No. 54 (2021)
Articles

INTER ARMAS SILENT ARTES II. The Falangist Documentary Strategy with the Nazi Allies: 1937-1938

Marta Muñoz Aunión
Universidad de Frankfurt
Published March 24, 2022

Keywords:

Spanish Civil War, Falange, Third Reich, propaganda, documentaries
How to Cite
Muñoz Aunión, M. . (2022). INTER ARMAS SILENT ARTES II. The Falangist Documentary Strategy with the Nazi Allies: 1937-1938. Secuencias, (54), 9–26. https://doi.org/10.15366/secuencias2021.54.001

Abstract

This paper is the result of a research process spanning several years at the German Federal Archives. It addresses the relationship established between Falange Española Tradicionalista y de las JONS through the Spanish American Cinematography (CEA) production company and the European film consortium Tobis-Klangfilm, which aimed to secure cinematographic propaganda for the military rebellion of July 18, 1936, against the Second Spanish Republic. The Falange’s strategy implemented with the German film industry to produce short films, documentaries and propaganda newsreels is of great importance for Spanish film history. Its description and analysis provide a basis from which to understand in greater depth the character and functioning of the official film agreements signed by Franco’s Spain and the Third Reich during the Spanish Civil War (1936-1939). Equally, it helps to study the development of their cinematographic relationship after the end of the Civil War. Accordingly, this paper sheds light on the production process of some Falange short films and tries to give answers to some open questions regarding the documentaries Arriba España! and Romancero marroquí.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bock, Hans-Michael, Mosel, Wiebke Annkatrin, y Spazier, Ingrun (eds.), Die Tobis 1928-1945. Eine kommentierte Filmographie (Múnich, Edition text+kritik, 2003).

Diestelmeyer, Jan (ed.), Tonfilmfrieden-Tonfilmkrieg. Die Geschichte der Tobis von Technik-Syndikat zum Staatskonzern (Múnich, Edition text+kritik, 2003).

Diez Puertas, Emeterio, Historia social del cine en España (Madrid, Fundamentos, 2003).

Elena, Alberto, La llamada de África. Estudios sobre el cine colonial español (Barcelona, Bellaterra, 2010).

—, Romancero marroquí. El cine africanista durante la Guerra Civil (Madrid, Filmoteca Española, 2004).

Friedmann, David, Die Bavaria Film 1919 bis 1945: eine Unternehmensgeschichte im Spannungsfeld kulturpolitischer und ökonomischer Einflüsse (Tesis doctoral, Múnich, L. M. Universität, 2017) (?https://edoc.ub.uni-muenchen.de/24628/?).

García Pérez, Rafael, «Franquismo y Tercer Reich: la vertiente económica del Nuevo Orden» en Walter L. Bernecker (ed.), España y Alemania en la Edad Contemporánea (Fráncfort del Meno, Vervuert, 1992), pp. 197-207.

Hagener, Malte, «Unter den Dächern der Tobis. Nationale Märkte und europäische Strategien» en Jan Diestelmeyer (ed.), Tonfilmfrieden-Tonfilmkrieg. Die Geschichte der Tobis von Technik-Syndikat zum Staatskonzern (Múnich, Edition text+kritik, 2003), pp. 51-64.

Mühl-Benninghaus, Wolfgang, Das Ringen um den Tonfilm. Strategien der Elektro- und der Filmindustrie in den 20er und 30er Jahren (Düsseldorf, Droste Verlag, 1999).

Muñoz Aunión, Marta, «INTER ARMAS SILENT ARTES: la intervención nazi en la configuración mediática y política del alzamiento» (Archivos de la Filmoteca, octubre 2010), pp. 106-128.

Nicolás Meseguer, Manuel, Hispano Film Produktion. Una aventura españolista en el cine del Tercer Reich (1936-1939) (Santander, Shangrila, 2017).

—, La intervención velada. El apoyo cinematográfico alemán al bando franquista (1936-1939) (Lorca, Universidad de Murcia - Primavera Cinematográfica de Lorca, 2004).

Pena Rodríguez, Alberto, «O cinema portugués e a propaganda franquista durante a Guerra Civil de Espanha» en Luís Reis Torgal (ed.), O Cinema sob o olhar de Salazar (Lisboa, Tema e Debates, 2001), pp. 137-161.

Spiker, Jürgen, Film und Kapital. Der Weg der deutschen Filmwirtschaft zum nationalsozialistischen Einheitskonzern (Berlín, Verlag Volker Spiess, 1975).

Tranche, Rafael R., y Sánchez Biosca, Vicente, El pasado es el destino. Propaganda y cine del bando nacional en la Guerra Civil (Madrid, Cátedra - Filmoteca Española, 2011).