Vol. 8 No. 5 (2010): Quality Processes
Articles

Processes Involved in School Improvement: Institutional Conditions for Improvement

Published June 28, 2016

Keywords:

Quality, Effectiveness, Change, Improvement, Equity, Innovation
How to Cite
Hernández Rivero, V. M., & Santana Bonilla, P. (2016). Processes Involved in School Improvement: Institutional Conditions for Improvement. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 8(5). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.5.002

Abstract

School effectiveness and school improvement research results have shown that certain conditions must be present for improvement processes to be developed. Ainscow et al. have identified six of such conditions. Those conditions are, in fact, processes usually present after and during the development of improvement efforts. In order to explore the presence or lack of those processes we asked teachers from 45 schools participating in a programme of school evaluation to complete Aisncow et al. (2001) scale on institutional conditions for improvement. We also gathered information about the improvement plans developed by the schools.The schools analyzed were very different but there were four of them that presented the six conditions. Coordination of activities and communication, and enquiry and reflection were the two conditions more cited by teachers as present in their schools. The encouragement of involvement and the availability of staff development opportunities were the conditions more cited by teachers as absent in their schools. Distributed school leadership revealed as a key condition because it is present in schools with four or more conditions. In conclusion, the six internal conditions for improvement could be part of an inventory of processes involved in educational institutions improvement, although some of them appear more than others in the schools sample analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiscow, M., Hopkins, D., Southworth, G., y West, M. (2001). Hacia escuelas eficaces para todos. Manual para la formación de equipos docentes. Madrid: Narcea (edición original en inglés de 1994; segunda edición de 2000).

Bolívar, A. (1996). Cultura escolar y cambio curricular. Bordón, 48 (2), 169-177. http://www.educacion.es/cide/espanol/investigacion/rieme/documentos/files/bolivar3/Bolivar3.pdf. (Consultado el 30 de abril de 2010).

Boyd, V. (1991). School Context: Bridge or Barriers to Change. http://www.sedl.org/change/school/welcome.html. (Consultado el 29 de abril de 2009).

Domingo, J., Bolívar, A., Luengo, F., Hernández, V., y García, R. (2005). Nuevas formas de asesorar y apoyar a los centros educativos. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1).

http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/Domingoetal.pdf. (Consultado el 12 de junio de 2007).

González, M.T. (2003). El liderazgo en tiempos de cambio y reformas, Organización y gestión educativa, 11(6), 4-8.

González, M.T. (2008). Diversidad e inclusión educativa: Algunas reflexiones sobre el liderazgo en el centro escolar. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad Eficacia y Cambio en Educación, 6(2) 2, pp. 82-99. http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art7.pdf. (Consultado el 30 mayo de 2009).

Hatch, T. (2009). The Outside-Inside Connection, Educational Leadership, 67(2), 16-21.

Hernández, V. (2005). Asesorando a centros educativo implicados en procesos de mejora escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1). http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/HernandezR.pdf. Consultado el 2 de mayo de 2007.

Hopkins, D. (2000). Powerful Learning, Powerful Teaching and Powerful Schools, Journal of Educational Change, 1, 135-154.

Katz, S.; Earl, L. (2010). Learning about networked learning communities, School Effectiveness and School Improvement, 21(1), 27-51.

León, M. (s.f). Factores contrarios a la mejora continua y qué hacer para superarlos. http://www.estrucplan.com.ar/producciones/entrega.asp?identrega=841. (Consultado el 4 de abril de 2010).

Louis, K. y Miles, M. (1990). Improving the Urban High School. What Works and Why. New York: Teachers College Press.

Moliner, O. (2008). Condiciones, Procesos y Circunstancias que Permiten Avanzar Hacia la Inclusión Educativa: Retomando las Aportaciones de la Experiencia Canadiense. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), pp. 27-44.

http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art3.pdf. (Consultado el 30 de abril de 2010).

Muijs, D. (2003). La mejora y la eficacia de las escuelas en zonas desfavorecidas: resumen de resultados de investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2). http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n2/Muijs.pdf. (Consultado el 30 de abril de 2010).

Murillo, J. (2006). Una Dirección Escolar para el Cambio: del Liderazgo Transformacional al Liderazgo Distribuido. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4e), pp. 11-24. http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2.pdf. (Consultado el Consultado el 30 de abril de 2010).

Murillo J., Krichesky G., Castro, A. y Hernández, R. (2010). Liderazgo para la inclusión escolar y la justicia social. Aportaciones de la investigación. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 4(1), pp. 169-186. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol4-num1/art8.pdf. (Consultado el 30 de abril de 2010).

Phillips, J. (2003). Poweful Learning: Creating Learning Communities in Urban School Reform, Journal of Curriculum and Supervision, 18(3), 240-258.

Purkey, S. & Smith, S. (1983). Effective Schools: A review. The Elementary School Journal, 83, pp. 412-452.

Sancho, J., Hernández, F., Carbonell, J. Tort, A., Sánchez-Cortés, E. y Simó, N. (1993) Aprendiendo de las innovaciones en los centros: la perspectiva interpretativa de investigación aplicada a tres estudios de casos. Madrid: CIDE/Ministerio de Educación y Ciencia.

Santana, P., Hernández, V., Leal, E., Núñez, J., Quesada, C., Vega, A., Gobantes, J., y Oramas, J. (2008). Análisis del impacto de los procesos de evaluación externa en los centros escolares de Canarias: su incidencia en la organización escolar, el aprendizaje del alumnado y la atención al alumnado en riesgo de exclusión social. Informe Final. La Laguna: Dpto. de Didáctica e Investigación Educativa, Universidad de La Laguna.

Sakaki, T. and Takeaki, N. (1990). The conditions of school improvement by results of investigation about school improvement. School Administration, 35(4), pp. 4-36.

Stukalina, Y. (2010) The Management of Integrated Educational Environment Resources: the factors to be considered, European Journal o Education, Research, development and Policy, 45(2), 345-351.

Zorrilla, M. y Ruíz, G. (2007). Validación de un modelo de Mejora de la Eficacia Escolar en Iberoamérica. Factores de la escuela: cultura para la mejora. El caso de México. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5e), pp. 200-204. http://www.rinace.net/arts/vol5num5e/art26.pdf. (Consultado el 30 de abril de 2010).