Vol. 14 No. 1 (2021): Evaluación docente
Monographic section

Teacher Evaluation and Professional Improvement. Discover the Charm of its Complicity

María Amparo Calatayud Salom
Universidad de Valencia
Bio
Portada del volumen 14, número 1, de la revista iberoamericana de evaluación educativa
Published April 28, 2021

Keywords:

Teacher evaluation, Improvement, Feedback, Self-evaluation, Reflection
How to Cite
Calatayud Salom, M. A. (2021). Teacher Evaluation and Professional Improvement. Discover the Charm of its Complicity. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 14(1), 87–100. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.005

Abstract

Currently, we are at an optimal and crucial moment, full of complexity and with great needs to progress and improve after the months of pandemic experienced after COVID-19. Although Spain is one of the countries in which teacher evaluation has barely been addressed, it should be moving towards a trend linked to teacher development, through self-evaluation processes. The raison d'être of this article lies, through the arguments that we are going to present, in trying to awaken the complicity between teacher evaluation and its impact on both professional and personal improvement and development. Without a doubt, if teachers discovered the charm of doing a quality teacher evaluation, it would lead them to practice it because it would help them improve their practice and, ultimately, improve the learning processes of students, which is what, truly, we should be concerned as education professionals. Therefore, the previous reflections will be influenced to awaken the complicity between the teacher evaluation and the professional improvement, the pillars on which it has to be based and the self-evaluation itinerary for its implementation will be described. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Airasian, P. y Gullickson, A. (1998). Herramientas de autoevaluación del profesorado. Ediciones Mensajero.

Alcaraz, N., Fernández Navas, M. y Sola, M. (2012). La Voz del Alumnado en los Procesos de Evaluación Docente Universitaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(2), 26-39.

Aylett, R. y Gregory, K. (1996). Evaluating teacher quality in Higher Education. Ander Publications.

Ball, S. J. (1990). Politics and policy making in education. Explorations in policy sociology. Routledge.

Bolívar, A. (2008). Evaluación de la práctica docente. Una revisión desde España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 24-34.

Bolívar, A. (2009). Evaluación de la práctica docente y carrera profesional. Revista: Trabajadores de la Enseñanza, 299, 5-7.

Calatayud, A. (2000). La supremacía del examen: La evaluación como examen. Su uso y abuso, aún, en la Educación Primaria. Bordón, 52, 54-63.

Calatayud, A. (2007). La evaluación como instrumento de aprendizaje y mejora. Una luz al fondo. En A. Calatayud (Dir.), La evaluación como instrumento de aprendizaje. Técnicas y estrategias (pp. 172-223). Instituto Superior de Formación del Profesorado.

Calatayud, A. (2008). Establecer la cultura de la autoevaluación. Padres y Maestros, 314, 30-35.

Calatayud, A. (2019). Orquestar la evaluación inclusiva en los centros educativos. ¿Por dónde empezar?. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 165-176. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.009

Carnoy, M., Elmore, R. y Siskin, L. (2003). The new accountability: High-stakes testing. Routledge-Falmer. https://doi.org/10.4324/9780203465639

Darling-Hammond, L. (1994). Performance-based assessment and testing policy. Harvard Educational Review, 64(1), 5-29. https://doi.org/10.17763/haer.64.1.j57n353226536276

Epstein, D. (1993). Defining Accountability in Education. British Educational Research Journal, 19(3) 243-257. https://doi.org/10.1080/0141192930190303

Gimeno, J. (2009). La carrera profesional: reconocimiento, calidad y justicia. Trabajadores de la Enseñanza, 299, 8-10.

Haertel, E. H. (1991). News forms of teacher assessment. Review of Research in Education, 17, 3-30. https://doi.org/10.2307/1167328

Hernández, M. y Sarramona, J. (2002). La autoevaluación docente. Una propuesta para la formación profesional. Bordón, 54(4), 559-575.

Jornet, J. (2019). Encrucijadas para la evaluación del profesorado pre-universitario. Cuadernos de Pedagogía, 505, 1-6.

Johnson, R. (1991). Assessing Assessment: an in depth status report on the higher education assessment movement in 1990. American Council on Education.

Kellagan, T., Stufflebeam, D. y Wingate, L. (2003). International Handbook of Educational Evaluation. Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0309-4

Kogan, M. (1986). Education accountability: An analytic overview. Hutchinson.

Laffitte, R. M. (1994). Rendimiento de cuentas y evaluación. PPU.

Manso, J. (2019). Una mirada a la evaluación del profesorado en perspectiva internacional. Cuadernos de Pedagogía, 505, 1-6.

Marchesi, A. y Martín, E. (2000). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Alianza Editorial.

Martín-Moreno Cerrillo, Q. (2006). Organización y dirección de centros educativos innovadores. El centro educativo versátil. McGraw-Hill.

Martín Rodríguez, E. (1988). Profesión docente y autoevaluación institucional. Revista de Educación, 283, 33-43.

Mateo, J. (2000). La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación. Hacia un modelo comprensivo de evaluación sistemática de la docencia. Revista de Investigación Educativa.18(1), 7-34.

Mccormick, R. y James, M. (1996), Evaluación del currículum en los centros escolares. Morata.

Méndez-Núñez, A. y Murillo, F. J (2017). Reivindicando la labor intelectual y transformativa del profesorado en una educación para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(1), 383-399. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.022

Moss, J. T. (2015). The Danielson Model of Teacher evaluation: Exploring Teacher Perceptions Concerning Its Value in Shaping and Improving Instructional Practice. Seton Hall University.

Murillo, F. J. e Hidalgo, N. (2015). Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9.

Murillo, F. J. e Hidalgo, N. (2016). Hacia un proceso de evaluación docente justo y socialmente justo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(2), 5-8.

Murillo, F. J. e Hidalgo, N. (2018). Otra evaluación del desempeño docente es posible. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(2), 5-7.

Natriello, G. (1990). Intended and unintended consequences: Purposes and effects of teacher evaluation. En J. Millman y L. Darling-Hammond (Coord.), The New Handbook of Teacher Evaluation. Assessing Elementary and Secondary School Teachers (pp. 35-45). Newbury Park. https://doi.org/10.4135/9781412986250.n2

Nevo, D. (1994). How can teachers benefit from teacher evaluation?. Journal of Personnel Evaluation in Education, 8(2), 109-117. https://doi.org/10.1007/BF00972258

Pearlman, M. y Tannenbaun, R. (2003). Teacher Evaluation in the accountability era. En T. Kellagan, D. Stufflebeam y L. Wingate (Eds.), International Handbook of Educational Evaluation (pp. 609-641). Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0309-4_36

Sanmartí, N. y León, M. (2020). Evaluar y aprender: un único proceso. Octaedro.

Santos Guerra, M. A. (1998). Patología general de la evaluación educativa. Infancia y Aprendizaje, 41, 143-158. https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822197

See Murray, H. G. (1997). Does evaluation of teaching lead to improvement of teaching. International Journal for Academic Development, 2, 8-23. https://doi.org/10.1080/1360144970020102

Seldin, P. (1995). Improving college teaching. M. A. Anker.

Smyth, J. (1989). A critical Pedagogy of classroom practice. Journal of Curriculum Studies, 21(6), 483-502. https://doi.org/10.1080/0022027890210601

Tiana, A. (1996). El papel de la Administración en la evaluación externa de los centros educativos. En VV. AA. (Eds), Dirección participativa y evaluación de centros (pp. 807-832). ICE. Universidad de Deusto.

Villa, A. y Morales, P. (1993). La evaluación del profesor. Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Wagner, R. B. (1989). Accountability in education. A philosophical inquiry. Routledge.

Webster, W. y Mendro, R. L. (1995). Evaluation for improved school level decision making and productivity. Studies in Educational Evaluation, 21, 361-399. https://doi.org/10.1016/0191-491X(95)00021-L