No. 10 (2017): Revista Historia Autónoma
Artículos

Historical Science and the Royal Academy during the Spanish Age of Enlightenment: The Rise of the Collective Author

Teresa Nava Rodríguez
Universidad Complutense de Madrid
Published March 30, 2017
How to Cite
Nava Rodríguez, T. (2017). Historical Science and the Royal Academy during the Spanish Age of Enlightenment: The Rise of the Collective Author. Revista Historia Autónoma, (10), 67–85. https://doi.org/10.15366/rha2017.10.004

Abstract

The concept of “shadow author” enables different approaches, from perspectives which question the presence or absence of an individual author in relation with his work, to reflections on a collective authorship that allows the presence of the author in multiple forms. Our proposal focuses on the erudition work, criticism and retrieval of historical sources performed in the 18th century in Spain. Many clerics and seculars, scholars or amateurs, statesmen or mere advantaged scribblers assumed the role of shadow authors and contributed to a collective effort of national renewal featured by the struggle between tradition and innovation. The new rulers led the reformist agenda program with the collaboration of literates and of certain institutions created to foster progress and common good, among them the Royal Academies. Our work will concentrate on the projects of compilation of historical sources that were promoted within the Royal Academy of History. Dictionaries, repertoires and instrumental collections approach us to the nature, justification, objectives and milestones of a collective authorship model that half-hidden, certainly represents the cultural practices of the Spanish Age of Enlightenment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Piñal, Francisco, “Las Academias del siglo XVIII como centros de investigación”, en Di Pinto, Mario (ed.), I Borbone di Napoli e i Borbone di España. Un bilancio storiografico, vol. 2, Nápoles, Guida Editore, 1985, pp. 391-404.

Álvarez Barrientos, Joaquín, La República de las Letras en la España del siglo XVIII, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1995.

Astigarraga, Jesús (ed.), The Spanish Enlightenment revisited, Oxford, Voltaire Foundation, 2015.

Barret-Kriegel, Blandine, Les Acádemies de l’Histoire, Paris, Presses Universitaires de France, 1988.

Contreras Miguel, Remedios, “Archivo y Biblioteca de la Real Academia de la Historia”, en Boletín de la Real Academia de la Historia, 179 (1982), pp. 365-384.

Everson, Jane E. et al. (eds.), The Italian Academies 1525-1700: Networks of Culture, Innovation and Dissent, Oxford, Legenda, 2016.

Feijoo, Fray Benito, Teatro Crítico Universal, Madrid, Joaquín Ibarra, 1778.

Foucault, Michel, “¿Qué es un autor?”, en Litoral, 9 (1983), pp. 35-71.

Hazard, Paul, La crisis de la conciencia europea (1680-1715), Madrid, Pegaso, 1952.

Hurel, Daniel-Odon y Gerard Laudin (dirs.), Académies et sociétés savantes en Europe (1650-1800), Paris, Honoré Champion, 2000.

Jover Zamora, José María (dir.), Historia de España. La época de los primeros Borbones, vol. I: La cultura española entre el Barroco y la Ilustración (1680-1759), Madrid, Espasa-Calpe, 1985.

Le Guellec, Maud (ed.), El autor oculto en la literatura española, Madrid, Casa de Velázquez, 2014.

Maier Allende, Jorge y Martín Almagro Gorbea, “La Real Academia de la Historia y la arqueología española en el siglo XVIII”, en Beltrán Fortes, José et al. (eds.), Illuminismo e ilustración: le antichità e i loro protagonisti in Spagna e in Italia nel XVIII secolo, Roma, L’Erma, 2003, pp. 1-28.

Marañón, Gregorio, “Nuestro siglo XVIII y las Academias”, en Marañón, Gregorio, Vida e Historia, Buenos Aires, Espasa-Calpe, 1941.

Maravall, José Antonio, “Mentalidad burguesa e idea de la Historia en el siglo XVIII”, en Revista de Occidente, 107 (1972), pp. 250-286.

Mestre Sanchís, Antonio, Historia, fueros y actitudes políticas. Mayans y la historiografía del siglo XVIII, Valencia, Publicaciones del Ayuntamiento de Oliva, 1970.

Mestre Sanchís, Antonio, Despotismo e Ilustración en España. Mayans y la España de la Ilustración, Barcelona, Ariel, 1976.

Mestre Sanchís, Antonio, Apología y crítica de España en el siglo XVIII, Madrid, Marcial Pons, 2003.

Michaux, Gérard, “Naissance et développement des académies en France aux XVIIe et XVIIIe siècles”, en Mémoires de l'Académie nationale de Metz, Metz, 2007, pp. 73-86.

Nava Rodríguez, Teresa, “La Real Academia de la Historia como modelo de unión formal entre el Estado y la cultura (1735-1792)”, en Cuadernos de Historia Moderna y Contemporánea, 8 (1987), pp. 127-156.

Nava Rodríguez, Teresa, Reformismo ilustrado y americanismo: la Real Academia de la Historia, 1735-1792, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 1989.

Reyes Cano, Rogelio y Enriqueta Vila Vilar (eds.), El mundo de las Academias, del ayer al hoy, Sevilla, Real Academia Sevillana de Buenas Letras, 2003.

Rumeu de Armas, Antonio, La Real Academia de la Historia, Madrid, Real Academia de la Historia, 2001.

Sempere y Guarinos, Juan, Ensayo de una Biblioteca Española de los mejores escritores del reinado de Carlos III, Madrid, Imprenta Real, 1785.

Velasco Moreno, Eva, La Real Academia de la Historia en el siglo XVIII. Una institución de sociabilidad, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2000.

Velázquez, Luis José, Viaje de las Antigüedades de España (1752-1765), Madrid, Real Academia de la Historia, 2015.