No. 18 (2021): Revista Historia Autónoma
Artículos

Dancing in the Museo Reina Sofía. The Judson Dance Theater, beyond minimalist dance

Blanca Molina Olmos
Independiente
Portada del número 18 de la Revista Historia Autónoma
Published March 31, 2021

Keywords:

Dance, Museum, MNCARS, Judson Dance Theatre
How to Cite
Molina Olmos, B. (2021). Dancing in the Museo Reina Sofía. The Judson Dance Theater, beyond minimalist dance. Revista Historia Autónoma, (18), 183–201. https://doi.org/10.15366/rha2021.18.010

Abstract

Once known the way in which dance has been introduced in various museums on the international scene, as well as the texts, exhibition proposals or other initiatives that reflect on the role that dance in relation to the white cube, it becomes urgent to explore the Spanish context, marked by a long absence and scarcity of sources. Thus, this paper presents a first approach to the processes of musealization of dance in Spain.

To do this, it explores how dance has been introduced into the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, delves into its management in the area of collections and takes as its object of study Room 104.04, Performance and Interaction as an object of study. Judson Dance Theater, part of Collection 3: From revolt to postmodernity (1962-1982).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Simó, Natalia, entrevista realizada por Blanca Molina Olmos, Murcia-Madrid, 13 de julio de 2020.

Archivo ARTEA, Écija, Amparo, “El espectador minimalista”, 2011. «https://n9.cl/1dqs4» [consultado el 27 de junio de 2020].

Banes, Sally, “Gulliver’s Hamburger. Defamiliarization and the Ordinary in the 1960s Avant-Garde”, en Banes, Sally (ed.), Reinventing dance in the 1960’s: Everything was Possible, Wisconsin, The University of Wisconsin Press, 2003, pp. 3-23.

Banes, Sally, Terpsichore in Sneakers: Post-modern Dance, Wesleyan, University Press, 2011.

Bishop, Claire, “The Perils and Possibilities of Dance in the Museum: Tate, MoMA and Whitney”, en Dance Research Journal, 46 (2014), pp. 62–76. https://doi.org/10.1017/S0149767714000497

Borja-Villel, Manuel J. et al., La colección. Parte II, Claves de lectura, Madrid- Barcelona, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía- Ediciones de La Central, 2013.

Fried, Michael, “Arte y objetualidad” (1967), traducido por Benavente, Carolina, Brevis, Macarena y Cortés, Carolina en Escáner cultural, 147 (2012), pp. 1-21. «http://revista.escaner.cl/node/6187» [consultado el 25 de agosto de 2020].

Hinojosa Martínez, Lola, “Museo y acontecimiento/Museum and Event”, en Anuario del Departamento de historia y Teoría del Arte, 26 (2014), pp. 21-28. https://doi.org/10.15366/anuario2014.26

Hinojosa Martínez, Lola, “Objetualizar la experiencia, historiar la ausencia. Notas sobre performance y museos”, en Albarrán, Juan e Iñaki Estella (eds.), Llámalo performance: historia, disciplina y recepción, Madrid, Brumaria, 2015, pp. 23-47.

Hinojosa Martínez, Lola, entrevista realizada por Blanca Molina Olmos, Murcia-Madrid, 30 de junio de 2020.

Janevski, Ana, Thomas J. Lax (eds.) et al., The Judson Dance Theater: The Work is never done, catálogo de la exposición (Nueva York, MoMA, del 16 de septiembre de 2018 al 3 de febrero de 2019), Nueva York, 2018,

Jones, Amelia, “Presence in Absentia. Experiencing Performance as Documentation”, en Art Journal, 56 (1997), pp. 11-18. https://doi.org/10.2307/777715

Kirby, Michael, “Post-Modern Dance Issue: An Introduction”, en The Drama Review, 19 (1975), p. 3-4. «http://www.jstor.org/stable/1144960» [consultado el 11 de junio de 2020].

Krauss, Rosalind, Pasajes de la escultura moderna, Madrid, Akal, 2002.

Lepecki, André, Agotar la danza. Performance y política del movimiento, Madrid-Barcelona, Centro Coreográfico Gallego, Mercat de les Flors, Aula de Danza Estrella Casero, Universidad de Alcalá, 2008.

Lepecki, André, “Introduction//Dance as a practice of contemporaneity”, en Lepecki, André (ed.), Dance, Londres, Whitechapel Gallery, 2012, pp. 14-23.

Lepecki, André, “El cuerpo como archivo: El deseo de Recreación y las supervivencias de las danzas”, en De Naverán, Isabel y Amparo Écija (eds.), Lecturas sobre danza y Coreografía, Madrid, Artea, 2013, pp. 59-81.

Lippard, Lucy, “La abstracción excéntrica”, en Art International, 10 (1966), pp. 34-40.

Morris, Robert, Continuous Project Altered Daily: The writings of Robert Morris, Londres, The MIT Press Cambridge, 1993, pp. 263-265.

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, “Memoria de Actividades 2008”. «https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades» [consultado el 15 de mayo de 2020].

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, “Memoria de Actividades 2009”. «https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades» [consultado el 17 de mayo de 2020].

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, “Memoria de Actividades 2010”. «https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades» [consultado el 22 de mayo de 2020].

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, “Memoria de Actividades 2011”. «https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades» [consultado el 22 de mayo de 2020].

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, “Memoria de Actividades 2015”. «https://www.museoreinasofia.es/museo/memoria-actividades » [consultado el 17 de mayo de 2020].

Museo Reina Sofía, “Sala 104.04, Performance e Interacción. Judson Dance Theater”, «https://www.museoreinasofia.es/coleccion/sala/sala-10404» [consultado el 23 de junio de 2020].

Pérez Royo, Victoria, “Danza en contexto. Una introducción”, en Pérez Royo, Victoria (ed.), ¡A bailar a la calle!: danza contemporánea, espacio público y arquitectura, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2008, pp. 13-65.

Rainer, Yvonne, “A Quasi Survey of Some ‘Minima¬list’ Tendencies in the Quantitatively Minimal Dance Activitiy Midst the Plethora or an Analysis of Trio A”, en Battcock, Gregory (ed.), Minimal Art: A Critical Anthology, Nueva York, E. P. Dutton & Co, 1968, pp. 290-299.

Rainer, Yvonne, “Some Retrospective Notes on a Dance for 10 People and 12 Mattresses Called `Parts of Some Sextets´, Performed at the Wadsworth Atheneum, Hartford, Connecticut, and Judson Memorial Church, New York, in March, 1965”, en The Tulane Drama Review, 2 (1965), pp. 168-178. https://doi.org/10.2307/1125242

Sánchez, José A. y Zara R. Prieto, Teatro. Itinerarios por la colección, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010.

Schneider, Rebecca, “Los restos de lo escénico (reelaboración)”, en De Naverán, Isabel (ed.), Hacer historia, reflexiones desde la práctica de la danza, La Coruña-Barcelona: Centro Coreográfico Galego, Institut del Teatre Mercat de les Flors, 2010, pp. 171-198.

Schneider, Rebecca, Performing Remains: Art and war in times of theatrical reenactment. Londres, Routledge, 2011. https://doi.org/10.4324/9780203852873

Shirley Dai, Lu, Dancing and Drawing in Trisha Brown’s Work: A Conversation Between Choreography and Visual Art, tesis doctoral, Barnard College, 2016.

Valencia Plaza, “Manuel Borja-Villel, entrevista realizada por Carlos Garsán”, «https://valenciaplaza.com/manuel-borja-villel-ya-no-es-importante-poseer-todas-las-cosas-sino-generar-relatos» [consultado el 21 de junio de 2020].