Vol. 16 No. 1 (2023): Evaluation of Practices in Inclusive Education
Monographic section

Study on the Situation and Perception of Unaccompanied Foreign Minors (MENAS) in the Region of Murcia (Spain): Key factors for their Inclusion

Andrés Escarbajal
Bio
Rebeca Martínez Fuentes
Bio
Carmen Mª Caballero
Bio
Published April 26, 2023

Keywords:

MENAS, Educational training, Origin, Migratory reasons, Customs, Inclusion
How to Cite
Escarbajal, A. ., Martínez Fuentes, R. ., & Caballero, C. M. (2023). Study on the Situation and Perception of Unaccompanied Foreign Minors (MENAS) in the Region of Murcia (Spain): Key factors for their Inclusion. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 16(1), 47–65. https://doi.org/10.15366/riee2023.16.1.003

Abstract

The presence of unaccompanied migrant minors (MENAS) in our country is increasing, being a topical issue due, among other things, to the magnitude and importance that it has reached as a social phenomenon. Thus, it is one of the most important issues throughout Europe, and inescapably, in Mediterranean countries, as is the case of Spain. The general objective of this article is to analyse the situation of unaccompanied foreign minors in the Region of Murcia. The design of this study follows a quantitative, descriptive, and non-experimental approach. This has been carried out in two centers for minors managed by Fundación Diagrama, in which 46 unaccompanied minors live. The instrument used was a questionnaire designed ad-hoc. The results have shown that it is not a homogeneous group in relation to its socio-educational profile, origin, interests, migratory reasons, or levels of support, so each of the specific problems must be addressed. In conclusion, knowledge of the language, lack of support or low training are highlighted as key factors to achieve the inclusion of these minors in host societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrie, L. y Mendes, P. (2011). The experiences of unaccompanied asylum-seeking children in and leaving the out-of-home care system in the UK and Australia: A critical review of the literature. International Social Work, 54, 485-503. https://doi.org/10.1177/0020872810389318

Barn, R., Di Rosa, R. y Kallinikaki, T. (2021). Unaccompanied minors in Greece and Italy: An Exploration of the challenges for social work within tighter immigration and resource constraints in pandemic times. Social Sciencies, 10(4), 134-151. https://doi.org/10.3390/socsci10040134

Bravo, A. y Santos-González, I. (2017). Menores extranjeros no acompañados en España, necesidades y modelos de intervención. Psychosocial Intervention, 26(1), 55-62. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.12.001

De Graeve, K. (2017). Classed landscapes of care and belonging: guardianships of unaccompanied minors. Journal of Refugee Studies, 30(1), 71-88. https://doi.org/10.1093/jrs/fev011

Escarbajal, A. (2009). Educadores, trabajadores sociales e interculturalidad. Dykinson.

Eurostat (2018). Expert group on refugee and internally displace persons statistics international recommendations on refugee statistics. Publications Office of the European Union.

Flores, B. (2018). La protección jurídica de los menores inmigrantes no acompañados en España. Revista de Derecho Civil, 5(2), 321-362.

Figueredo, V., García, P. y Sánchez, A. (2017). Estrategias y límites en la inserción socio-laboral con menores extranjeros no acompañados en el marco de los centros de protección: El caso de la provincia de Almería. Revista Científica Internacional, 12(5), 64-85. https://doi.org/10.6020/1679-9844/v12n1a5

Fuentes R. (2014). Menores extranjeros no acompañados (MENA). Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 3, 105-111.

Giménez, C. y Suárez, L. (2001). Menores no acompañados que han entrado en territorio español sin representación legal. Programa Migración y Multiculturalidad, Universidad Autónoma de Madrid.

Gimeno, C. (2013). Expectativas de acogida en el imaginario de los menores que migan solos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 9, 142-158

Goycoechea, A. (2002). Se fue, ¿a volver? Imaginarios, familia y redes sociales en la migración ecuatoriana a España (1997-2000). Íconos-Revista de Ciencias Sociales, 14, 32-45. https://doi.org/10.17141/iconos.14.2002.582

Hernández Pina, F. e Izquierdo, T. (2015). Estadística descriptiva. En F. Hernández Pina, J. J. Maquilón, J. D. Cuesta y T. Izquierdo (Coords.), Investigación y análisis de datos para la realización de TFG, TFM y tesis doctoral (pp.85-103). Compobell.

Jiménez, M. (2003). Buscarse la vida: Análisis transnacional de los procesos migratorios de los menores marroquíes no acompañados en Andalucía. Fundación Santa María.

Kauhanen, I. y Kaukko, M. (2020). Recognition in the lives of unaccompanied children and youth: A review of the key European literature. Child & family Social Work, 25, 875-883. https://doi.org/10.1111/cfs.12772

Lázaro, I. (2007). Menores extranjeros no acompañados. La situación en España. Prolegómenos. Derechos y Valores, 10(19), 149-162. https://doi.org/10.18359/prole.2552

Leiva, J. J., Alcalá del Olmo, M. J., García Aguilera, F. J. y Santos Villalba, M. J. (2022). Promoción de competencias interculturales y uso de las TIC: Hacia una universidad inclusiva digital. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 47-64. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.003

Lems, A. (2020). Being inside out: The slippery slope between inclusion and exclusion in aswiss educational project for unaccompanied refugee youth. Journal of Ethnic and Migration Studies, 46(2), 405-422. https://doi.org/10.1080/1369183X.2019.1584702

Miglioni, L., Rania, N., Varani, N. y Ferrari, R. (2021). Unaccompanied migrant minors in Europe and U.S. A review of psychological perspective and care challenges. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 50, 273-285. https://doi.org/10.1080/10852352.2021.1918613

Observatorio de la infancia en Andalucía. (2012). Centros de protección de menor en situación de desamparo que presentan trastornos de conducta en Andalucía. Junta de Andalucía. Consejería para la Igualdad y Bienestar Social. Agencia de Servicios Sociales y Dependencia de Andalucía.

Ortega, J. y Gutiérrez, D. (2018). El imaginario social en torno al proyecto migratorio de menores marroquíes. Imagonautas, 12, 109-125.

Rojas, M. A. (2010). Escuelas ocupacionales para MENAS (menores extranjeros no acompañados) en Canarias. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 45, 93-111.

Save The Children. (2018). Resultados anuales. Save The Children.

UNICEF. (2019). Los derechos de los niños y niñas migrantes no acompañados en la frontera sur española. UNICEF Comité Español.