Vol. 14 No. 4 (2016): Education in Latin America and the Caribbean. Contributions of TERCE and its Reanalysis
Articles

An Analysis of the Results of the Second and Third Regional Study Comparing and Explaining: The Argentine Case –SERCE 2006 and TERCE 2013–

Published October 1, 2016

Keywords:

 Educational evaluation, School performance, Gender, Public policy.
How to Cite
Leones, M., Baruzzi, G., Scorzo, P., & Rivas, N. (2016). An Analysis of the Results of the Second and Third Regional Study Comparing and Explaining: The Argentine Case –SERCE 2006 and TERCE 2013–. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 14(4). https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.007

Abstract

This article aims to present the main findings of the comparative results of the SERCE 2006 and the TERCE 2013, organized by the Latin - American Laboratory for Assessment of Educational Quality (LLECE) of the Regional Education Office for Latin America and the Caribbean (OREALC/UNESCO, Santiago). It will focus on school performance of students in Argentina and gender perspectives in this opportunity. To do this, the distribution of Argentine students is presented, according to their levels of performance and average scores in school years and evaluated areas, in addition, to learning results achieved by students in 3rd and 6th year of Primary Education in the areas of Language, Mathematics and Science. These data are also disaggregated by gender. Exploratory study proposed in the local context, to visualize processes and tensions within a practice that requires multiple public discussions and thoughtful looks. Some analysis of public databases of UNESCO, were made. In addition, it conducted a review of the documents published by the LLECE and other authors who investigated subjects related to this article. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cervini, R. (1999). Calidad y equidad en la educación básica de argentina, Factores Asociados al Logro Escolar, 5, Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación de la Nación.

Cervini, R. (2002). Desigualdades en el logro académico y reproducción cultural en Argentina. Un modelo de tres niveles, Revista mexicana de investigación educativa, vol. 7, N° 16, México, D.F., Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Cervini, R. (2008). Comparando la inequidad en los logros escolares de la educación primaria y secundaria en Argentina: un estudio Multinivel. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 5-21.

Cervini, R. y Dari, N. (2009). Género, escuela y logro escolar en matemática y lengua de la educación media. Estudio exploratorio basado en un modelo multinivel bivariado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(43), 1051-1078.

Cervini, R. (2012). Nivel de aprendizaje y características del alumno y de la escuela - Censo de Secundaria ONE 2010 – Matemática. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Cervini, R., Dari, N. y Quiróz, S. (2015). Género y rendimiento escolar en América Latina. Los datos del SERCE en matemática y lectura. Revista Ibero-americana de Educação, 68, 99-116.

DiNIECE (2015). Informe Nacional de Resultados. Muestra de 3º y 6º año de Educación Primaria. ONE 2013. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Formichella, M. e Ibañez Martín, M. (2014). Género e inequidad educativa: un análisis para el nivel medio en Argentina. Regional and Sectoral Economic Studies, 14(1), 195-210.

Krüger, N. (2013). Segregación social y desigualdad de logros educativos en Argentina. Education Policy Analysis Archives, 21(86), 1-24.

LLECE. (2001). Primer Estudio Internacional Comparativo sobre lenguaje, matemática y factores asociados, para alumnos del tercer y cuarto grado de la educación básica informe técnico (PERCE). Santiago: UNESCO/OREALC.

LLECE. (2008). Segundo estudio regional comparativo y explicativo (SERCE). Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Primer reporte. Santiago: UNESCO/OREALC.

LLECE. (2014). Tercer estudio regional comparativo y explicativo (TERCE). Primera Entrega de Resultados. Santiago: UNESCO/OREALC.

UNESCO. (1997). Documentos Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Marco Conceptual. Santiago: UNESCO/OREALC.

Santos, A. C. (2007). Ansiedade face aos testes, género e rendimentos académicos: Um estudo no Ensino Básico (Tesis doctoral). Universidad de Minho. Portugal.