Research and Innovation in the Development of an Educational Discipline
Keywords:
Knowledge, Discipline, Documentation, Innovation, ResearchThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
We characterize an educational discipline in terms of three forms of dissemination of knowledge: essays, research and innovation. We analyzed the content of 3,214 open access documents, published by the Colombian Mathematics Education community between 1996 and 2016. We established the model that best fits the behavior of the quantity of research, essay and innovation documents published over time and we analyzed the diachronic evolution of the proportion of each type of document. We determined if, from the diversity of its documentation, the discipline has consolidated. We found that this discipline, in Colombia, has consolidated in terms of the evolution of its documentary production. The characteristics of this evolution allow us to conjecture that the consolidation of an educational discipline implies four issues: the exponential growth in time of the documentary production of research and innovation; the increase in the proportion of research documents; the decrease in the proportion of essays; and the constant performance of the proportion of innovations. These issues show that, in the consolidation of a discipline that arises from and for practice, there is a permanent relationship between research and innovation.
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Breve CV de los/as autores/as
Paola Castro
Licenciada en Matemáticas de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Magister en Educación concentración en Educación Matemática y Doctora en Educación de la Universidad de los Andes (Colombia). Fue docente de educación básica y media durante 10 años. Gestiona el área de recursos y comunidad en UED, centro de investigación y formación en Educación Matemática. Forma parte del equipo académico de la Maestría en Educación Matemática y coordina la especialización en Educación Matemática para profesores de secundaria y media de la Facultad de Educación de la Universidad de los Andes. Es coautora de libros de texto en matemáticas y ha publicado artículos y capítulos de libros en investigación e innovación en Educación Matemática. Email: dp.castro116@uniandes.edu.co
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3333-2461
Pedro Gómez
Matemático e Ingeniero Industrial de la Universidad de los Andes, Colombia. Master of Arts en Economía por The University of Kent at Canterbury, Inglaterra; Master of Science en Lógica y Método Científico por The London School of Economics, Londres; y Diplome d’Etudes Approfondies en Sociología por la Universidad París III, París. Doctor en Matemáticas (especialidad Didáctica de la Matemática) de la Universidad de Granada, España. Director de UED, centro de investigación y formación en Educación Matemática, director de la Maestría en Educación Matemática y de las especializaciones virtuales en Educación Matemática para profesores de primaria, y secundaria y media, en la Universidad de los Andes, y colabora como profesor e investigador en la Universidad de Granada. Email: argeifontes@gmail.com
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9929-4675
Sileni-Marcela Carranza
Licenciada en Matemáticas de la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia. Fue auxiliar de investigaciones en UED, el centro de investigación y formación en Educación Matemática de la Facultad de Educación de la Universidad de los Andes. Se desempeña como docente de matemáticas en el Gimnasio Bilingüe Obregón de Bogotá. Email: sileni.carranza@hotmail.com
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5477-9078