideal academic” in a Peruvian university. Gender, Work and Organization, 29(4), 971-987. https://doi.org/10.1111/gwao.12787

Montes, I. C. y Mendoza, P. (2018). Docencia e investigación en Colombia desde la perspectiva del capitalismo académico. Education Policy Analysis Archives, 26, 1-29. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3220

Mora, D. (2015). Los desafíos de la universidad peruana. Fondo Editorial del Congreso del Perú.

Musselin, C. (2018). New forms of competition in higher education. Socio-Economic Review, 16(3), 657-683. https://doi.org/10.1093/ser/mwy033

Pineda, P. (2022). Capitalismo académico, oligarquía académica y los “profesores taxi” en Chile, Colombia, Alemania y Estados Unidos. En J. J. Brunner, J. Salmi y J. Labraña (Eds.), Enfoques de sociología y economía política de la educación superior: aproximaciones al capitalismo académico en América Latina (pp. 108-136). Ediciones Universidad Diego Portales.

Rhoades, G. y Slaughter, S. (2010). Capitalismo académico en la nueva economía: Retos y decisiones. Pasajes: Revista de Pensamiento Contemporáneo, 33, 42-59.

Saura, G. y Bolívar, A. (2019). Sujeto académico neoliberal: Cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(9), 5-23. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.001

Sigahi, T. A. C. F. y Saltorato, P. (2022). The rise of academic capitalism in Brazil’s higher education. Latin American Perspectives, 49(3), 66-83. https://doi.org/10.1177/0094582X211065483

Slaughter, S. y Leslie, L. (1997) Academic capitalism, politics, policies, and the entrepreneurial university. Johns Hopkins University Press.