No. 36 (2005): La comprensión de los libros de texto de ciencias
ARTÍCULOS

Los libros de texto de ciencias: ¿son como deberían ser?

María Helena Caldeira
Universidade de Coimbra
Published February 14, 2017
How to Cite
Caldeira, M. H. (2017). Los libros de texto de ciencias: ¿son como deberían ser?. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (36). Retrieved from https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7240

Abstract

En este artículo se plantea la pregunta siguiente: ¿cómo se caracteriza un buen libro de texto de ciencias? Para contestarla se analizan algunos aspectos de los libros de texto a la luz de las investigaciones en didáctica de las ciencias. Entre estos aspectos se encuentran la forma en que se presenta la naturaleza de la ciencia, la atención que se presta a las ideas alternativas de los estudiantes, o características del contenido como las actividades que se incorporan o la utilización de modelos y analogías. Sobre la base de este análisis se hace un conjunto de recomendaciones para un mejor diseño de los libros de texto de ciencias.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTERS, B. J. (1997). Whose Nature of Science? Journal of Research in Science Teaching, 34, 39-55.

BAKER, D. R. y PIBURN, M. D. (1990). Teachers perceptions of the effects of a scientific literary course on subsequent learning in Biology. Journal of Research in Science Teaching, 27, 477-491.

BARROW, L. H. (1990). Elementary Science Textbooks and Potential Magnet Misconceptions. School Science and Mathematics, 90, 716-723.

BAUMAN, R. P. (1992a). Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong. The Physics Teacher, 30, 264-268.

BAUMAN, R. P. (1992 b). Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong. The Physics Teacher, 30, 353-356.

BAUMAN, R. P. (1992 c). Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong. The Physics Teacher, 30, 402-407.

BHUSHAN, N., y ROSENFELD, S. (1995). Metaphorical Models in Chemistry. Journal of Chemical Education, 72 (7) 78-582.

BORSESE, A. (2000). El lenguaje de la Química y la enseñanza de las ciencias. Alambique, 12, 33-41.

BRINCONES, I. (1999). El uso de la estrategia de resolución de problemas por alumnos de educación secundaria. Aspectos Didácticos de Física y Química (Física), 8. Universidade de Zaragoza: I.C.E.

BURBULES, N. C., CHAMPAIGN, U. y LINN, M. C. (1991). Science Education and philosophy of science: congruence or contradiction? International Journal of Science Education, 13, 227-241.

CACHAPUZ, A. (1989). Linguagem Metafórica y Ensino das Ciências. Revista Portuguesa de Educação, 2 (3) 117-129.

CACHAPUZ, A. PRAIA, J. y JORGE, M. (2000). Ciência, Educação em Ciência e Ensino das Ciências. Instituto de Inovação educacional. Lisboa: Ministério da Educação.

CAREY, S., EVANS, R., HONDA, M., JAY, E. y UNGER, C.(1989). “An Experiment is when you try it and see if it works”: a study of grade 7 students’ understanding of the construction of scientific knowledge. International Journal of Science Education, 11, Special Issue, 514-529.

CHIANG-SOONG, B. y YAGER, R. E. (1993). The Inclusion of STS Material in the Most Frequenly Used Secondary Science Textbooks in U. S., Journal of Research in Science Teaching, 30, 339-349.

CHIAPPPETTA, E. L., FILLMAN, G. J. y SETHNA, D. A. (1991). A Quantitative Analysis of High School Chemistry Textbooks for Scientific Literacy Themes and Expository Learning Aids. Journal of

Research in Science Teaching, 28, 939-951.

CHIAPPPETTA, E. L., SETHNA, G. J. y FILLMAN, D. A. (1993). Do Middle School Life Science Textbooks Provide a Balance of Scientific Literacy Themes? Journal of Research in Science Teaching, 30, 787-797.

CHO, H., KAHLE, J. B. y NORDLAND, F. H. (1985). An investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Education, 69 (5), 707-719.

CONCARI, S. B., POZO, R. L. y GIORGI, S. M. (1999). Un estudio sobre el rozamiento en libros de Física de nivel universitario. Enseñanza de las Ciencias, 17 (2), 273-280.

CUNHA, A., y CALDAS, H. (2000). Sentido das Forças de Atrito y os Livros de 8ª Série. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 17(1), 7-21.

DAGHER, Z. R. (1995). Review of Studies on the Effectiveness of Instructional Analogies in Science Education. Science Education, 79 (3), 295-312.

DALL’ALBA, G., WALSH, E., BOWDEN, J., MARTIN, E., MASTERS, G., RAMSDEN, P. y STEPHANOU, A. (1993). Textbooks treatments and Students’ Understanding of Acceleration. Journal of Research in

Science Teaching, 30, 621-635.

DE JONG, M. (1988). Physics in Elementary School Textbooks. The Physics Teacher, April, 218.

DREYFUS, A. (1992). Content analysis of school textbooks: the case of a technology-oriented curriculum. International Journal of Science Education, 14 (1), 3-12.

FENSHAM, P. J. y KASS, H. (1988). Inconsistent or Discrepant Events in Science Instruction. Studies in Science Education, 15, 1-6.

GALLAGHER, J. J. (1991). Prospective and Practicing Secondary Scholl Science Teachers’ Knowledge and Beliefs about the Philosophy of Science. Science Education, 75 (1), 121-133.

GASKINS, I. W. y GUTHRIE, J. T. (1994). Integrating instruction of science, reading and writing: goals, teacher development, and assessment. Journal of Research in Science Teaching, 31, 1039-1056.

GERMANN, P. J., HASKINS, S. y AULS, S. (1996). Analysis of Nine High School Biology Laboratory Manuals: Promoting Scientific Inquiry. Journal of Research in Science Teaching, 33, 475-499.

GIL, D., DUMAS-CARRÉ, A., CAILLOT, M. y MARTÍNEZ TORREGROSA, J. (1990). Paper and pencil problem solving in the physical sciences as an activity of research. Studies in Science Education, 18, 137-151.

GIL, D., CARRASCOSA, J., FURIÓ, C. y TORREGROSA, J. M. (1991). La Enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona: Institut de Fiències de l’Educació.

GIL PÉREZ, D., FURIÓ MÁS, C., VALDÉS, P., SALINAS, J., TORREGROSA, J., GUISASOLA, J., GONZÁLEZ, E., DUMASCARRÉ,

A., GOFFARD, M. y PESSOA DE CARVALHO, A. M. (1999). ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio? Enseñanza de las Ciencias, 17 (2), 311-320.

GUZZETTI, B. J., SNYDER, T. E., GLASS, G. V. y GAMAS, W. S. (1993). Promoting conceptual change in science: A comparative meta-analysis of instructional interventions from reading education

and science education. Reading Research Quarterly, 28, 117-159.

HYND, C. R., MCWHORTER, J. Y., PHARES, V. L. y SUTTLES, C. W. (1994). The role of instructional variables in conceptual change in high school physics topics. Journal of Research in Science Teaching,

(9), 933 - 946.

HODSON, D. (1986). The nature of scientific observation. School Science Review, Sept 86, 17-29.

HUBISZ, J. L. (2001). Report on a Study of Middle School Physical Science Textbooks. The Physics Teacher, 39, 304-309.

IONA, M. (1987). “Why Johnny can’t learn physics from textbooks I have known”, Mario Iona’s acceptance speech for the Millikan Lecture Award presented by American Association of Physics Teachers, Columbus, Ohio, 26 June 1986. Am. J. Phys. 55(4) 299-307.

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (1994). Teaching evolution and natural selection: A look at textbooks and teachers. Journal of Research in Science Teaching, 31, 519-535.

JIMÉNEZ, J. D., PRIETO, R. H. y PERALES, F. J. (1997). Análisis de los modelos y los grafismos utilizados en los libros de texto. Alambique, 11, 75-85.

KEYS, C. W. (1994). The development of scientific reasoning skill in conjunction with collaborative writing assignments: an interpretive study of six ninth-grade students. Journal of Research in Science Teaching, 31, 1003-1022.

KUHN, T. S. (1969). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

LEDERMAN, N. G. (1992). Students’ and Teachers’ Conceptions of the Natures of Science: a Review of the Research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-359.

LEHRMAN, R. L. (1982). Confused physics: a tutorial critique. The Physics Teacher, Nov. 519-523.

LLORENS, J. A., DE JAIME, M. C. y LLOPIS, R. (1989) La función del lenguaje en un enfoque constructivista del aprendizaje de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 7, 111-119.

LOPES, B. y COSTA, N. (1996). Modelo de Enseñanza-Aprendizaje Centrado en la Resolución de Problemas: Fundamentación, Presentación y Implicaciones Educativas Enseñanza de las

Ciencias, 14 (1), 45-61.

MARTINS, I. (ed.) (2000). O Movimento CTS na Península Ibérica. Universidade de Aveiro. Departamento de Didáctica y Tecnologia Educativa.

MATHEWS, M. R. (1994). Historia, Filosofía y Enseñanza de las Ciencias: la aproximación actual. Enseñanza de las Ciencias, 12 (2), 255-277.

MEMBIELA IGLESIA, P. (1997). Una Revisión del Movimiento Educativo Ciencia-Tecnología-Sociedad. Enseñanza de las Ciencias, 15 (1), 51-57.

MICHINEL MACHADO, J. L. y D’ALESSANDRO MARTÍNEZ, A. (1994). El concepto de energía en los libros de textos: de las concepciones previas a la propuesta de un nuevo sublenguaje. Enseñanza de las Ciencias, 12, 369-380.

MONK, M. y OSBORNE, J. (1997). Placing history and philosophy of science on the curriculum: a model for the development of pedagogy. Science Education, 81, 405-424.

OTERO, J. (1985). Assimilation problems in traditional representations of scientific knowledge. European Journal of Science Education, 7, 4, 361-369.

OTERO, J. (1989). La producción y la comprensión de la ciencia: la elaboración en el aprendizaje de la ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias, 7, 3, 223-228.

OTERO, J. (1998). Influence of knowledge activation and context on comprehension monitoring of science texts. En D. Hacker, J. Dunlosky, A. Graesser (eds.). Metacognition in Educational Theory and Practice, 145-164. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.

PEREZ DE EULATE, L., LLORENTE, E., y ANDRIEU, A. (1999). Las imágenes de Digestión y Excreción en los Textos de Primaria. Enseñanza de las Ciencias, 17 (2), 165-178.

POSADA, J. M. (1999). The presentation of metallic bonding in high school Science textbooks during three decades: Science Educational Reforms and Substantive Changes of Tendencies.

Science Education, 83, 423-447.

PIZZINI, E. L., SHEPARDSON, D. P. y ABELL, S. K. (1991). The inquiry level of junior high activities: implications to science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 28, 111-121.

REIF, F. y LARKIN, J. H. (1991) Cognition in Scientific and Everyday Domains: Comparison and Learning Implications. Journal of Research in Science Teaching, 28, 733-760.

RENNER, J. W., ABRAHAM, M. R., GRZBOWSKI, E. B. y MAREK, E. A. (1990). Understandings and Misunderstandings of Eight Graders of Four Physics Concepts Found in Textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 27, 3-54.

SÁNCHEZ, G. y VALCÁRCEL, M. V. (1999). Science Teachers’ Views and Practices in Planning for Teaching. Journal of Research in Science Teaching, 36, 493-513.

SHILAND, T. W. (1997). Quantum Mechanics and Conceptual Change in High School Chemistry Textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 7, 14-20.

SLISKO, J., y DYKSTRA, JR. D. I. (1997). The Role of Scientific Terminology in Research and Teaching: Is Something Important Missing? Journal of Research in Science Teaching, 34, 655-660.

SLISKO, J. (2000). Los mitos mas populares de la física escolar. La parte I: Trayectorias erróneas de tres chorros de agua. Alambique, 25, 95-102.

SOLBES, J. y VILCHES, A. (1989). Interacciones Ciencia / Técnica / Sociedad: Un Instrumento de Cambio Actitudinal. Enseñanza de LAS CIENCIAS, 12, 369-380.

SOLOMON, J., DUVEEN, J., SCOTT, L. y MCCARTHY, S. M. (1992). Teaching About the Nature of Science through History: Action Research in the Classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29, 409-421.

SOLOMON, J. y AIKENHEAD, G. (1994). STS in Education. Columbia University, N.Y.: Teachers College Press.

SONGER, N. B. y LINN, M. C. (1991). How Do Students’Views of Science Influence Knowledge Integration? Journal of Research in Science Teaching, 28, 761-784.

STAVER, J. R y LUMPE, A. T. (1993) A content analysis of the presentation of the mole concept in Chemistry textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 30, 321-337.

STINNER, A. (1992). Science Textbooks and Science Teaching: From Logic to Evidence Science Education, 76 (1), 1-16.

STELLA MARIS, I. y GURIDI, V. M. (1999). El Quehacer Científico versus el Quehacer Áulico. Buscando los rasgos del quehacer científico en libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, 17, 281-290.

TAMIR, P., y GARCÍA, M. P. (1992). Characteristics of laboratory exercises included in science textbooks in Catalonia (Spain). Int. J. Sci. Educ., 14, 381-392.

THIELE, R. B., y TREAGUST, D. F. (1995). Analogies in chemistry books. International Journal of Science Education, 17 (6), 783-95.

WANDERSEE, J. (1986). Can the history of science help science educators anticipate student’s misconceptions? Journal of Research in Science Teaching, 23, 581-597.

YAGER, R. E. (1996) (ed.) Science/Technology/Society:As reform in Science education. New York: State University of New York Press.

YORE, L. D. (1991) Secondary Science Teachers’ and Beliefs about Science Reading and Science Textbooks, Journal of Research in Science Teaching, 28, 55-72.