No. 56
Articles

Towards a (Re)definition of Puppet Cinema: Short Films made by the Teatro Libre Argentino de Títeres and Cinepa

Bettina Girotti
Universidad de Buenos Aires
Published June 8, 2023

Keywords:

animation cinema, puppet films, domestic projector, Teatro Libre Argentino de Títeres, Mane Bernardo, Sarah Bianchi, Cinepa, Leonardo Goilenberg
How to Cite
Girotti, B. (2023). Towards a (Re)definition of Puppet Cinema: Short Films made by the Teatro Libre Argentino de Títeres and Cinepa. Secuencias, (56), 43–62. https://doi.org/10.15366/secuencias2023.056.003

Abstract

In this paper we will analyse three short films directed by Leonardo Goilenberg, which are the result of the work of Teatro Libre Argentino de Títeres (TLAT) —formed by the artists Mane Bernardo and Sarah Bianchi, and the company Cinepa. They were created for the domestic projectors CinepaVisión, entitled: Red Riding Hood (Caperucita Roja, 1949), The Three Bears (Los tres ositos, 1950) and The Savior Gnomes (Los gnomos salvadores). We use as a starting point the hypothesis that the freedom offered by a medium such as home projectors —halfway between cinematographic projections and objects for domestic consumption, later associated with television—, allowed these artists to carry out an experimental work that locates these short films in a zone of tension that combines elements associated with puppet animation cinema and those elements close to the filmed theater. Bearing this in mind, we will begin by outlining the trajectory of TLAT, emphasizing its conception of experimental theater. Then, we will formally analyse these three short films with the aim to reflect on the presence of puppets in cinema and the possible links between them and animation, which will ultimately allow us to arrive at a (re)definition of puppet cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, María Alejandra, «Encasillar al dibujo animado» (Actas XVII Jornadas Nacionales de Investigación en Comunicación, Universidad Nacional de General Sarmiento, 2013). Disponible en: ?http://redcomunicacion.org/wp-content/ uploads/2015/04/2013_alalonso_alejandra_ponencia.pdf?

Bermúdez, Julia, «Pioneros de la animación en la Argentina: Los casos de Cristiani y Cinepa», en María Sandra Furelos (comp.), Pensar la cultura (Buenos Aires, Universidad Maimónides, 2014), pp. 47-56.

Bernardo, Mane, Títere: magia del teatro (Buenos Aires, Ediciones culturales, 1963).

—, y Bianchi, Sarah, Cuatro manos y dos manitas (Buenos Aires, Tu Llave, 1991).

Briglia, Mario, «El Teatro Libre Argentino de Títeres. Obra de arte de Mane Bernardo y Sara Bianchi» (9 de febrero de 1951, El Hogar, n.º 2152), pp. 10 y 62.

Bussell, Jan, «Le théâtre de Marionnettes et ses liens avec les autres domaines de l’art, en particulier avec le cinéma et la télévision», en Conférence consacrée au thème «Le Théâtre de Marionnettes et ses liens avec les autres domaines de l’art, en particulier avec le cinéma et la télévision» (Varsovia, Centrala Obs?ugi Przedsi?biorstw, 1962), pp. 1-15.

—, «Dibujos eran los de antes» (30 Festival de Cine de Mar del Plata, 2015), p. 17.

Caamaño, Oscar H., «Dramaturgia para títeres en la Argentina» (Tablas, n.º 50, Consejo Nacional de las Artes Escénicas, febrero 1996).

Dubatti, Jorge, «Para la historia del teatro independiente en Buenos Aires: los ‘Estatutos’ de la Agrupación Teatral La Cortina en 1940 (edición y comentario)» (Anuario de Estética y Artes, año 4, vol. IV, Grupo de Investigaciones Estéticas, Facultad de Humanidades, Departamento de Filosofía, Universidad Nacional de Mar del Plata), pp. 17-24.

Girotti, Bettina, «Las manos actoras de Mane Bernardo y Sarah Bianchi: pantomima de manos y teatro de títeres moderno en Argentina» (Anales del Instituto de Investigaciones estéticas, n.º 122, primavera 2023), en prensa.

—,«Muñecos en el circuito oficial: El trabajo de Mane Bernardo en el Teatro Nacional de títeres (1944-1946)» (Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, n.º XLII, mayo 2020), pp. 253-262.

—,«El teatro de títeres en Argentina: desde la colonia hasta los pioneros» (Anagnórisis. Revista de investigación teatral, n.º 12, diciembre 2015), pp. 174-193.

Guy, Donna, «The Pan American Child Congresses, 1916 to 1942: Pan Americanism, Child Reform, and the Welfare State in Latin America» (Journal of Family History, vol. 23, n.º 3, julio 1998), pp. 272-291.

Holman, Lloyd Bruce, Puppet Animation in the Cinema: History and Technique (Nueva York, A. S. Barnes and Co., 1974).

Kaplin, Stephen, «A Puppet Tree: a Model for the Field of Puppet Theatre», en John Bell (ed.), Puppet, Masks and Performing Objects (Cambridge-Londres, MIT Press, 2001), pp. 18-25.

Minici Zotti, Laura, Il Rigore del Nero: shilouttes e teatri d’ombre (Padua, Grafiche Turato, 2006).

Manrupe, Raúl, Breve historia del dibujo animado en Argentina. Buenos Aires (Buenos Aires, Libros del Rojas-Universidad de Buenos Aires, 2004).

Niculescu, Margareta, «La métaphore, moyen d’expression de la marionnette», en Conférence consacrée au thème «Le Théâtre de Marionnettes et ses liens avec les autres domaines de l’art, en particulier avec le cinéma et la télévision» (Varsovia, Centrala Obs?ugi Przedsi?biorstw, 1962), pp. 44-53.

Nunes Medeiros, Fábio Henrique, A arte da animação: intercruzamentos entre o teatro de formas animadas e o cinema de animação (Tesis doctoral, São Paulo, Universidade de São Paulo, 2014).

Pacchioni, Federico, «La contaminazione tra teatro di figura e cinema in Che cosa sono le nuvole?», en Fulvio Orsitto y Simona Wright (eds.), Contaminazioni culturali: Musica, teatro, cinema e letteratura nell’italia contemporanea (Manziana, Vecchiarelli, 2017), pp. 233-243.

Pérez, Inés, El hogar tecnificado. Familias, género y vida cotidiana (1940-1970) (Buenos Aires, Biblos, 2012).

Pérez Bowie, José Antonio, «Teatro y cine: un permanente diálogo intermedial» (Arbor, vol. CLXXVII, nº. 699-700, marzo-abril 2004), pp. 573-594.

Rabadan, Vojmil, «Le problème du texte dans les spectacles destinés aux enfants (Théâtre de marionnettes, cinéma, télévisión)», en Conférence consacrée au thème «Le Théâtre de Marionnettes et ses liens avec les autres domaines de l’art, en particulier avec le cinéma et la télévision» (Varsovia, Centrala Obs?ugi Przedsi?biorstw, 1962), pp. 65-75.

Tillis, Steve, «The Art of Puppetry in the Age of Media Production», en John Bell (ed.), Puppet, Masks and Performing Objects (Cambridge-Londres, MIT Press, 2001), pp. 172-185.

Tomasovic, Dick, «De la (sur)vie des marionnettes», en La marionnette et le film d’animation (Tournai, Centre de la Marionette de la Communauté française de Belgique, 2010), pp. 25-29.

Varela, Mirta, La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna (Buenos Aires, Edhasa, 2005).

—, «Vida y alma de los títeres del Instituto» (Boletín de Estudios de Teatro, año IV, tomo IV, n.º 14, 1946), pp. 160-167