No. 53 (2021)
Articles

The Future is in Hollywood Romantic Comedy: Manuel Romero’s Modern Girls

Iván Morales
Universidad de Buenos Aires
Bio
Portada del número 53 de la revista Secuencias
Published October 1, 2021

Keywords:

romantic comedy, modern girl, gender and class, Argentine cinema
How to Cite
Morales, I. . (2021). The Future is in Hollywood Romantic Comedy: Manuel Romero’s Modern Girls. Secuencias, (53), 49–76. https://doi.org/10.15366/secuencias2021.53.005

Abstract

In this article, I study a group of films directed by Manuel Romero between 1938 and 1942 where he appropriated Hollywood romantic comedy to incorporate the figure of the modern girl into Argentine cinema. Close to the unruly heroine of the screwball comedy (a genre that, precisely, stands out for having independent women as protagonists), the modern girl of Romero has a destabilizing personality that allows her to alter fixed roles of class, gender, and national identity, moving herself freely among rich and poor, men and women, Argentine and cosmopolitan customs. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armus, Diego, «El viaje al Centro. Tísicas, costureritas y milonguitas en Buenos Aires, 1910-1940» (Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, vol. 3, n° 22, 2000), pp. 101-124.

Ballent, Anahí y Gorelik, Adrián, «País urbano o país rural: La modernización territorial y la crisis», en Alejandro Cataruzza (dir.), Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política (1930-1943) (Buenos Aires, Sudamericana, 2001), pp. 143-200.

Barrancos, Dora, Mujeres en la sociedad argentina. Una historia de cinco siglos (Buenos Aires, Sudamericana, 2007).

Bontempo, María Paula y Queirolo, Graciela, «Las chicas modernas se emplean como dactilógrafas» (Bicentenario. Revista de Historia de Chile y América, vol. 11, n° 2, 2012), pp. 51-76.

Capra, Frank, The Name above the Title (Nueva York, Macmillan, 1971).

Cavell, Stanley, La búsqueda de la felicidad. La comedia de enredo matrimonial en Hollywood (Barcelona, Paidós, ([1981] 1999).

Frye, Northrop, «The Argument of Comedy», en Paul Lauter (ed.), Theories of Comedy (Nueva York, Anchor, [1948] 1964), pp. 450-460.

Gil Mariño, Cecilia, «Una industria de “lo nuestro”. Gestos antiimperialistas en el proceso de nacionalización de los cines argentino y brasileño en los primeros años del sonoro» (Foros del Programa Interuniversitario de Historia Politica, nº 6, 2017). Disponible en: <http://www.historiapolitica.com> (10/08/2020).

Giltre, Kathrina, Hollywood Romantic Comedy: States of the Union, 1934-1965 (Manchester, Manchester University Press, 2006).

Karush, Matthew, Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946) (Buenos Aires, Ariel, 2013).

Kelly Hopfenblatt, Alejandro, Modernidad y teléfonos blancos. La comedia burguesa en el cine argentino de los años 40 (Buenos Aires, Ciccus, 2019).

Lent, Tina Olsen, «Romantic Love and Friendship: The Redefinition of Gender Relations in Screwball Comedy», en Kristine Brunovska Karnick y Henry Jenkins (eds.), Classical Hollywood Comedy (Nueva York, American Film Institute, 1995), pp. 314- 331.

Lobato, Mirta Zaida, Historia de las trabajadoras en la Argentina (1869-1960) (Buenos Aires, Edhasa, 2007).

Mizejewski, Linda, It Happened One Night (Malden, Wiley-Blackwell, 2010).

Montaldo, Graciela, Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en Argentina (Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2016).

Morgenfeld, Leandro, Vecinos en conflicto. Argentina y Estados Unidos en las Conferencias Panamericanas (1880-1955) (Buenos Aires, Continente, 2011).

Nari, Marcela, Políticas de maternidad y maternalismo político. Buenos Aires, 1890-1940 (Buenos Aires, Biblos, 2004).

Queirolo, Graciela, «Vendedoras: género y trabajo en el sector comercial (Buenos Aires, 1910-1950)» (Estudos Feministas, vol. 22, n° 1, 2014), pp. 29-50.

Quinziano, Pascual, «La comedia. Un género impuro», en Sergio Wolf (comp.), Cine Argentino. La otra historia (Buenos Aires, Ediciones Letra Buena, 1992), pp. 129-146.

Rogin, Michael, «How the Working Class Saved Capitalism: The New Labor History and The Devil and Miss Jones» (The Journal of American History, 89:1, 2002),

pp. 87-114.

Rowe, Kathleen, The Unruly Woman: Gender and the Genres of Laughter (Austin, University of Texas Press, 1995).

Schwarzböck, Silvia, «Lejos de Harvard. Sobre la filosofía del cine de Stanley Cavell» (Kilometro 111, n° 7, 2008), pp. 9-36.

Sikov, Ed, Screwball: Hollywood’s Madcap Romantic Comedies (Nueva York, Crown Publishers, 1989).

Tossounian, Cecilia, «The Argentine Modern Girl and National Identity, Buenos Aires, 1920-40», en Cheryl Lynn Krasnick Warsh y Dan Malleck (eds.). Consuming Modernity: Gendered Behaviour and Consumerism before the Baby Boom (Vancouver, UBC Press, 2013).

Tossounian, Cecilia, La Joven Moderna in Interwar Argentina: Gender, Nation, and Popular Culture (Gainesville, University of Florida Press, 2020).

Valdez, María, «El reino de la comedia: un terreno escurridizo y ambiguo», enClaudio España (dir.), Cine Argentino. Industria y clasicismo. Volumen II (Buenos Aires, FNA, 2000), pp. 270- 345.

Valdez, María, «Sobre el arroz, la leche y la golosa resbaladera del sentido», en Arroz con leche. Edición Facsimilar del guion de Carlos Schlieper y Julio Porter (Buenos Aires, BAFICI, 2014), pp. 19-29.