Vol. 16 No. 1 (2023): Evaluation of Practices in Inclusive Education
Articles

Adaptation and Validation of an Instrument for the Identification of Social Representations

Galo Emanuel Lopez Gamboa
Bio
Julio Isaac Vega
Bio
Roger Jesús González González
Bio
Published April 26, 2023

Keywords:

Social representations, Validity, Culture, Measurement, Methodology
How to Cite
Lopez Gamboa, G. E., Vega, J. I., & González González, R. J. (2023). Adaptation and Validation of an Instrument for the Identification of Social Representations. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 16(1), 101–116. https://doi.org/10.15366/riee2023.16.1.006

Abstract

Social representations are concepts studied from the fields of psychology, sociology and has currently gained relevance in others such as education; It has been studied from different schools of thought that postulate the way in which these (SRs) integrate, develop and evolve. This text presents the proposal of a measurement instrument through Osgood's semantic differential in which adjectives are used based on theoretical categories, as well as adaptation to the Latin American cultural context. To analyze the construct validity of the instrument, it was decided to carry out a confirmatory factor analysis (CFA) considering a three-dimensional structure that represents each of the stimuli presented to the participants. The three-dimensional result indicates an appropriate fit and identified expected associations between the success assessment factor with failure, obtaining a negative relationship. The instrument is consistent with the literature regarding the SR of the successful student, the unsuccessful student, and the figure of the teacher, in which the latter tends to associate their own personal characteristics with the image of the highly successful student, that is, they Learn the trade of being a student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, S. U. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. FLACSO.

Corvalán, F. (2013). 50 años de representaciones sociales y psicología: Campo Psy, bifurcaciones y desafíos. Revista ECOS. 3(1), 115-127.

Cruz, F. (2006). Género, psicología y desarrollo rural: La construcción de nuevas identidades. Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.

Di Giacomo, J. P. (1981). Aspects méthodologiques de l'análise des representations sociale. Cahiers de Psychologie Cognitive, 1(4), 397-422.

Díaz-Guerrero, R. y Salas, M. (1975). El diferencial semántico del idioma español. Trillas.

Gorenc, K., Ponce, M., Lopez, R., Pacurucu, S., Ledesma, C. y Llanos, R. (2014). Distribución empírica de los adjetivos bipolares latinoamericanos en los tres factores de la estructura EPA de la escala o método del diferencial semántico de Osgood. Cultura, Educación y Sociedad, 5(2), 91-107.

Kukea, P. y Englert, K. (2021) Cultural validity as foundational to assessment development: An indigenous example. Frontiers in Education, 6, 73-99. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.701973

Li, C. H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936-949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7

Montero, I. y León, O. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1), 115-127.

Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 2, 1-25. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.55

Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Moscovici, S. y Duveen, G. (2001). Social representations, explorations in social psychology. New York University Press.

Ortiz, S. y Cruz, A. (2017). Translation and cross-cultural adaptation of health assessment tools. Actas Dermo-Sifiliográficas, 109(3), 202-206. https://doi.org/10.1016/j.ad.2017.09.012

Pérez, N., Suárez, F. y Martín, J. (2013). El diferencial semántico en la identidad visual de los sistemas operativos Aqua (Apple OS X) y Metro (Windows 8). LCS

Ramada, J. M., Serra, C. y Delclós, G. L (2013). Adaptación cultural y validación de cuestionarios de salud: Revisión y recomendaciones metodológicas. Salud Pública de México, 55(1), 57-66. https://doi.org/10.1590/S0036-36342013000100009

Reyes, I. (1993). Las redes semánticas naturales, su conceptualización y su utilización en la construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Personalidad, 11, 81-97.

Rodríguez, T. (2003). El debate de las representaciones sociales en la psicología social. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 24, 93-112.

Rosario Basterra, M., Trumbull, E. y Solano, G. (2011). Cultural validity in assessment: Addressing linguistic and cultural diversity. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203850954

Santos, B. D. S. (2021). Descolonizar la universidad: El desafío de la justicia cognitiva. CLACSO.

Solano, G. y Milbourn, T. (2016). Capacidad evaluativa, validez cultural y validez consecuencial en PISA. RELIEVE, 22(1), 1-17. https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8281

Treviño, E. (2006). Evaluación del aprendizaje de los estudiantes indígenas en América Latina: Desafíos de medición e interpretación en contextos de diversidad cultural y desigualdad social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 225-268.

Wachelke, J. (2012). Social representations: A review of theory and research from the structural approach. Universitas Psychologica, 11(3), 729-741. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-3.srrt