Vol. 14 No. 1 (2016)
Articles

Strengthening Reading-written Processes in Early Childhood through Blended-learning

Jenny Zoraida Mora Reyes
Colegio Alexander Fleming IED
Sandra Patricia Morales Rivera
Colegio Técnico Palermo IED
Published January 1, 2016

Keywords:

Reading, Writing, B-learning, Innovation, Early childhood.
How to Cite
Mora Reyes, J. Z., & Morales Rivera, S. P. (2016). Strengthening Reading-written Processes in Early Childhood through Blended-learning. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 14(1). https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.007

Abstract

In this innovation was intended to offer an alternative to meaningful work in an environment of classroom learning, strengthened through virtual space, better know as b-learning, which took place in an educational institution in Bogotá (Colombia), with preschool students or early childhood, whose objective was to strengthen their reading–writing skills, seeking development and approach to them. To do this, we designed and evaluated this innovation project with observational instruments and the recognition of previous skills against readiness in reading - writing activities, additional a family interview, instruments that allowed prove, empirically performed, the academic and motivational profit of this learning model in early childhood students, and additional to involve the family in the training process. Throughout the study we found that students in early childhood strengthened the processes of reading, writing and oral communication, and found difficulties with acces to computers, tutor commitment to the accompaniment, and presentation of at home work evidence from some students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtín, M. (1998). Estética de la educación verbal. México: Siglo XXI.

Carbonell, T. (2002).La aventura de innovar. Madrid: Morata.

Coaten, N. y Marsh, G.E. (2003). Blended e-learning. Recuperado de http://www.educaweb.com/

Dubois, M.E. (1991). El proceso de la lectura: de la teoría a la práctica. Buenos Aires: Aique.

Dziuban, C.D., Hartman, J.L. y Moskal, P.D. (2004) Blendedlearning educause center for applied research. Recuperado de https://net.educause.edu/

Escorsa, P. (1997). Tecnología e innovación en la empresa. Dirección y gestión. Madrid: Editorial UPC.

Ferreiro, E. (1999). Cultura escrita y educación. México: Fondo de Cultura Económica.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (2003). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.

Garrison R. y Kanuka H. (2004). Blendedlearning: uncovering its transformative potential in highereducation. 2nd Quarter Journal, 7(2), 95–125.

Herold, B. (2014). Flexible classrooms: blendedlearning 2.0? Recuperado de: http:// ww.blendedlearningnow.com/

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Paniagua, C. (2013). Tecnología en preescolar: de las iniciativas autogestionadas al diseño de aplicaciones educativas. Edutec Costa Rica, 37, 1-13.

Pérez Gómez. L.C. (2013). Medialab Eafit, un ejemplo de innovación educativa. Ruta Medellín. Recuperado de: http://www.rutanmedellin.org/index.php/es/noticias/item/medialab-eafit-un-ejemplo-de-innovacion-educativa

Ramírez, M.S. (2011). Transformando ambientes de aprendizaje en la básica, educación con recursos educativos abiertos. México: Editorial Tecnológico de Monterrey.

Ramírez, M.S. (2012). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes innovadores. México: Editorial Tecnológico de Monterrey.

Ramírez, M.S. y Burgos, J.V. (2010). Recursos educativos abiertos enriquecidos con tecnologías: innovación en la práctica educativa. México: Tecnológico de Monterrey.

Rodríguez, D. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: Una aproximación teórica. Educar, 37, 25-39.

Solano, O. (2013). El aprendizaje combinado y el desarrollo de las habilidades requeridas para la comunicación escrita. Revista Educare, 17(3), 15-34.

Stake, R. (2004). Investigación con estudio de casos. Barcelona: Morata.

Tait, A. (1999). The convergence of distance and conventional education. Some implications for policy. The convergence of distance and conventional education. Pattenrs of flexibility for the individual learner. Nueva York: Routledge.

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: UNESCO.

Villareal, O.J. (2011). Propuesta a niños de preescolar de la institución educativa distrital Floridablanca para el aprendizaje de valores mediante ambientes virtuales. Recuperado de: http://repository.uniminuto.edu:8080/